Katalog Izabela Caban, 2013-06-03 Częstochowa Matematyka, Konspekty scenariusz lekcji matematyki w klasie IVScenariusz lekcji matematyki w klasie IV TEMAT: Opis prostopadłościanu. Cele lekcji: Cel ogólny: - zapoznanie uczniów z opisem prostopadłościanu. Cele operacyjne: Uczeń: - zna pojęcie prostopadłościanu - zna elementy budowy prostopadłościanu - potrafi wyróżniać prostopadłościany spośród figur przestrzennych - potrafi wyróżniać sześciany spośród figur przestrzennych - potrafi wskazywać elementy budowy prostopadłościanu - potrafi wskazywać w prostopadłościanie ściany oraz krawędzie prostopadłe i równoległe Metody nauczania: - rozmowa dydaktyczna, - zabawa dydaktyczna, - ćwiczenia praktyczne. Formy pracy: - praca w parach - indywidualna praca uczniów - praca zespołowa Pomoce dydaktyczne: - komputer, projektor multimedialny, - modele brył (pudełka przyniesione przez dzieci oraz modele szkolne), - prezentacja multimedialna. Przebieg zajęć 1.Czynności organizacyjne - sprawdzenie obecności - ustawienie przyniesionych opakowań na stoliku obok przygotowanych przez nauczyciela modeli rożnorodnych figur przestrzennych - przedstawienie tematu i celów lekcji, uruchomienie prezentacji multimedialnej, której kolejne slajdy prezentują materiał omawiany w czasie lekcji - zapisanie tematu w zeszytach 2.Różnica między figurami płaskimi i przestrrzennymi – rozmowa. 3.Zabawa dydaktyczna Dzisiaj wszystkie bryły podzielimy na dwie grupy: prostopadłościany i pozostałe. Karton z sokiem, kostka do gry, kostka Rubika, pudełko zapałek mają kształt prostopadłościanu. Wśród pudełek ustawionych na biurku też są takie. Zapraszam was do zabawy. Ja zaczynam. Wybieram jedno pudełko w kształcie prostopadłościanu i przekładam je na ten stół. Kto dołoży „podobne” pudełko? Do biurka podchodzi ochotnik i wybiera inne pudełko w kształcie prostopadłościanu. Zabawa trwa tak długo, aż wszystkie prostopadłościany zostaną przełożone na środkowy stół. 4.Omówienie budowy prostopadłościanu. Wykorzystanie modeli i slajdu z prezentacji. 5.Praca w parach – ćwiczenia we wskazywaniu elementów budowy prostopadłościanu. Podręcznik ćwiczenie A strona 207. Weź do ręki pudełko w kształcie prostopadłościanu. Wskaż i policz wszystkie jego ściany, krawędzie i wierzchołki. Zapisanie notatki w zeszytach. 6.Definicja i przykłady sześcianów. 7.Omówienie przez nauczyciela położenia ścian prostopadłych i równoległych w prostopadłościanie. Praca w parach – podręcznik ćwiczenie B strona 208. Weź do ręki model prostopadłościanu. Wskaż 3 pary ścian równoległych. Czy ściany równoległe są jednakowymi prostokątami? Wskaż kilka par ścian prostopadłych. 8.Omówienie przez nauczyciela położenia krawędzi prostopadłych i równoległych w prostopadłościanie. Praca w parach – podręcznik ćwiczenie C strona 208. Weź do ręki model prostopadłościanu. Wskaż jedną z jego krawędzi, a następnie wskaż krawędzie do niej równoległe oraz krawędzie do niej prostopadłe. 9.Podręcznik zadanie 1 strona 209 – ćwiczenie umiejętności wskazywania poznanych elementów prostopadłościanu. Rozwiązanie uczniowie zapisują na tablicy i w zeszytach. 10.Podsumowanie lekcji. Powtórzenie wiadomości poznanych na lekcji. Ocena pracy uczniów. 11.Zadanie i objaśnienie pracy domowej. Zeszyt ćwiczeń, ćwiczenia 1, 2, 5, 6, 7 strona 63, 64. Dla chętnych: Podręcznik superzagadka str. 210. Opracowała: mgr Izabela Caban Wyświetleń: 1540
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |