Katalog

Arkadiusz Gostomski, 2013-06-03
Tuchola

Historia, Scenariusze

Kryzys i odbudowa państwa Piastów - Arkadiusz Gostomski.

- n +

KONSPEKT LEKCJI
Szkoła : ZSL w Tucholi
Prowadzący zajęcia : Arkadiusz Gostomski
Przedmiot : historia Klasa : Data :

I. Założenia metodyczne:
1. Temat lekcji: Kryzys i odbudowa państwa Piastów.
2. Cele operacyjne:
Poziom I – Wiadomości:
Kategoria A (uczeń pamięta):
• Daty : 1025, 1038, 1039
• Postaci : Mieszko II, Masław, Kazimierz Odnowiciel, Brzetysław
• Pojęcia : dynastia, regalia, relikwie
• Wydarzenia : koronacja Mieszka II, najazd na Polskę Rusi i Niemiec w 1031, bunt ludowy 1038, najazd Brzetysława 1039, odbudowa kraju przez Kazimierza Odnowiciela
Kategoria B (uczeń rozumie):
- przyczyny rozpadu państwa polskiego za Mieszka II,
- próby odbudowy kraju przez Kazimierza Odnowiciela,
- przyczyny uwięzienia i okaleczenia Mieszka II w Czechach,
- znaczenie chrześcijaństwa w Polsce,
- w/w pojęcia,
- zagrożenia płynące dla Polski wynikające z oderwania dzielnic: Pomorza, Śląska,
Mazowsza,
Poziom II – Umiejętności:
Kategoria C i D (uczeń potrafi):
- wskazywać na mapie dzielnice Polski,
- wskazywać na mapie trasy najazdów Rusi i Niemiec oraz Brzetysława na Polskę w
XIw.,
- scharakteryzować panowanie Mieszka II i Kazimierza Odnowiciela,
- opisać kryzys w monarchii wczesnopiastowskiej,
- operować w/w pojęciami
Poziom III – Postawy, przekonania:
Kategoria E i F:
- patriotyzm, związek dynastii Piastów z Polską,
- nierozerwalny związek katolicyzmu z Polską
3. Środki dydaktyczne:
Podręcznik Historia – Średniowiecze ( wyd. OPERON), piosenka T – Raperzy znad Wisły „Mieszko, Mieszko”, teksty źródłowe – Thietmar, rzutnik, mapy Polski, komputer
4.Metody kształcenia:
- rozmowa nauczająca,
- elementy pracy z mapą,
- elementy wykładu,
- praca z podręcznikiem, tekstem źródłowym,
- analiza tekstu piosenki.
5. Formy pracy:
Praca indywidualna i w grupie
6. Zasady nauczania:
Poglądowość, systematyczność, świadomy i aktywny udział uczniów w procesie nauczania.

II. Tok lekcji:
Część wstępna:
Wprowadzenie ładu w klasie, przywitanie, sprawdzenie identyfikatorów i obecności (ok.2 min.)
Rekapitulacja wtórna:
Przypomnienie najważniejszych informacji z czasów panowania Mieszka I i Bolesława Chrobrego analizując tekst piosenki zespołu T – Raperzy znad Wisły „Mieszko, Mieszko” (ok. 10 min.)
Wprowadzenie do tematu:
Celem dzisiejszej lekcji jest poznanie historii Polski za panowania Mieszka II i Kazimierza Odnowiciela. Przyczyn kryzysu monarchii wczesnopiastowskiej i prób odbudowy państwa. Zapisuję temat na tablicy: Kryzys i odbudowa państwa Piastów.(ok. 2 min.)




Cześć właściwa:
Uczniowie zapoznają się z najważniejszymi wydarzeniami z czasów Mieszka II czytając tekst w podręczniku, następnie wspólnie z nauczycielem ustalają charakterystykę panowania tego władcy wykorzystując tekst w podręczniku i mapę Polski.
Nauczyciel podaje notatkę dotyczącą Mieszka II, którą uczniowie zapisują w zeszycie.
W dalszej części lekcji prowadzący omawia korzystając z mapy i tekstów źródłowych wyświetlanych przy pomocy rzutnika proces rozpadu monarchii wczesnopiastowskiej. Młodzież aktywnie uczestniczy w lekcji odpowiadając na pytania dotyczące tekstu źródłowego i fragmentów z podręcznika oraz elementów wykładu nauczyciela. Uczniowie zapisują tekst notatki dotyczącej rozpadu monarchii piastowskiej. (ok.25 min.)
Rekapitulacja pierwotna:
Uczniowie zapisują zadanie domowe dotyczące panowania Kazimierza Odnowiciela, następnie zamykają zeszyty i książki. Nauczyciel podsumowuje lekcję zadając pytania dotyczące „poruszanych” na zajęciach kwestii dotyczących panowania Mieszka II i kryzysu monarchii Piastów.(ok.6 min.)



Arkadiusz Gostomski
Wyświetleń: 1562


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.