AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Maria Tartanus, 2013-05-31
Sochaczew

Chemia, Konspekty

Konspekt lekcji chemii w klasie II gimnazjum - reakcje soli z solami

- n +

Temat: Reakcje soli z solami.

Cele lekcji:
Uczeń:
 zna metodę otrzymywania soli w reakcji soli z solą,
 zna pojęcie reakcji strąceniowej,
 układa wzory soli na podstawie nazwy,
 zna podział soli na dobrze i słabo rozpuszczalne w wodzie,
 umie dostosować metodę otrzymywania soli do rodzaju soli,
 umie określić substancje, które mogą reagować ze sobą dając sól
 ułoży cząsteczkowe i jonowe równanie reakcji soli z solą,
 umie przewidzieć, czy zajdzie reakcja z udziałem określonych substratów.

Metody: problemowa – eksperyment weryfikujący, ćwiczenia uczniowskie w grupach równym frontem.

Środki dydaktyczne:
Zestawy do doświadczeń: statywy, probówki, pipetki,
Odczynniki: AgNO3, HCl, NaCl, CaCl2.

Przebieg lekcji:

1.Sprawdzenie pracy domowej.
2.Ułożenie wzorów soli: chlorek srebra (I), siarczan (VI) baru, węglan wapnia, węglan magnezu, fosforan (V) glinu.
3.Przypomnienie podziału soli.
4.Przypomnienie poznanych metod otrzymywania soli.
5.Określenie jakimi metodami można otrzymać chlorek srebra (I).
6.Zadanie: Po przeprowadzeniu pewnej reakcji w roztworze stwierdzono obecność jonów K+ i SO42-. Jakie substancje mogły zostać użyte do doświadczenia?
7.Określenie problemu lekcji: w jaki sposób można otrzymać chlorek srebra (I) nie używając srebra, tlenku srebra i wodorotlenku srebra.
8.Analiza problemu: należy znaleźć substraty zawierające jony Ag+ i Cl-. Najbardziej znanymi związkami zawierającymi te jony są: AgNO3, HCl, NaCl, CaCl2
9.Sformułowanie hipotez: zapisanie proponowanych równań reakcji.
10.Określenie na podstawie jakich objawów możemy stwierdzić, że reakcje zachodzą (analiza tablicy rozpuszczalności, objawy reakcji).
11.Eksperyment uczniowski – weryfikacja hipotez.

Doś. Wkraplanie roztworu AgNO3 do roztworów HCl, NaCl, CaCl2 (uczniowie wykonują w grupach doświadczenie, zapisują w zeszytach obserwacje.
12. Wyciągnięcie wniosków: AgNO3 reagował HCl, NaCl, CaCl2. W wyniku reakcji powstał słabo rozpuszczalny w wodzie AgCl.
13.Sformułowanie odpowiedzi na problem główny: chlorek srebra można otrzymać w reakcji wymiany między solą zawierającą jony srebra i solą zawierającą jony chlorkowe. Reakcja zachodzi w roztworze.
14.Podsumowanie:
sól (1) + sól (2) → sól (3) + sól (4)
roztwór roztwór osad roztwór
15.Wprowadzenie pojęcia reakcji strąceniowej. (reakcja przebiegająca w roztworze i prowadząca do powstania produktu słabo rozpuszczalnego, osadu).
16.Sformułowanie tematu lekcji: Reakcje soli z solami.
17.Zadanie podsumowujące lekcję – praca w grupach.
18.Podanie pracy domowej. W probówce zmieszano roztwory K2CO3 i CuSO4. Zapisz przewidywane obserwacje, wnioski i równanie reakcji.


Opracowała: Maria Tartanus
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1621


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.