Katalog Krzysztof Wiśniewski, 2013-05-31 Ostrów Mazowiecka Język polski, Scenariusze Tajemnica niezawinionego cierpienia na podstawie Księgi Hioba i poematu J. Słowackiego Ojciec zadżumionychKONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO Autor: Krzysztof Wiśniewski TEMAT LEKCJI: „ Nic nie może się zdarzyć, jeśli nie chciałby tego Bóg. A wszystko, czego On chce, chociaż mogłoby się wydawać najgorsze, jest dla nas najlepsze”.(Tomasz Morus)- tajemnica niezawinionego cierpienia na podstawie Księgi Hioba i poematu J. Słowackiego Ojciec zadżumionych Cele lekcji: - uczeń potrafi omówić okoliczności śmierci św. Tomasza Morusa, - uczeń potrafi określić tematykę biblijnej księgi, - uczeń potrafi scharakteryzować postać Hioba, - uczeń potrafi wyjaśnić, jakie jest przesłanie Księgi Hioba, - uczeń wie, na czym polega dramat Hioba, - uczeń potrafi porównać motywy dotyczące cierpienia, występujące w Księdze Hioba oraz Ojcu zadżumionych J. Słowackiego. - uczeń potrafi opisać obraz Leona Bonnata Hiob. - uczeń wyjaśnia pojęcie: parafraza tekstu FORMY PRACY: -indywidualna METODY PRACY: -heureza -problemowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: -kopia obrazu Leona Bonnata Hiob -nagranie fragmentu poematu J. Słowackiego Ojciec zadżumionych -V.Schauber, H. Michael Schindler, Święci na każdy dzień. Patroni naszych imion( sylwetka Tomasza Morusa). TOK LEKCJI: CZĘśĆ WSTĘPNA: Przypomnienie przez ucznia wniosków, jakie zostały ustalone na poprzedniej lekcji (jest to druga lekcja z cyklu): -na czym polega nieszczęście / dramat Hioba, -przyczyny rozdarcia Hioba, -krytyka mądrości ludzkiej (skoro Hiob jest niewinny, to w Bogu musi istnieć jakaś skaza, jakieś skrzywienie logiki, które dopuszcza cierpienie sprawiedliwego Hiob myśląc tak zakłada sprzeczność w istocie Boga, zniekształca jego obraz Cierpienie musi być zawsze karą za grzechy CZĘŚĆ ZASADNICZA: Uczniowie słuchają nagrania fragmentu poematu Słowackiego Ojciec zadżumionych(10 min.) Ich zadanie polega na znalezieniu podobieństw w losie bohaterów obu utworów z różnych epok 1. Kim są bohaterowie? (Status społeczny) 2. Jakie nieszczęścia ich spotykają? 3. Stosunek do Boga przed tragedią 4. Stosunek do Boga po tragedii(w jaki sposób przyjmują śmierć swoich bliskich) CZĘŚĆ KOŃCOWA: Pokazanie reprodukcji obrazu Leona Bonnata (załącznik nr 1) Wybrani uczniowie dokonują próby opisu. Który moment życia Hioba przedstawia obraz? Wyjaśnienie okoliczności śmierci Morusa i sensu jego słów(wypowiedział je dzień przed śmiercią do swej córki, która odwiedziła go w lochu). Czy tekst Słowackiego można uznać za parafrazę?Dlaczego? WNIOSKI: Cierpienie jest tematem eksponowanym w literaturze, malarstwie i sztuce wielu epok w różnorodnych ujęciach. Wyświetleń: 2420
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |