Katalog Angelika Grabelna-Sochaj, 2013-05-28 Wierzchowo Historia, Konspekty Temat lekcji: Najazdy NormanówKONSPEKT LEKCJI Autor: Angelika Grobelna - Sochaj Klasa I Gimnazjum (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim) Historia. Pomoce dydaktyczne: • „Śladami przeszłości. Podręcznik do historii dla klasy pierwszej gimnazjum” pod red S. Roszak Nowa Era , „Śladami przeszłości. Zeszyt przedmiotowy do historii dla klasy pierwszej gimnazjum”, płyta compact disc do podręcznika; • „Atlas historyczny. Dzieje Polski na mapach interaktywnych” Nowa Era wydanie na płycie compact disc. • Multibook „Śladami przeszłości. Podręcznik multimedialny dla nauczycieli historii. Klasa 1 Gimnazjum” Temat lekcji: Najazdy Normanów Odniesienie do podstawy programowej: 7.1 umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny i rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa. Cele lekcji: • zna wydarzenia związane z datą 1066; • przedstawia dokonania postaci: Wilhelma Zdobywcy; • poprawnie posługuje się terminami: Normanowie (wikingowie); • opisuje warunki życia i zajęcia ludności normańskiej; • podaje przyczyny wypraw organizowanych przez Normanów; • omawia osiągnięcia Normanów w dziedzinie sztuki i rzemiosła. Metody pracy: opowiadanie, praca z mapą, praca ze źródłem ikonograficznym, praca z infografiką, rozmowa kierowana, praca z materiałem multimedialnym. Forma pracy: grupowa. Przebieg lekcji: I. Faza wprowadzająca: 1. Czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji. 2. Krótkie wprowadzenie do tematyki lekcyjnej. II. Faza realizacyjna: 1. Wprowadzenie w zagadnienie tematyczne obejmujące opis warunków życia i zajęcia ludności normańskiej: • analiza mapki „Wyprawy Wikingów” pod kątem zasiedlonego przez nich terytorium; • prezentacja materiału infograficznego przedstawiającego współczesne wyobrażenie Wikingów; (materiał pozyskany ze stron internetowych) • omówione zostają warunki życia Wikingów; ich osiągnięcia i wierzenia. 2. W dalszym toku lekcji uczniowie pod kierunkiem nauczyciela dokonują analizy infografiki ze strony 172 (multibook). Wykonane zostaje ćwiczenie 1 str. 88. 3. Nauczyciel wymienia przyczyny, które skłoniły Normanów do organizowania wypraw handlowych i rabunkowych. Na podstawie mapki „Wyprawy Wikingów” zostają omówione kierunki ich wypraw. Wymienione zostają nowopowstałe państwa w Skandynawii. 4. Podboje Normanów w 1066r. Odtworzony zostaje film „Bitwa pod Hastings”. (mulibook 4 minuty) 5. Uczniowie uzupełniają notatkę z lekcji. Notatka zostaje odczytana jako podsumowanie omawianego zagadnienia. III. Faza podsumowująca: 1. Praca domowa: ćwiczenie 2 str. 89. Uczniowie mają nanieść dane na podstawie mapki ze str. 173. 2. Podsumowanie lekcji - wykonanie ćwiczenia 3 str. 89. * Wyświetleń: 2441
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |