Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Ksenia Buczek, 2013-05-28
Chorkówka

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Jak skutecznie rozwiązywać konflikty?

- n +

Scenariusz lekcji wychowawczej w szkole ponadgimnazjalnej - Jak skutecznie rozwiązywać konflikty?

Temat lekcji: Jak skutecznie rozwiązywać konflikty?
Czas trwania: 45 minut
Cele lekcji:
- wymienienie i interpretacja typowych przyczyn konfliktów;
- poznanie różnych sposobów wyjścia z sytuacji konfliktowej, wybór najlepszej metody;
- analiza emocji towarzyszących konfliktom;
- ćwiczenie umiejętności prowadzenia konstruktywnego sporu;
Formy pracy: zbiorowa, grupowa
Metody pracy: pogadanka, elementy dramy, dyskusja, burza mózgów
Środki dydaktyczne: grafoskop i foliogramy lub laptop i rzutnik, tablica, ekran, pisemne instrukcje dla grup przedstawiających scenki.

Przebieg zajęć

I. Wprowadzenie
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Następnie wspólnie z uczniami buduje definicje konfliktu. Zapisują ja na tablicy. Kolejnym krokiem jest wymienienie (burza mózgów) rodzajów najczęściej występujących w rodzinie konfliktów oraz ich przyczyn, te również zostają zapisane na tablicy i skomentowane.

II. Właściwa część zajęć

Następnie nauczyciel zadaje klasie pytanie: Jak można rozwiązywać konflikty? Zbiera padające odpowiedzi i grupuje je w 3 typach rozwiązań. Gdyby uczniowie nie wymienili wszystkich 3 nauczyciel je dopowiada. Na tablicy pojawia się kolejny zapis: „rozwiązanie siłowe”, „kompromis”, „wycofanie”.
W tym czasie nauczyciel prosi o zgłoszenie się 8 ochotników, którzy chcieliby odegrać w parach dramę. W przypadku braku ochotników, uczniów wskazuje nauczyciel. Każda z grup otrzymuje pisemną instrukcję do swojej scenki. Po jej przedstawieniu aktorzy opisują krótko jakie emocje towarzyszyły im w związku z odgrywaną rolą i sposobem zakończenia sporu, wymieniają po 2 – 3 uczucia. Uczniowie prezentują przydzielone konflikty (ważne tylko gr. 1, 2, 3).
Następnie w klasie odbywa się dyskusja, który z prezentowanych sposobów rozwiązywania sporów uczniowie uważają za najkorzystniejszy i najbardziej efektywny (zakładamy, że uczniowie wskażą „kompromis”). Nauczyciel lub uczniowie krótko to komentują. Na koniec prosimy gr. 4 o zaprezentowanie swojego konfliktu. Klasa szuka różnic i podobieństw z sytuacją, gr. 3, która prezentowała rozwiązanie kompromisowe. Nauczyciel wyjaśnia, że ostatnia grupa przedstawiła warunki konstruktywnego sporu. Wyświetla odpowiedni slajd lub foliogram.

III. Podsumowanie
Nauczyciel przypomina, że konfliktów nie da się uniknąć, ważne jest, by umieć sobie z nimi radzić. Jeszcze raz przypomina warunki konstruktywnego sporu, zachęca do takiego sposobu rozwiązywania problemów. Dziękuje uczniom, za udział w lekcji.

ZAŁĄCZNIKI

Instrukcja dla gr. 1
Stosując metodę wycofania/rezygnacji ze swoich planów rozwiąż konflikt.
Sytuacja: Jesteście rodzicem i dzieckiem. Dziecko (lat 15) chce po raz pierwszy wyjść na całonocną imprezę do przyjaciół. Rodzic kategorycznie się nie zgadza.
Zastanów się jakie uczucia wywołuje u twojej postaci ta sytuacja, w czasie konfliktu i po podjęciu decyzji.

Instrukcja dla gr. 2
Stosując „rozwiązanie siłowe” (UWAGA: nie należy przez to rozumieć przemocy fizycznej a jedynie narzucenie swej woli stronie przeciwnej) rozwiąż konflikt.
Sytuacja: Jesteście rodzeństwem. W domu jest tylko jeden telewizor na którym w tym samym czasie chcecie obejrzeć ważny mecz i transmisję „na żywo” koncertu. Każde z was chce oglądnąć swój program, żadne nie chce rezygnować.
Zastanów się jakie uczucia wywołuje u twojej postaci ta sytuacja, w czasie konfliktu i po podjęciu decyzji.

Instrukcja dla gr. 3
Rozwiąż konflikt znajdując kompromis.
Sytuacja: Jesteście przyjaciółmi. Od dawna planowaliście, ze wspólnie wyjedziecie na wakacje. Każde z was zarezerwowało już miejsca noclegowe, jedna osoba nad morzem, druga w górach. Żadna z osób nie chce rezygnować własnego pomysłu. Termin jest tylko jeden, chcecie jechać razem.
Zastanów się jakie uczucia wywołuje u twojej postaci ta sytuacja, w czasie konfliktu i po podjęciu decyzji.

Instrukcja dla gr. 4
Stosując poniższe zasady rozwiąż konflikt.
Podstawowe zasady: a) otwarte i jednoznaczne komunikowanie się
b) analiza i zrozumienie konfliktu
c) zachowanie fair (nie można atakować tego na co partner nie na
wpływu, spraw czy osób szczególnie mu drogich; nie można stosować uogólnień – „ty zawsze”, „ty nigdy”, nie można udowadnianiem winy przypierać do muru; nie można straszyć konsekwencjami nieadekwatnymi do sytuacji)

Sytuacja: Jesteście małżeństwem z 2 letnim dzieckiem. Żona nie pracuje, została w domu i wychowuje dziecko. Mąż wraca z pracy późno, zmęczony, nie pomaga w pracach domowych i rzadko zajmuje się dzieckiem. Żona czuje się zmęczona opieką nad dzieckiem i pracami omowymi, chce by mąż jej pomógł.
Zastanów się jakie uczucia wywołuje u twojej postaci ta sytuacja, w czasie konfliktu i po podjęciu decyzji.


Foligram/slajd:
Etapy konstruktywnego sporu

1. Przygotuj się do sporu. Porozmawiaj sam ze sobą i uświadom sobie własne uczucia.
2. Zaproś partnera do kłótni. Wybierz właściwe miejsce i czas. Poinformuj, czego będzie dotyczył spór.
3. Przystąpienie do sporu. Odreaguj złość. Jasno i otwarcie sformułuj swoje potrzeby i oczekiwania. Pamiętaj by nie atakować tego na co partner nie na wpływu, spraw czy osób szczególnie mu drogich; by nie stosować uogólnień – „ty zawsze”, „ty nigdy”, by nie przypierać do muru; by nie straszyć konsekwencjami nieadekwatnymi do sytuacji.
Wysłuchaj argumentów drugiej strony. Poszukajcie rozwiązań zadowalających dla wszystkich stron konfliktu.

4. Zakończenie sporu. Zawrzyjcie umowę rozwiązującą spór. Przypomnijcie sobie o pozytywnych uczuciach jakie względem siebie żywicie. Możecie wypracować sobie pojednawcze rytuały, które będą sygnałem zakończenia konfliktu.


Bibliografia:
Fischaleck F., Uczciwa kłótnia małżeńska, Warszawa 1990
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 630
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014