Katalog

Eugeniusz Zawieja
Informatyka, Różne

Kryteria ocen z informatyki

- n +

Kryterie ocen z informatyki

Wprowadzenie standardów wymagań umożliwia wypracowanie kryteriów ocen, które ułatwią ocenianie i określanie poziomu wiadomości oraz umiejętności uczniów. Będą też podstawą, na której można łatwo formułować pytania i zadania na egzaminy poprawkowe, klasyfikacyjne, maturalne czy też na okresową kontrolę umiejętności. Dla ucznia są natomiast przejrzystym spisem wiadomości i umiejętności jakie musi opanować by otrzymać daną ocenę.

Moim zamiarem było stworzenie materiału wyjściowego do kryteriów ocen dla przedmiotów informatycznych: Elementy Informatyki, Technologia Informacyjna i Informatyka (programy autorskie) tak, aby w zależności od treści kształcenia i ilości godzin dydaktycznych, można było poprzez proste usunięcie, dodanie, czy przemieszczenie kryterium, otrzymać żądany zakres kryteriów oceniania. Aby ułatwić ich adaptację oraz stosowanie w poszczególnych działach podzieliłem je na grupy tematyczne:

A. Podstawowe pojęcia informatyki. Komputer jako narzędzie.
B. System operacyjny
C. Internet
D. Edytor grafiki
E. Edytor tekstu
F. Arkusz kalkulacyjny
G. Bazy danych
H. Algorytmy i programowanie

Kryteria na poszczególne oceny obejmują:

Podstawowe pojęcia informatyki. Komputer jako narzędzie.

Ocena dopuszczająca
  • zdefiniowanie informatyki jako dziedziny wiedzy
  • wymienienie nośników informacji
  • omówienie sposobów gromadzenia informacji na poszczególnych nośnikach
  • wymienienie podstawowych zastosowań komputerów
  • włączenie komputera
  • obsługa klawiatury, myszy, monitora, stacji dyskietek, CD ROM, drukarki
  • zakończenie pracy komputera

    Ocena dostateczna
  • wymienienie podstawowych procesów przetwarzania informacji
  • definiowanie komputera
  • omówienie przeznaczenia podstawowych elementów systemu komputerowego
  • omówienie cech poszczególnych rodzajów pamięci
    Ocena dobra
  • charakteryzowanie nośników informacji-wady i zalety
  • omówienie metod cyfrowego zapisu różnego typu informacji tj. tekstu, dźwięku, obrazu
  • opisanie w najprostszy sposób działania komputera
  • stosowanie właściwego układu palców na klawiaturze
  • podłączenie urządzeń zewnętrznych
  • obsługa skanera, plotera itp.
  • omówienie podstawowych usług sieci komputerowych lokalnych i rozległych
  • opisanie zasad współpracy z innymi użytkownikami sieci komputerowych

    Ocena bardzo dobra
  • omówienie schematu funkcjonalnego komputera
  • charakteryzowanie poszczególnych rodzajów pamięci
  • definiowanie procesora
  • przeliczanie liczb w różnych systemach liczbowych
  • omówienie zadań BIOS
  • opisanie podstawowych topologii sieci komputerowych

    Ocena celująca
  • konfigurowanie BIOS
  • instalowanie i konfigurowanie kart rozszerzeń
  • instalowanie i wymiana podzespołów np. RAM, HDD, procesor
    System operacyjny

    Ocena dopuszczająca
  • uruchomienie systemu
  • zalogowanie się w systemie
  • poruszanie się po systemie w strukturze katalogowej
  • uruchamianie programów i ich zakańczanie
  • wylogowanie się

    Ocena dostateczna
  • definiowanie systemu operacyjnego
  • formatowanie dyskietek
  • zakładanie, kopiowanie, usuwanie, zmiana nazw plików i katalogów
  • odzyskiwanie usuniętych plików
  • korzystanie z wbudowanych systemów pomocy
  • wykonanie instalacji prostego programu
  • szukanie plików na dysku
  • przesyłanie wiadomości w sieci
  • stosowanie programów antywirusowych

    Ocena dobra
  • omówienie zadań systemu operacyjnego
  • przygotowanie dyskietki startowej
  • zmianę atrybutów pliku i katalogu
  • wymiana danych z innymi użytkownikami sieci
  • nadawanie praw dostępu do kartotek dla wybranych grup użytkowników
  • stosowanie podstawowych zabezpieczeń przed modyfikowaniem i usuwaniem plików
  • skanowanie i naprawa błędów na dysku za pomocą programów narzędziowych
  • de fragmentacja dysku
  • korzystanie z drukarek i napędów sieciowych

    Ocena bardzo dobra
  • scharakteryzowanie systemów operacyjnych tekstowych i graficznych
  • omówienie wielozadaniowości systemów
  • elementarne konfigurowanie systemu operacyjnego tj. klawiatury, drukarki, ekranu, języka, strony kodowej
  • instalowanie oprogramowania
  • archiwizowanie plików

    Ocena celująca
  • odzyskiwanie trwale usuniętych i uszkodzonych plików
  • tworzenie partycji i formatowanie dysków twardych
  • wykonanie instalacji systemu operacyjnego
  • konfigurowanie systemu operacyjnego
  • instalację nowych urządzeń w systemie
  • tworzenie plików wsadowych
    Internet
    Ocena dopuszczająca
  • ogólne opisanie struktury i przeznaczenia Internetu
  • znajomość zasad etyki użytkownika Internetu
  • opisanie sposobów łączenia się z siecią Internet
  • podłączenie się do Internetu
  • podstawowa obsługa przeglądarek WWW
  • wyszukiwanie informacji przez serwisy i portale

    Ocena dostateczna
  • stosowanie różnych sposobów poszukiwania informacji w sieci
  • wyszukiwanie w Internecie informacji na zadane tematy
  • zapis na dysku witryn i ich fragmentów oraz ich wydruk
  • obsługa poczty elektronicznej (e-mail)

    Ocena dobra
  • przesyłanie plików przez sieć
  • wykorzystanie serwisów ftp.
  • wykorzystywanie możliwości grup dyskusyjnych
  • zachowywanie w pamięciach udostępniane w Internecie informacje, pliki, programy i serwisy w częściach lub całości

    Ocena bardzo dobra
  • konfigurowanie programu do obsługi poczty elektronicznej,
  • konfigurowanie przeglądarki stron WWW
  • sprawne gromadzenie informacji na zadany temat
  • selekcjonowanie źródeł informacji
  • ocenianie wiarygodności źródeł

    Ocena celująca
  • pobieranie pliki w przerywanych połączeniach
  • konfigurowanie modemowe połączenia z INTERNETEM
  • utworzenie strony osobistej w WWW
  • znajomość podstaw języka HTML
  • znajomość podstawowych informacji technicznych związanych z funkcjonowaniem sieci np. protokoły
    Edytor grafiki

    Ocena dopuszczająca
  • rozpoczęcie pracy z nowym rysunkiem
  • używanie podstawowych narzędzi edytora graficznego:
    -rysowanie linii, łamanych, "ołówkiem", "pędzlem" itd.
    -rysowanie obiektów geometrycznych np. kół, owali, wielokątów -stosowanie wypełnień i kolorów
  • cofanie i przywracanie czynności
  • otwarcie istniejącego rysunku
  • zapisanie rysunku na dysku
  • drukowanie rysunku

    Ocena dostateczna
  • omówienie podstawowych możliwości wybranego programu graficznego
  • użytkowanie wbudowanego systemu pomocy
  • kopiowanie, przenoszenie i usuwanie obiektów
  • zmiana kształtu i rozmiaru obiektu

    Ocena dobra
  • omówienie różnic między grafiką rastrową i wektorową
  • omówienie podstawowych narzędzi graficznych wchodzących w skład programu
  • zmiana skali rysunku
  • ustalenie parametrów strony
  • tworzenie i obróbka obiektów tekstowych
  • zaawansowane wypełnienia
  • transformowanie i przetwarzanie obiektów (pochylanie, obracanie, perspektywa itd.)
  • praca z wieloma rysunkami jednocześnie
  • utworzenie dokumentu zawierającego wiele elementów graficznych i tekstowych np. plakatu

    Ocena bardzo dobra
  • ogólne omówienie rozmaitych formatów plików graficznych
  • wykonanie konwersji pliku graficznego z jednego typu do drugiego
  • konfiguracja programu graficznego
  • zaawansowane transformacje
  • łączenie i grupowanie obiektów
  • operacje na grupach obiektów (np. wyrównanie)
  • stosowanie efektów specjalnych
  • wykorzystanie "zrzutu" ekranu

    Ocena celująca
  • mówienie trybów graficznych komputera
  • omówienie problematyki reprezentacji koloru na ekranie komputera i w druku
  • tworzenie grafiki wektorowej
  • tworzenie animacji płaskiej i przestrzennej
    Edytor tekstu

    Ocena dopuszczająca
  • rozpoczęcie pracy z nowym dokumentem
  • otwarcie wybranego dokumentu z dysku
  • przeglądanie dokumentu
  • zapisanie dokumentu na dysku
  • wpisywanie zwykłego tekstu z użyciem polskich liter
  • poruszanie się po tekście przy użyciu myszy i klawiatury
  • dokonywanie ręcznych poprawek w tekście
  • cofanie i przywracanie czynności
  • drukowanie dokumentu

    Ocena dostateczna
  • stosowanie zasad edycji tekstu (paragrafy, akapity, tabulatory, spacje)
  • korzystanie z systemu pomocy
  • zaznaczanie fragmentów tekstu
  • kopiowanie, przenoszenie i usuwanie fragmentów tekstu
  • odwoływanie i powtarzanie poleceń
  • automatyczne sprawdzanie pisowni
  • wyszukiwanie i zastępowanie fragmentów tekstu
  • wybór widoku dokumentu
  • wybór skali dokumentu na ekranie
  • wybór rozmiaru i kroju czcionki dla całego dokumentu lub jego części
  • wykorzystanie automatycznego formatowania dokumentu
  • ustawienie rozmiaru i układu papieru, szerokości marginesów i wcięć
  • dosuwanie tekstu do lewego, prawego marginesu, centrowanie i justowanie tekstu
  • wyliczanie i numerowanie
  • używanie symboli
  • tworzenie prostych tabel
  • formatowanie tekstu w poszczególnych polach tabeli
  • dopasowanie rozmiaru tabeli
  • podgląd wydruku
  • drukowanie całego dokumentu lub wybranego fragmentu
  • wstawianie grafiki do teksu
  • wstawianie znaku końca strony

    Ocena dobra
  • praca z kilkoma dokumentami jednocześnie
  • kopiowanie i przenoszenie fragmentów tekstu pomiędzy dokumentami
  • włączanie jednego dokumentu do drugiego
  • ustalanie własnych parametrów wyliczania i numerowania
  • automatyczne formatowanie tabeli
  • formatowanie rysunku w tekście
  • tworzenie przypisów i zakładek
  • wykorzystanie szablonów dokumentów
  • wstawianie obiektów
  • dostosowanie ekranu edytora do potrzeb użytkownika

    Ocena bardzo dobra
  • wczytanie i zapisanie dokumentu w różnych typach pliku
  • tworzenie własnego stylu dokumentu
  • wielopoziomowe wyliczanie i numerowanie
  • łączenie i dzielenie komórek tabel
  • sortowanie list
  • wykorzystanie wbudowanego edytora rysunków
  • ustalanie dodatkowych opcji wydruku (np. druk adnotacji, ukrytego tekstu)
  • tworzenie dokumentów korespondencji seryjnej
  • wydruk korespondencji seryjnej
  • ustalanie postaci stopki i nagłówka strony
  • tworzenie skorowidzów, spisów treści itp.

    Ocena celująca
  • pisanie wielopoziomowych równań matematycznych
  • tworzenie i wykorzystanie makr
  • generowanie wielopoziomowych dokumentów
  • wstawianie hiperłączy
  • Arkusz kalkulacyjny

    Ocena dopuszczająca
  • omówienie podstawowych funkcji arkusza kalkulacyjnego
  • otwieranie i zamykanie wybranych plików z arkuszami
  • adresowanie komórek względne i bezwzględne
  • tworzenie elementarnych formuł obliczeniowych
  • poruszanie się po arkuszu
  • wprowadzanie danych różnych typów do komórek
  • zmiana zawartości komórki kopiowanie, przenoszenie i usuwanie komórek
  • cofanie i przywracanie czynności
  • tworzenie najprostszych wykresów (kołowych, słupkowych)
  • tworzenie sum zakresów komórek
  • drukowanie arkusza

    Ocena dostateczna
  • posługiwanie się systemem pomocy
  • formatowanie komórek w zależności od rodzaju zawartych w nich danych
  • zmiana szerokości komórek
  • zmiana wielkości i kroju czcionki
  • wyrównania tekstu w komórce
  • rysowanie ramek
  • tworzenie wykresów (kołowych, słupkowych)
  • najprostsze obliczenia statystyczne (np. średnia, maksimum, minimum)
  • sortowanie komórek

    Ocena dobra
  • wypełnianie komórek zadaną wartością
  • wyszukiwanie w arkuszu komórki zawierającej określone dane
  • zliczanie komórek o określonej zawartości
  • zmiana typu danych w komórce
  • praca z kilkoma arkuszami jednocześnie
  • dobór rodzaju wykresu do charakteru prezentowanych danych
  • formatowanie grup komórek, kopiowanie formatu komórki
  • stosowanie wbudowanych funkcji np. matematycznych, statystycznych, komórkowych
  • tworzenie sum warunkowych
  • rozwiązywanie prostych zadań matematycznych i fizycznych
  • wykorzystanie tabeli z arkusza w dokumentach tekstowych
  • ustalenie układu strony przy drukowaniu arkusza (także wielostronicowego)

    Ocena bardzo dobra
  • konfiguracje programu
  • wypełnianie komórek seriami danych
  • wprowadzanie do arkusza danych pochodzących z innych programów
  • eksportowanie danych w innych standardach
  • zabezpieczanie arkusza lub jego części
  • ukrywanie wybranych fragmentów arkusza
  • dodawanie elementów graficznych
  • wykorzystanie instrukcji warunkowych
  • tworzenie bazach danych złożonych z komórek arkusza
  • elementarne operacje wyszukiwania w bazie danych
  • opracowanie danych pomiarowych z doświadczeń fizycznych
  • nagrywanie i wykorzystanie makrodefinicji

    Ocena celująca
  • tworzenie makrodefinicji
  • rozwiązywanie problemów obliczeniowych metodą iteracyjną
  • stosowanie zaawansowanych technik obliczeniowych i statystycznych np. wyznaczanie współczynników kierunkowych prostych dla danych z pomiarów fizycznych
    Bazy danych

    Ocena dopuszczająca
  • opisanie przykładowych baz danych
  • otwieranie istniejącej bazy danych
  • rozpoznawanie elementów struktury bazy danych
  • poruszanie się po tabeli bazy danych
  • tworzenie elementarnej bazy danych
  • wprowadzanie danych do bazy
  • modyfikowanie zapisów w bazie
  • odwoływanie dokonanych zmian
  • zapisywanie bazy danych na dysku
  • dodawanie i usuwanie rekordów
  • sortowanie bazy danych przy użyciu wybranego klucza
  • wyszukiwanie rekordu zawierającego żądane informacje
  • drukowanie na drukarce wybranych podsumowań
  • zamknięcie bazy danych i zakończenie pracy


    Ocena dostateczna
  • omówienie podstawowych elementów bazy danych
  • omówienie zespołów danych, które nadają się do reprezentowania jako baza danych
  • wykorzystanie systemu pomocy
  • uruchamianie poszczególnych modułów systemu
  • zarządzania bazą danych
  • rozpoznawanie typów pól i właściwe określanie typów danych
  • tworzenie podstawowych struktur baz danych
  • wyszukiwanie grupy rekordów spełniających proste kryterium
  • wypisywanie na ekranie określonego zestawu danych z wybranej grupy rekordów
  • zliczanie rekordów spełniających dane proste kryterium
  • tworzenie powiązań między bazami danych (relacji)
    Ocena dobra
  • opisanie poszczególnych zestawów narzędzi w systemie zarządzania bazą danych
  • otwieranie baz danych z określonymi regułami dostępu
  • projektowanie bazy danych
  • wprowadzanie danych do wybranego formularza
  • tworzenie struktury bazy zawierającej pola o ograniczonej liczbie wartości
  • proste zmiany struktury istniejącej bazy danych (dodawanie, usuwanie, zmiany nazwy pół)
  • kopiowanie rekordów w ramach jednej bazy danych
  • kopiowanie fragmentu bazy danych pomiędzy różnymi plikami
  • przenoszenie danych pomiędzy bazami danych
  • łączenie baz danych
  • usuwanie powtarzających się rekordów
  • tworzenie prostych zapytań
  • wielopoziomowe sortowanie bazy danych
  • proste obliczenia statystyczne dla bazy danych
  • tworzenie raportów przy pomocy automatycznych narzędzi do ich generowania

    Ocena bardzo dobra
  • wykorzystanie automatycznych generatorów elementów systemu zarządzania
  • konfigurowanie systemu zarządzania
  • zabezpieczanie elementów bazy danych
  • zaawansowane zmiany struktury istniejącej bazy danych (zmiana typu pola)
  • tworzenie własnych formularzy
  • importowanie i eksportowanie danych w innych standardach zapisu
  • projektowanie baz danych przeznaczonych do obsługi określonych zagadnień
  • kontrola poprawności danych w bazie
  • tworzenie baz danych zawierających elementy graficzne
  • przeprowadzanie obliczeń na zapytaniach
  • tworzenie i wykorzystanie makroinstrukcji
  • graficzne opracowanie postaci raportu

    Ocena celująca
  • tworzenie baz danych w językach programowania (SQL)
  • omówienie problemu brakujących danych w bazie
  • omówienie problematyki wielodostępnych baz danych
  • wykorzystanie techniki OLE do tworzenia połączeń z obiektami z innych aplikacji

    Algorytmy i programowanie

    Ocena dopuszczająca

  • opisanie przykładów algorytmów z różnych dziedzin
  • wyodrębnianie danych w prostych sytuacjach problemowych
  • omówienie prostych typów danych
  • opisanie struktury programu
  • edycja programu
  • deklarowanie i użycie prostych typów danych
  • nadawanie wartości stałym
  • przypisanie wartości zmiennym
  • podstawowe operacje na danych liczbowych
  • skompilowanie i uruchomienie programu
  • lokalizacja i usuwanie prostych błędów składniowych w programie
  • zapisanie i odczytanie programu z dysku
  • wyjście z programu
  • napisanie prostego programu obliczeniowego z wykorzystaniem operacji wejścia i wyjścia np. oblicz pole i obwód koła o podanym z klawiatury promieniu

    Ocena dostateczna
  • omówienie podstawowych elementów budowy algorytmów
  • zapisanie algorytmu dla prostego problemu np. Obliczanie wartości bezwzględnej dla liczby
  • korzystanie z systemu pomocy
  • omówienie podstawowych strukturalnych typów danych (tablice, łańcuchy znaków)
  • deklarowanie i użycie zmiennych tablicowych i łańcuchowych
  • wykorzystanie wbudowanych procedur i funkcji
  • generowanie liczb "losowych"
  • wprowadzanie komentarzy do programu
  • stosowanie instrukcji warunkowych
  • stosowanie pętli o ustalonej ilości przebiegów i warunkowych
  • napisanie prostego programu iteracyjnego np. sumowanie liczb całkowitych z zadanego przedziału

    Ocena dobra
  • tworzenie schematu blokowego algorytmu dla problemów złożonych np. rozwiązywanie równania kwadratowego, układu równań metodą wyznaczników
  • omówienie standardowych modułów
  • omówienie składni wyrażeń i priorytetów operatorów
  • deklarowanie własnych typów danych, umiejętne reprezentowanie informacji
  • deklarowanie i użycie procedur i funkcji z parametrami przekazywanymi poprzez stałą
  • korzystanie ze standardowych modułów, w tym grafiki
  • samodzielne napisanie kompletnego strukturalnego programu realizującego dany algorytm
  • omówić proste przykłady algorytmów numerycznych
    Ocena bardzo dobra
  • porównanie własności algorytmów: poprawność, skończoność, złożoność
  • odpowiednie dobieranie struktury danych w zależności od ich rodzaju, wielkości i wykonywanych na nich operacji
  • porównywanie efektywności różnych algorytmów dla tego samego zadania (czas działania, ilość operacji)
  • deklarowanie i użycie procedur i funkcji z parametrami przekazywanymi poprzez zmienną
  • stosowanie rekurencji
  • stosowanie zmiennych wskaźnikowych
  • omówienie sposobów przechowywania zmiennych
  • ustawianie opcji dla edytora i kompilatora
  • śledzenie przebiegu wykonania programu i wartości zmiennych

    Ocena celująca
  • stosowanie profesjonalnych algorytmów np. sortowania, obliczania macierzy
  • deklarowanie własnych modułów
  • pisanie programów lub ich fragmentów w asemblerze
  • programowanie zorientowane obiektowo (obiekty i ich dziedziczność)
  • posługiwanie się dyrektywami kompilatora

    Opracowanie:

  • Wyświetleń: 2172


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.