Katalog

Marta Sekuła, 2013-05-28
Wojnarowa

Ogólne, Różne

Program zajęć korekcyjno - kompensacynych

- n +







PROGRAM
ZAJĘĆ KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNYCH


Dla uczennicy klasy II gimnazju


Program opracowała:
mgr Marta Łatka
I. Dane o uczennicy:

Imię i nazwisko:
Data i miejsce urodzenia:
Miejsce zamieszkania:

II. Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna na podstawie opinii nr …….. w sprawie dostosowania fofm i metod pracy oraz wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczennicy oraz pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Wyniki badania wskazują na utrzymywanie się wolniejszego tempa rozwoju umysłowego, szczególnie w zakresie uzdolnień słowno – pojęciowych (inteligencja ogólna w dolnym przedziale inteligencji przeciętnej, inteligencja słowna niższa niż przeciętna). Funkcje wzrokowe i wzrokowo – ruchowe rozwinięte są mimo dużej nieharmonijności (wyraźny deficyt spostrzegawczości i pamięci wzrokowej) na stosunkowo lepszym przeciętnym poziomie.
Możliwości poznawcze uczennicy są pomniejszone, a tym samym słabiej dostosowane do stopnia trudności i obszerności przewidzianego programem materiału. Bieżąca pracę szkolną utrudniają również czytelne braki programowe, w tym słabe operowanie technikami szkolnymi.
W warunkach sprzyjających, przy większej ilości powtórek, dziewczynka jest w stanie nabywać nowe wiadomości i umiejętności szkolne, wymaga jednak poszerzonego zakresu pomocy i indywidualnego nadzoru.
Próby pedagogiczne wskazują na utrzymywanie się problemów w poprawnym opanowaniu technik szkolnych oraz braki programowe w przedmiotach wiodących sięgające kl. 3 SP
Czyta techniką sylabową w wolnym tempie (poziom kl 3 SP). Podczas czytania głośnego popełnia błędy typy wzrokowego: myli litery optycznie podobne (ę-ą, a-o-ó, J-Ł, b-d) oraz dwuznaki (dz-sz-cz-rz-), zmienia cząstki wyrazowe i całe wyrazy w zdaniu, Z powodu n iskiej sprawności pamięci oraz większej koncentracji uwagi na technice czytania słabo rozumie treści odczytywane na głos. Lepiej radzi sobie w cichym czytaniu (rozumienie na dolnej granicy normy wiekowej) Teksty odczytywane przez pedagoga przeznaczone dla klas 4-6 SP zrozumiała częściowo.
Wszystkie prace pisemne zawierały błędy:
• O charakterze wzrokowym i obejmują one: błędy ortograficzne, diakrytyczne, mylenie liter podobnych optycznie (m-n) zamianę, opuszczanie, dodawanie cząstek wyrazowych lub całych wyrazów w zdaniu.
• O charakterze słuchowym obecne są: błędy fonetyczne (s-z, k-g), zły zapis nosówek (ą-om, ę-em) oraz zmiękczeń (ś-si)
Błędy występują również w pisowni łączno – rozłącznej, Uczennica pisze w przeciętnym tempie, podczas pisania cicho głoskuje. Poziom graficzny pisma jest obniżony. Uczennica zna zasady ortograficzne.
Badanie funkcji słuchowych wykazało utrzymujące się deficyty: słuchu fonemowego, spostrzegawczości słuchowej oraz słuchowej pamięci fonologicznej. Analiza i synteza głoskowa również na niskim poziomie.
W języku polskim uczennica pracuje po ukierunkowaniu samodzielnie, osiągając minimum programowe (na koniec kl. 4 SP). Utrwalenia wymaga znajomość: części mowy i części zdania. Problem stanowi poprawne redagowanie wypowiedzi pisemnych.
W matematyce uczennica prezentuje poziom kl. 3SP. Dodaje i odejmuje pamięciowo (popełniając błędy) w zakresie 1000. Potrafi dodawać i odejmować oraz mnożyć sposobem pisemnym, nie radzi sobie z samodzielnym dzieleniem większych liczb. Z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania tekstowe. Nie zna kolejności wykonywania działań i ma problemy z geometrią. W pracy wymaga ukierunkowania oraz kontroli poprawnego rozumienia treści zadań i poleceń.


III. Cele:

1. Wspomaganie wszechstronnego harmonijnego rozwoju uczennicy na miarę jej indywidualnych możliwości i umiejętności.
2. Wyrównywanie dysharmonii rozwojowych
3. Wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości.

Przykładowe ćwiczenia


1. Funkcja wzrokowa, pamięć wzrokowa
• Wykreślanie jednakowych lub nie pasujących do pozostałych elementów
• Wyszukiwanie ukrytych słów w ciągach literowych.
• Odnajdywanie różnic i podobieństw pomiędzy obrazkami.
• Eksponowanie obrazka, a następnie pytanie o szczegóły znajdujące się na tym obrazku.
• Odtwarzanie z pamięci szlaczków, figur itp. po krótkiej ich prezentacji
• Dokończenie wzoru.
• Powiększanie obrazka
• Dzielenie tekstu (pisanego ciągiem) na wyrazy, wstawianie znaków interpunkcyjnych
• Odnajdywanie w tekście (pisanym ciągiem) nazw roślin, zwierząt itd.
• Czytanie, zapamiętywanie i zapisywanie z pamięci zestawów wyrazów, zdań

2. Funkcja słuchowa
• Słuch fonemowy
• Spostrzegawczość słuchowa
• Analiza i synteza głoskowa
• Słuchowa pamięć fonologiczna
3. Stymulowanie procesów logicznego myślenia
• Rozwiązywanie krzyżówek,
• Anagramy
• Wykonywanie zadań matematycznych
• dopisywanie do podanego zestawu wyrazów wyrazów o podobnym znaczeniu
• układanie opowiadania z wykorzystaniem określonych słów
4. Funkcje percepcyjno – motoryczne (na materiale ortograficznym)

• podział i segregowanie wyrazów wg ilości liter, sylab;
• układanie wyrazów w kolejności alfabetycznej, klasyfikowanie wg pierwszej, trzeciej
lub ostatniej litery;
• tworzenie grup wyrazów wg ich zastosowania, nazw własnych;
• tworzenie wyrazów pokrewnych, rodzin wyrazów, różnych form gramatycznych;
• wyszukiwanie wyrazów w tekstach (w gazetach, czytankach, czasopismach) i
zakreślanie litery trudnej;
• wyszukiwanie wyrazów w słowniku ortograficznym, korzystając ze słownika języka
polskiego wyjaśnianie znaczenia wyrazów
• wyszukiwanie obrazków z wyrazami trudnymi i dopasowywanie do nich podpisów;
• tworzenie nowych wyrazów (np. zgodnych z ćwiczoną zasadą) z liter ćwiczonego
wyrazu trudnego np.
• tworzenie rebusów, rymowanek i zagadek z ćwiczonymi wyrazami;
• tworzenie z wyrazami krótkich zdań na zasadzie dobrania dwóch lub większej ilości
nie koniecznie pasujących do siebie słów

5. Wzbogacanie zasobu słownika oraz zasobu wiadomości o świecie


Metody pracy:
• Metody zadań stawianych do wykonania
• Metody ćwiczeń utrwalających

IV. Przewidywane osiągnięcia:

• Przewiduje się poprawę w zakresie funkcjonowania podstawowych technik szkolnych oraz zaburzonych funkcji.

V. Plan zajęć.

• Zajęcia będą odbywały się w ………………

VI. Formy współpracy z rodzicami.

• Rozmowy z rodzicami odbywały się będą na wywiadówkach. W razie potrzeby utrzymywany będzie kontakt telefoniczny.





Wyświetleń: 759


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.