Katalog

Marta Rzepnicka, 2013-05-27
warszawa

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

scenariusz zajęć

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ




OPRACOWAŁA: Marta Rzepnicka
DATA:19.12.2012r.
GRUPA WIEKOWA: 4 - latki

TEMAT KOMPLEKSOWY: Tradycje i obyczaje świąt Bożego Narodzenia
TEMAT DNIA: Świąteczna choinka


CELE OGÓLNE:

- wdrażanie do tradycji i zwyczajów dotyczących świąt Bożego Narodzenia
- kształtowanie oczekiwanych pozytywnych postaw,
- przestrzeganie bezpieczeństwa zakazu włączania i manipulowania urządzeniami podłączonymi do prądu,
- kształtowanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych,
- doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie.

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:

- zna zwyczaje i tradycje związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia,
- potrafi słuchać opowiadania czytanego przez nauczycielkę,
- potrafi wypowiadać się na podany temat,
- wie jak wygląda choinka i gdzie rośnie,
- potrafi współdziałać w grupie ,
- dba o bezpieczeństwo własne i innych osób w grupie,
- liczy w zakresie 5,
- doskonali zdolności manualne.

METODY:
- czynna,
- słowna,
- obrazkowa.
FORMY PRACY:
- zbiorowa,
- grupowa,
- indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Kartoniki ze zbiorami krążków od 1 do 5, 5 dużych ilustracji z różną ilością elementów od 1 do 5,tamburyno, opłatek, sianko, świeca, obrus, papierowa bąka, gwiazdki, papierowa choinka, papierowe ozdoby na choinkę, gałązki żywej choinki, ilustracje z potrawami wigilijnymi, piernik, figurka Mikołaja, sztuczna choinka, magnetofon, płyty CD, gazety, klej, 3 klucze, 2 koperty, elementy obrazka choinki, elementy obrazka św. Mikołaja, drzwi z papieru, kolorowe wzory reniferów z serduszkami, kolorowe wzory gwiazdek, ilustracja z zakazem manipulowania przy wtyczce.



PRZEBIEG:

1. Powitanie zabawa integracyjna „Iskierka przyjaźni”

Dzieci wspólnie z nauczycielką siedzą w kole. Dzieci kolejno przekazują sobie „iskierkę przyjaźni” - uścisk dłoni.

2. Rozmowa z dziećmi na temat świat Bożego Narodzenia

- co to są Święta Bożego Narodzenia?
- jaki są symbole Świąt Bożego Narodzenia?
- w jakie ozdoby ubieramy choinkę?
- jakie potrawy spożywamy w Wigilię?
- jakie znacie kolędy?

3. Zapoznanie dzieci z utworu J. Dymkowskiej pt. „Legenda o choince”


LEGENDA O CHOINCE
Piękna to była noc, w której Jezus Chrystus się narodził. Wszystko, co żyło wokół stajenki, chciało zajrzeć do niej i ucieszyć dziecię. Tuż przy stajence rosły trzy drzewa. Piękna i okazała palma, wdzięczna oliwka i skromna choinka. Co chwila zaglądały do stajenki i szumiąc listkami cicho szemrały słodką kołysankę Bożej Dziecinie. Jezus spał spokojnie w ramionach swej matusi. A kiedy się zbudził i otworzył oczęta, wtedy palma powiedziała do smukłej oliwki:
- Chodź, pójdziemy się pokłonić Jezusowi.
- Dobrze – zaszemrała oliwka – idźmy zaraz.
- Pójdę i ja z wami – dorzuciła cicho nieśmiała choinka.
- Ty? – rzekły pogardliwie dumne drzewa. – Ty jesteś taka brzydka, masz kłujące igły i nieładnie pachniesz. Cóż ty dać możesz Jezusowi? Chyba chcesz go przestraszyć. Zamilkła biedna choinka, słysząc takie złośliwe słowa, i cichutko zapłakała. Tymczasem palma pokłoniła się przed żłóbkiem i składając najpiękniejszy swój liść u stóp dzieciątka, powiedziała:
- Ofiaruję Ci, Dzieciątko Boże, ten liść, by chronił Cię od żaru słońca i złośliwego deszczu.
A drzewo oliwne, pochylając się nieco, upuściło ze swych soczystych gałązek kilka kropli przezroczystej oliwy o przepięknym zapachu. I cała stajenka pełna była teraz najsłodszej woni. Boże Dzieciątko uśmiechnęło się serdecznie i w podziękowaniu pokiwało im rączką. Zakołysała się radośnie dumna palma, zaszeleściło listkami uszczęśliwione drzewko oliwne. Tylko niepozorna choinka spoglądając na nie westchnęła żałośnie i rzekła do siebie ze smutkiem:
- Tak, palma i oliwka to naprawdę piękne drzewa. A ja jestem biedna i brzydka. Pewnie by się mnie mały Jezusek przestraszył. Zostanę na uboczu, żeby nie przerazić Bożej Dzieciny.
Lecz był ktoś, kto usłyszał skromne słowa zasmuconego drzewka. To mały aniołek, który stał przy żłóbku. Słyszał on także dumne słowa palmy i oliwki i żal mu się zrobiło biednej choinki. Podszedł więc do niej i powiedział:
- Nie płacz, choinko. Spełni się twoje pragnienie. W nagrodę za swoją skromność tak cię wspaniale przystroję, że zachwycisz Jezusa. I skinął na gwiazdki złote, co wesoło mrugały na nieba błękicie. Na wezwanie aniołka gwiazdki jedna po drugiej spadały z nieba i siadały na drżących z radości gałązkach choinki. Mała, niepozorna choinka rozbłysła wspaniałym blaskiem. Wyglądała jak zaczarowana. Boża Dziecina uśmiechnęła się uszczęśliwiona, zaczęła klaskać rączkami i wyciągać je w stronę ślicznego drzewka. I od tego dnia, co roku na Boże Narodzenie choinka staje się radością wszystkich dzieci. Jak tam, w Betlejem, koło niej stoi żłóbek, a w gałązkach błyszczą złote gwiazdki i różnokolorowe świecidełka. Wśród rozłożystych gałązek ukryte są skarby, o których dziecko cały rok marzy. A choinka cieszy się radością dzieci i wspomina tę dawną piękną noc w Betlejem.

4. Omówienie treści utworu

- kto się narodził w stajence?
- jakie drzewa rosły przy stajence i ile ich było?
- które drzewko nie poszło się pokłonić Jezuskowi?
- kto pięknie przystroił choinkę?

5. Zabawa ruchowa – „Ustaw się przy odpowiedniej ilustracji”
Nauczycielka rozwiesza w różnych miejscach sali ilustracje przedstawiające ozdoby choinkowe – każda z inną liczbą elementów od 1 do 5. Dzieci otrzymują kartoniki różniące się liczbą krążków (od 1 do 5). Biegają po sali przy „akompaniamencie” tamburyna. Gdy nauczyciel przestaje uderzać w tamburyno, dzieci ustawiają się przed ilustracją z odpowiednią ilością elementów. Przy ilustracji z jedną choinką ustawiają się dzieci mające kartoniki z jednym krążkiem, przy ilustracji z dwoma dzwonkami – dzieci posiadające kartoniki z dwoma krążkami. Po zmianie kartoników zabawę powtarzamy.

6. Zabawa ruchowa „ Papierowe śnieżki”

Grupa dzieci podzielona na dwa zespoły, które stoją naprzeciwko siebie. Dzieci ugniatają gazetę tworząc kulki. Następnie uderzają rękoma w kolana i rzucają się kulkami . Na przerwę w muzyce każdy otrzepuje się ze śniegu.

7. Układanie puzzli
Dzieci podzielone na dwie grupy mają za zadanie ułożyć z puzzli obrazek w całość. Jedna grupa ma do ułożenia choinkę, a druga św. Mikołaja. Ta drużyna, która układa choinkę śpiewa po ułożeniu puzzli piosenkę o choince, a druga drużyna śpiewa piosenkę o św. Mikołaju.

8. Praca plastyczna
Dzieci podzielone na dwie grupy maja za zadanie dopasować klucz do odpowiednich drzwi, tam znajda kopertę z zadaniem jakie maja wykonać. Jedna grupa będzie musiała wykonać gwiazdkę na choinkę , a druga renifera z serduszkiem.

9. Podsumowanie zajęć, podziękowanie za wspólną zabawę.
Wyświetleń: 2259


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.