Katalog Aleksandra Wilniewczyc, 2013-05-27 Rożno - Parcele Język polski, Sprawdziany i testy Sprawdzian ze słowotwórstwaImię i nazwisko …………………………….. kl. … nr … Sprawdzian ze słowotwórstwa 1. Podkreśl rodzinę wyrazów. a) szlachcic, szlachectwo, szlachetny, b) szlachetny, godny, honorowy, c) szlachcic, mieszczanin, kmieć, d) kolega, przyjaciel, druh e) wróg, wrogość, wrogi; 2. Dopisz wyraz pasujący do zestawu. a) niezaradność, tępota, piękno ……………………….. b) chłopisko, domiszcze, bucior, ……………………… c) aktorka, bufetowa, łyżwiarka, …………………… d) myślenie, picie, ruch, …………………………….. e) wysypisko, kopalnia, kwiaciarnia, ………………….. f) dyrektor, kolekcjoner, jubiler, ……………………… 3. Uzupełnij tabelę. wyraz podstawowy wyraz pochodny formant oboczność mowa o:ó wybieg loczek kawiarnia szef -owa wstążka ą:ę; ż:g ciemny zielony za głową -ek zaścianek przepisać O grać gra przepisać pisać na- 4.Od czasowników czytać, drukować utwórz rzeczowniki będące: a) nazwą wykonawcy czynności; b) nazwą narzędzia; c) nazwą miejsca wykonywania czynności; czytać a)…………………………………………… b)……………………………………………… c)……………………………………………… drukować a)…………………………………………… b)…………………………………………… c)…………………………………………… 5. Uzupełnij wykres poniższymi wyrazami, zaznacz formanty, wypisz oboczności i rdzeń. nauczycielka, nauczyć, douczyć, uczeń, uczelnia, nauczyciel, nauka, uczennica, uczelniany, naukowiec uczyć 6. Wpisz odpowiednie wyrazy złożone: Białystok, lekceważyć, Stare, Miasto, łamigłówka, skok w dal, łatwowierny, Uniwersytet Warszawski, superszybki; złożenia zrosty zestawienia 7. Podaj 5 wyrazów pokrewnych do wyrazu: góra: ………………………………………………………………………………………………………………………. 8. Podkreśl grupę formantów, która odpowiada nazwom zdrobniałym. a)-ka,-ec, -ak, -ek; b)-ek, -yk, -ik, -ka; c) – ak, - ik, -in, -czyk Podaj 4 przykłady uzasadniające twoją wypowiedź. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Wyświetleń: 1617
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |