Katalog

Justyna Dudek, 2013-05-23
Luszowice

Awans zawodowy, Sprawozdania

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS ZAWODOWY NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

- n +

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS ZAWODOWY NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

Imię i nazwisko: mgr Justyna Dudek
Placówka oświatowa: Szkoła Podstawowa im. Króla Władysława Jagiełły w Luszowicach
Stanowisko: nauczyciel - wychowawca oddziału przedszkolnego
Opiekun stażu: mgr Urszula Palka
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2009 r.
Przerwa w odbywaniu stażu: 01.09.2010 r. - 15.04.2011 r.
Data zakończenia stażu: 16.01.2013 r.

Z dniem 01 września 2009 roku rozpoczęłam staż na nauczyciela mianowanego. Termin ukończenia mojego stażu przesunął się z powodu zwolnienia lekarskiego i urlopu macierzyńskiego.
Swoją pracę rozpoczęłam od napisania planu rozwoju zawodowego, w czym pomogła mi moja opiekunka, pani mgr Urszula Palka. Stworzyłyśmy też kontrakt, który ukierunkował naszą współpracę. Plan rozwoju zawodowego, sporządziłam na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Zadania, które zawarłam w planie pracy były ściśle powiązane z programem pracy szkoły: Statutem Szkoły, jej Programem Wychowawczym
i Profilaktycznym oraz potrzebami i oczekiwaniami uczniów i ich rodziców. Czas stażu przeznaczyłam na podnoszenie swoich kompetencji, umiejętności dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych poprzez kontakt z bardziej doświadczonymi nauczycielami, szkolenia, samokształcenie, a zwłaszcza poprzez obserwację i poznawanie potrzeb rozwojowych dzieci.
Przez cały okres stażu starałam się, aby jego realizacja przebiegała zgodnie
z harmonogramem i złożonymi wcześniej terminami.
Poniżej przedstawiam sprawozdanie z działań, które wykonałam w trakcie trwania stażu na nauczyciela mianowanego.


Kierunki rozwoju wynikające z w wymagań
Rozporządzenia MEN z dnia 1 grudnia 2004r.

1. § 7. ust. 1. pkt 1.

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.

1. Przez cały okres stażu brałam aktywny udział w pracach Rady Pedagogicznej, a także współpracowałam z gronem pedagogicznym podczas realizacji zadań statutowych szkoły.
2. Organizowałam lub współorganizowałam różnego rodzaju cykliczne imprezy szkolne i klasowe oraz środowiskowe tj.:
• Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego - impreza szkolna;
• "Andrzejki" - impreza dla klas I-III oraz oddziału przedszkolnego;
• "Mikołajki" - - impreza dla klas I-III oraz oddziału przedszkolnego, w roku szkolnym 2012/2013 przeistoczyła się w imprezę środowiskową;
• "Jasełka" - przedstawienie bożonarodzeniowe oraz spotkanie opłatkowe to impreza szkolna, same "Jasełka" wystawiane są również w kościele parafialnym w Luszowicach;
• zabawy karnawałowe, które gromadzą uczniów klas I-III, oddziału przedszkolnego oraz dzieci młodsze ze środowiska lokalnego;
• Dzień Babci i Dziadka - impreza z typowo klasowej przeistoczyła się
w środowiskową;
• Dzień Dziecka - impreza szkolna;

3. Przygotowałam corocznie uroczystości klasowe takie jak:
• wigilie klasowe - spotkanie opłatkowe;
• spotkania klasowe przy stole wielkanocnym
• Dzień Babci i Dziadka;
• Dzień Mamy i Taty;


4. Współpracowałam z rodzicami poprzez:
• organizowanie zebrań;
• organizowanie Dnia Otwartego dla rodziców dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego i rodziców ze środowiska lokalnego;
• współpraca podczas organizacji imprez klasowych, szkolnych
i środowiskowych;
• codzienne kontakty i rozmowy z rodzicami podczas odprowadzania dzieci do oddziału przedszkolnego, a także kontakt telefoniczny w razie zaistniałych konieczności;
• rozmowy indywidualne w razie zaistniałych sytuacji problemowych.

5. Sprawowałam opiekę nad wychowankami oddziału przedszkolnego podczas:
a) wyjazdów edukacyjnych tj.:
• na przedstawienia teatralne i lekcje filmowe do MOKSiR-u w Chrzanowie;
• na przedstawienie pt.: "Kot w butach" do Teatru Groteska oraz do fabryki cukierków w Krakowie
• do "Kopalni Soli w Bochni",
• do Śląskiego Ogrodu Zoologicznego w Chorzowie
b) podczas imprez szkolnych oraz środowiskowych organizowanych na terenie szkoły;
c) wyjściach na spacery po okolicy, na plac zabaw, do lasu, na pola i łąki;


2. § 7. ust. 1. pkt 2

Pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielne lub przez udział
w różnych formach kształcenia ustawicznego.


W celu poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności brałam aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego zarówno wewnątrz jak i zewnątrzszkolnego.

1.Uczestniczyłam w radach szkoleniowych.

• prowadzenie szkolenia rady pedagogicznej: „Nowa podstawa programowa
w wychowaniu przedszkolnym”;
• "Ewaluacja wewnętrzna";
• "Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dziecka i rodziny";
• "Jak zachęcić ucznia do pracy na lekcji, czyli o metodach aktywizujących".

2. Brałam udział w różnych formach doskonalenia zawodowego tj.: warsztaty metodyczne, seminaria, szkolenia:
• „Ratujemy i uczymy ratować” - kurs w ramach Programu Edukacyjnego Ratujemy
i Uczymy Ratować Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
• "Jak mówić by dzieci się uczyły" - warsztaty w ramach doskonalenia interpersonalnego nauczyciela
• „Bezpieczne dzieciństwo na wsi”- warsztaty szkoleniowe
• "Budowanie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle nowych przepisów" - seminarium
• Seminarium z zakresu nowej podstawy programowej
• "Podróż do krainy fantazji" - warsztaty metodyczne KLANZA
• Szkolenie koordynatorów VII edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego "Trzymaj formę!"
• "Wzmocnienie bezpieczeństwa w szkole" - seminarium

3. Swoją wiedzę pogłębiałam również poprzez lekturę prasy o tematyce edukacyjnej ( np. Bliżej Przedszkola, Nauczycielka Przedszkola) oraz pozycji książkowych z zakresu dydaktyki i metodyki w przedszkolu tj.:
-Bojarska L., Od walenia po łapach, do zmarszczenia brwi, czyli o środkach dyscyplinujących w szkole, Warszawa 2009,
- Chudorowicz A., Opieka i wychowanie. Zbiór przepisów prawnych dla pedagogów, Kutno 2006
- Brett D., Bajki, które leczą część I i II, Gdańsk 2006,
- Barańska M., Wchodzi, wchodzi Stach na dach. 103 wierszyki i zabawy kształcące motorykę, koordynację ruchową i ruchowo-słuchową. Gdańsk 2012
- Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, Poznań 1993,
- Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły, Poznań 1996,
- Faber A., Mazlish E.,: Wyzwoleni rodzice , wyzwolone dzieci, wyd. Media Rodzina 1998,
- Herbert M., Co wolno dziecku, Gdańsk 2008,
- Informator, Uczniowie ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi, Warszawa 2010,
- Jas M., Jarosińska M., Specjalne Potrzeby Edukacyjne Dzieci i Młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010,
- Knez., Słonina., Saper czyli jak rozminować agresję, Kraków 2004,
- Molicka, Bajki terapeutyczne, Poznań 2003,
- Naprawa R., Tanajewska A., Szczepańska K., Uwierz w siebie, Gdańsk 2010,
- Pelzer D., Dziecko zwane „niczym”, Warszawa 1999,
- Pelzer D., Stracony chłopiec, czyli w poszukiwaniu ciepła i miłości, Warszawa 2001,
- Ridley D., Walter B., Jak Nauczyć dzieci odpowiedzialności, Gdańsk 2005,
- Rumpf J., Krzyczeć, bić, niszczyć. Agresja u dzieci w wieku do 13 lat, Gdańsk 2003,
- Quinn P., Stern J., Włączyć hamulce. Poradnik dla dzieci i młodzieży z ADHD, Gdańsk 2009,
- Sakowska J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, Warszawa 1999,
- Stróżyński K., Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu. Warszawa 2011,
- Turansky S., Miller J., Osiem sposobów skutecznego wychowania, Częstochowa 2005,
- Wyckoff J., Unell B., Dyscyplina bez krzyku i bicia, Warszawa 2008,
- Wyckoff J., Unell B., Spraw, by twoje dziecko zamiast NIE mówiło TAK, Warszawa 2005,
- Zawadzka D., Moje dziecko część I. Jak mądrze kochać i dobrze wychowywać swoje dziecko, Warszawa 2011,
- Zawadzka D., „Moje dziecko część II – Jak mądrze kochać i wychowywać dziecko w wieku szkolnym”, Warszawa 2010,

Gromadziłam również pozycje książkowe zawierające różne bajki, baśnie, wiersze czy karty pracy rozwijające umiejętności dzieci.

4. Tworzyłam własny warsztat pracy, wzbogacając go także o nowe materiały dydaktyczne, które uzyskiwałam dzięki współpracy z wydawnictwem oraz dzięki pracy własnej: wykonywałam potrzebne mi pomoce własnoręcznie lub korzystałam z komputera i Internetu w celu pozyskiwania materiałów do prowadzenia zajęć. Dbałam o dekorację sali oddziału przedszkolnego, aby sprzyjała realizacji podstawy programowej, czyli pracy i zabawie dzieci

3. § 7. ust. 1. pkt 3.

Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

1. Aby zapoznać się z przepisami dotyczącymi systemu oświaty i drogi zdobycia kolejnego stopnia awansu zawodowego analizowałam takie dokumenty jak:
• Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. z późn. zm;
• Ustawa o systemie oświaty.
• Rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593);
• Rozporządzenie MEN z dnia 14 listopada 2007r. Zmieniające rozporządzenie
w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 16 listopada 2007 r. Nr 214, poz. 1580);
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach


2. W celu lepszego zrozumienia przepisów prawa oświatowego czytałam różne publikacje interpretujące zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego, które znalazłam na różnych stronach internetowych tj.: www.literka.pl, www.profesor.pl, www.kuratorium.krakow.pl, www.edux.pl., http://www.men.gov.pl/.



4. § 7. ust. 2. pkt 1.

Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

1. Systematyczna współpraca z opiekunem stażu.
Na początku mojej drogi do zdobycia kolejnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela nawiązałam współpracę z panią Urszulą Palką, która została moim opiekunem. Zawarłyśmy pisemny kontrakt, który regulował naszą współpracę i ustaliłyśmy wstępny grafik spotkań. Następnie przy wsparciu opiekuna napisałam plan rozwoju zawodowego, który został zaakceptowany przez ówczesną panią dyrektor Agatę Zaleską.
Hospitowałam zajęcia prowadzone przez mojego opiekuna stażu ( 4 zajęcia w roku szkolnym), następnie wspólnie je omawiałyśmy, a ja wyciągałam z nich wnioski do własnej pracy. Prowadziłam zajęcia w oddziale przedszkolnym oraz zajęcia dodatkowe, realizowane w ramach programu "Ratujemy i uczymy ratować", pod czujnym okiem pani Urszuli Palki ( 4 zajęcia w roku szkolnym), a także w obecności dyrektora szkoły. Omawiałam scenariusze
i przebieg zajęć, wyjaśniałam celowość zastosowanych podczas lekcji działań, metod i form pracy oraz stopień realizacji założonych celów. Dzięki temu zajęć wyciągałam wnioski do dalszej pracy, jak również doskonaliłam umiejętność tworzenia konspektów i scenariuszy zajęć.

2. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej.

Nowa Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla Przedszkoli, Oddziałów Przedszkolnych w Szkołach Podstawowych oraz Innych Form Wychowania Przedszkolnego i pojawienie się w oddziale przedszkolnym dzieci z różnych grup wiekowych ( dzieci 6, 5 a także 4-letnie) spowodowało, iż mimo gotowych propozycji na rynku wydawniczym, musiałam samodzielnie dostosowywać tematykę, metody, formę i pomoce dydaktyczne do poziomu i potrzeb dzieci, które w danym czasie uczęszczały na zajęcia przedszkolne. Przez okres 3 lat pracowałam przy pomocy własnego programu pt.: "Program Wychowania Pięcio- i Sześciolatków", który łączył w sobie dwa programy dostępne na rynku, a także zawierał moje własne pomysły.
W pracy z dziećmi staram się wykorzystywać różnorodne metody w tym także metody aktywizujące tj.: burza mózgów, drama, symulacja, promyczkowe uszeregowanie. Każde zajęcia są przemyślane, dostosowane do potrzeb indywidualnych i potrzeb całej grupy, a także zgodne z wymogami podstawy programowej. Aby przeprowadzane zajęcia, były ciekawe i by można osiągnąć założone cele, przygotowane różne pomoce dydaktyczne. Korzystałam i korzystam nadal z różnorodnych kart pracy, prywatnej biblioteczki zawierającej różnorodne pozycje książkowe i prasowe. Potrzebne pomoce wykonywałam własnoręcznie lub korzystałam z komputera i Internetu.

W okresie stażu, w roku szkolnym 2009/2010, prowadziłam zajęcia rewalidacyjne dla uczennicy kl.V. Wymagało to zapoznania się z orzeczeniem PPP dziecka oraz stworzeniem Indywidualnego programu zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz sukcesywnego prowadzenia i ewaluacji działań.

3. Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych wychowanków.
Nowa podstawa programowa nałożyła na nauczycieli w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych obowiązek przeprowadzania diagnozy gotowości szkolnej dzieci 5-cio
i 6-cioletnich: wstępnej jesienią i końcowej wiosną. Diagnoza ma na celu ocenę poziomu rozwoju dzieci w różnych aspektach, ważnych dla efektywności nauki w klasie I. Diagnozę i obserwacje przeprowadzam sukcesywnie od 4 lat.

4. Zajęcia otwarte dla rodziców
Tradycją naszej szkoły stało się organizowanie dnia otwartego dla rodziców dzieci
5-cio i 6-cioletnich z terenu Luszowic – "Powitanie wiosny”, który ma miejsce w marcu lub kwietniu każdego roku. Wraz z dziećmi z oddziału przedszkolnego przygotowywałam przedstawienie związane z tematyką wiosenną, następnie w celu zapoznania kandydatów na przedszkolaków i ich rodziców z ofertą szkoły i oddziału przedszkolnego, organizowano zwiedzanie szkoły i mały poczęstunek dla dzieci. Rodzice wychowanków oraz przyszłych wychowanków mieli także okazję porozmawiać z nauczycielem czy dyrektorem szkoły.

5. Publikacja własnych prac:
Część scenariuszy a także sprawozdanie zostanie opublikowane na stronie www.profesor.pl/.

6. Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej:
Praca w oddziale przedszkolnym zobowiązuje do prowadzenia różnorodnej dokumentacji, dlatego systematycznie uzupełniałam dzienniki zajęć ( dziennik oddziału przedszkolnego, dziennik zajęć rewalidacyjnych, dziennik zajęć dodatkowych godzin z art. 42 Karty Nauczyciela), pisałam miesięczne plany pracy dla oddziału przedszkolnego, arkusze obserwacji i diagnozy gotowości szkolnej, przygotowywałam informacje o gotowości dzieci do podjęcia nauki w klasie I, sprawozdania semestralne i końcoworoczne z prowadzonych przeze mnie zajęć, napisałam indywidualny program zajęć rewalidacyjnych. W zależności od potrzeb pisałam także opinie pedagogiczne oraz dokumenty potrzebne do realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dbałam o rzetelność w dokumentowaniu przebiegu mojego stażu poprzez systematyczne pisanie scenariuszy i hospitacji obserwowanych zajęć.


5. § 7. ust. 2. pkt 2.

Umiejętność uwzględniania w swojej pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych

Mieszkam i pracuję w małym wiejskim środowisku i dlatego dobrze znam jego potrzeby i możliwości. Tą wiedzę wykorzystuję w swojej pracy.

1. Współorganizowałam różne wyjazdy edukacyjne ( lista w punkcie pierwszym), wychodziłam z wychowankami na spacery po najbliższej okolicy, aby mogli poznać ciekawe i charakterystyczne miejsca we własnej miejscowości.
2. Tradycją naszej szkoły stało się organizowanie różnorodnych imprez środowiskowych, na które zapraszani są mieszkańcy Luszowic. Od kilku lat współorganizuję: bal karnawałowy dla dzieci kl. I-III, oddziału przedszkolnego i małych mieszkańców naszej wsi, dołączyły do tej tradycji "Mikołajki", na które przygotowałam dekorację oraz występ artystyczny moich uczniów; organizuję też corocznie Dzień Otwarty dla rodziców dzieci pięcio- i sześcioletnich, na który przygotowuję z uczniami przedstawienie o tematyce wiosennej; byłam współodpowiedzialna za organizację "Jasełek", które prócz szkolnej sceny wystawiane były również w kościele parafialnym w Luszowicach. W roku szkolnym 2012/2013 brałam czynny udział w przygotowaniu i przebiegu pikniku rodzinnego z okazji otwarcia i poświęcenia placu zabaw "Radosna Szkoła".

Poprzedni rok szkolny 2011/2012 był wyjątkowy dla Szkoły Podstawowej
w Luszowicach gdyż obchodziliśmy 100-lecie tej placówki. Z tego też względu zorganizowano serię imprez promujących dokonania i bogate możliwości szkoły. Wraz
z gronem pedagogicznym brałam czynny udział w ich przygotowaniu (występy artystyczne uczniów, dekoracja itp.).
Były to takie imprezy jak:
• uroczystość nadania Sztandaru z wizerunkiem Patrona i Godłem Polski;
• uroczysta akademia z okazji Dnia Babci i Dziadka;
• kolorowy korowód z okazji Pierwszego Dnia Wiosny;
• uroczyste obchody 100-lecia Szkoły Podstawowej w Luszowicach;
• koncerty organizowane na terenie szkoły dla społeczności lokalnej;


3. Przygotowałam też wychowanków do różnych konkursów gminnych i powiatowych.
• dwukrotnie podczas staży braliśmy udział Powiatowym Konkursie Jasełek
i Przedstawień Szopkowych organizowanym Powiatowy Młodzieżowy Dom Kultury w Trzebini;
• przygotowałam z dziećmi prace plastyczne do I Powiatowego Konkursu dla Dzieci "Misie, Miśki, Misiaczki" zorganizowanego przez Publiczną Szkołę Podstawową w Czyżówce gdzie moi wychowankowie otrzymali nagrody;
• corocznie reprezentant oddziału przedszkolnego bierze udział w Międzyszkolnym Konkursie Logopedycznym "Łamańce językowe" organizowanym przez Szkołę Podstawową Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. A. Mickiewicza w Chrzanowie;

4. Przez cały okres mojej pracy zawodowej staram się o jak najlepszą współpracę z rodzicami moich podopiecznych. Dobry kontakt z rodzicami i opiekunami dzieci (często są to babcie lub dziadkowie, którzy odprowadzają dzieci na zajęcia) owocuje w postaci ich pomocy przy organizacji różnorodnych imprez czy to klasowych czy szkolnych. Jestem otwarta na rozmowy i pomysły rodziców. Z powodu charakteru mojej pracy rodzice mają możliwość kontaktowania się ze mną codziennie.


5. W trakcie pracy niejednokrotnie kontaktowałam się z Pedagogiem Szkolnym w celu konsultacji problematycznych przypadków. Jestem również w stałym kontakcie z logopedą szkolnym.

6. Nawiązałam współpracę z różnorodnymi instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą i opiekuńczą szkoły oraz oddziału przedszkolnego.
• co roku wystawiamy "Jasełka" w kościele parafialnym we współpracy z diakonem
i proboszczem Parafii pod wezwaniem św. Anny w Luszowicach;
• wraz z członkami grona pedagogicznego brałam udział w warsztatach plastycznych organizowanych przez Panie z Koła Gospodyń Wiejskich „Luszowianki” oraz przez Przewodniczącą Rady Rodziców;
• jestem opiekunem Szkolnej Kasy Oszczędności (SKO), która działa pod patronatem Banku Spółdzielczego w Chrzanowie. SKO zajmuje się promowaniem oszczędzania wśród uczniów. W ramach działalności SKO organizuję konkursy :
- plastyczny: „Grosz oszczędzony może uróść w miliony”;
- literacki: "Oszczędnością i pracą ludzie się bogacą" - krótkie wiersze o oszczędzaniu;
- oszczędnościowe: na najsystematyczniej i najefektywniej oszczędzającą klasę
"Liderzy oszczędzania" i na najsystematyczniej i najefektywniej oszczędzającego ucznia w szkole "Mistrz oszczędzania".
- plastyczno-techniczny: „Moja Skarbonka”
• przez 2 lata prowadziłam zajęcia w ramach programu edukacyjnego fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy "Ratujemy i uczymy ratować", którego celem jest
nauczenie dzieci najprostszych zasad udzielania pierwszej pomocy: od prawidłowego wezwania pomocy przez telefon, po najprostsze czynności przy osobie poszkodowanej.
• brałam udział w projekcie "Bezpieczne dzieciństwo na wsi" realizowanym przez Małopolską Izbę Rolniczą, w partnerstwie z OI PIP w Krakowie oraz KRUS OR
w Krakowie, którego celem było ograniczenie ilości wypadków wśród dzieci na wsi.
• współpracowałam przy pisaniu i realizowaniu dwóch programów profilaktycznych: "Dzieci kontra nałogi" oraz „Żyję zdrowo”, które realizowane były pod patronatem
i przy wsparciu finansowym Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w ramach tych programów przeprowadzone były pogadanki, przedstawienie profilaktyczne "Sąd nad papierosem", konkursy plastyczne (plakat, rysunek kredą na asfalcie), poetyckie;
• w pracy w oddziale przedszkolnym prowadziłam zajęcia w ramach II Edycji Ogólnopolskiego Programu Edukacji Zdrowotnej dla Przedszkolaków „Akademia Aquafresh” promującą dbanie o higienę jamy ustnej u dzieci;
• prowadzę zajęcia w ramach programu: „Świerszczykowy Klub Pożeraczy Liter 2012/2013” organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era i redakcję "Świerszczyka", którego celem jest promowanie czytelnictwa wśród uczniów klas 0., 1., 2. szkół podstawowych.
• współpracuję z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Chrzanowie realizując dwa programy prozdrowotne:
- "Czyste powietrze wokół nas. Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej
- "Trzymaj formę" - celem programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.


Udział w realizacji tak różnych programów i projektów znacznie wzbogacił moją
pracę dydaktyczno-wychowawczą. Dał możliwość zapoznania dzieci z wieloma ważnymi aspektami, które wpływają na zdrowe i pełne życie człowieka.

6. § 7. ust. 2. pkt 3.

Umiejętność wykorzystania w swojej pracy technologii informacyjnje i komunikacyjnej.

1. W dobie komputeryzacji i Internetu prawie niemożliwym staje się praca bez korzystania
z tych technologii. Komputer był jednym z moich podstawowych narzędzi pracy. Bardzo często służył mi do wykonywania czy wyszukiwania materiałów potrzebnych do przeprowadzanie zajęć tj.: karty pracy, fotografie i ilustracje, filmy edukacyjne. Często sam komputer był pomocą dydaktyczną.

2. Przez pierwsze lata po wprowadzeniu nowej podstawy programowej korzystałam
z programu obsługującego arkusze obserwacji Diagnozy Gotowości Szkolnej SGS.

3. Wszystkie dokumenty dotyczące przebiegu mojego awansu zawodowego przygotowywałam przy użyciu komputera.

4. Publikowałam informacje i fotografie dotyczące oddziału przedszkolnego i SKO na szkolnej stronie internetowej: www.spluszowice.edupage.org/.

7. § 7. ust. 2. pkt 4.

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień w zakresie oświaty związanych z zakresem zadań realizowanych przez nauczyciela.

Przez cały okres stażu staram się być na bieżąco ze zmianami jakie zachodzą
w zakresie psychologii i pedagogiki. W tym celu uczestniczyłam w szkoleniach i warsztatach, jak również korzystałam z różnych pozycji książkowych, prasy pedagogicznej oraz bogatych zasobów Internetu. (lista szkoleń, pozycji książkowych i stron internetowych znajduje się w punkcie drugim sprawozdania). Zdobytą wiedzę wykorzystywałam podczas pracy w oddziale przedszkolnym, na zajęciach pozalekcyjnych i rewalidacyjnych.

8. § 7. ust. 2. pkt 5.

Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, oraz umiejętność posługiwania się tymi przepisami.

Praca nauczyciela wymaga znajomości i stosowania ciągle zmieniającego się prawa oświatowego. Dlatego przez cały okres mojej pracy staram się być na bieżąco
ze zmieniającymi się przepisami, zwłaszcza tymi, które bezpośrednio dotyczą mojej pracy w oddziale przedszkolnym.

1. Brałam udział w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz radach szkoleniowych
( tematykę wymieniłam w punkcie drugim sprawozdania).
W ciągu ostatnich trzech lat aktywnie współdziałałam w pracy zespołów przydzielonych mi przez dyrekcję szkoły, a mianowicie:
- zespole do spraw ewaluacji;
- zespole wychowawczym;
- zespole do spraw kroniki szkolnej.
- zespołach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

2. Zapoznałam się z aktami prawnymi obwiązującymi na terenie naszej szkoły tj.: Statut, Program Profilaktyczny, Program Wychowawczy. Jako członek Zespołu do zmian w Statucie brałam czynny udział w aktualizowaniu jego zapisów i w tym celu przestudiowałam takie rozporządzenia jak:
• Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół ( Dz. U. Nr 61, poz.624 ze zm);
• Rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
• Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. z dnia 25 sierpnia 2011 r.)
• Rozporządzenie MEN z dnia 18 października 2010 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach (Dz. U. Nr 215, poz. 1408)
• Rozporządzenie MEN z dnia 22 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach;
• Rozporządzenie MEN z dnia 5 października 2010 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie organizacji roku szkolnego;
• Rozporządzenie MEN z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. nr 97 poz. 624)


Swoją wiedzę sukcesywnie pogłębiam i wykorzystuję w mojej codziennej pracy.







Podsumowanie:

Pracuję z dziećmi już od ponad 8 lat, z czego większość jako nauczyciel- wychowawca w oddziale przedszkolnym. Jest to praca bardzo wymagająca, ale równocześnie dająca dużą satysfakcję. Przez cały okres stażu, jak i poza nim cały czas szukam różnych ciekawych pomysłów i rozwiązań, aby umożliwić moim uczniom wszechstronny rozwój, dobrze przygotować je do nauki w klasie I oraz by nauczyć je, jak cudowny i bogaty jest otaczający je świat. Dzięki stosowaniu metod aktywizujących, realizowaniu różnych programów
i projektów dzieci dowiadują się o tym, że nie są samotnymi wyspami tylko członkami społeczności, że trzeba uważać na różne niebezpieczeństwa, ale dzięki tej ostrożności mogą bezpiecznie penetrować otaczającą ich rzeczywistość.
Odbyte szkolenia a zwłaszcza obserwowanie wychowanków pozwala mi lepiej ich zrozumieć, przekazywać wiedzę oraz pomagać im w trudnych sytuacjach. Studiowanie prawa oświatowego pozwoliło mi poznać różne drogi jakimi mogę się poruszać, aby bezpiecznie osiągnąć założone cele dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze. Pracując z moimi uczniami staram się wypracować indywidualne podejście i metody wychowawcze, aby podnieść efektywność moich działań. Na bieżąco rozwiązuję problemy wychowawcze w porozumieniu z rodzicami i opiekunami. Podejmowane przeze mnie działania pozwoliły na wypracowanie pozytywnych opinii rodziców, ufności i uśmiechu moich wychowanków i przyniosły pozytywne efekty.
Przez cały okres stażu byłam wspierana przez opiekuna stażu, całe Grono Pedagogiczne oraz Dyrektorów szkoły, zarówno przez panią Agatę Zaleską, jak i przez panią Ewę Baran. Dzięki takiej współpracy możliwe było zrealizowanie tak dużej ilości zadań.
Kończąc staż na nauczyciela mianowanego nie zamierzam poprzestawać na zdobytej wiedzy i umiejętnościach, ponieważ praca nauczyciela wymaga bycia na bieżąco ze wszystkimi zmianami w oświacie. Bowiem wraz z postępem cywilizacyjnym zmieniają się uczniowie, ich problemy i potrzeby, a co za tym idzie metody i formy pracy nad ich rozwojem, aby przebiegał jak najbardziej harmonijnie.
Analizując moją pracę w okresie stażu stwierdzam, że zrealizowałam wszystkie zadania wytyczone w planie rozwoju zawodowego.

Justyna Dudek
Wyświetleń: 12453


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.