AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Werno-Sierszeń, 2013-05-23
Wrocław

Język polski, Konspekty

KONSPEKT Niecodzienne opisy wiosny w utworze Juliana Tuwima "Dwa wiatry"

- n +

KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE IV
Czas pracy: 45 minut
Autor: Magdalena Werno-Sierszeń
TEMAT: Niecodzienne opisy wiosny w utworze Juliana Tuwima Dwa wiatry.
CELE:
CEL KSZTAŁCENIOWY:
- wyszukiwanie wyznaczników poezji
- wzbogacanie słownictwa
- umiejętność recytacji
CEL WYCHOWAWCZY:
- rozwijanie przynależności do zespołu klasowego
- kreatywność, twórcza wyobraźnia
- wykonywanie poleceń, wpływ na własną jakość pracy
Przebieg lekcji:
1. Przywitanie z uczniami, sprawdzenie listy obecności.
Wysłuchanie utworu muzycznego (fragment muz. A. Vivaldi Wiosna- uczniowie w trakcie słuchania utworu zamykają oczy), na podstawie którego uczniowie określą tematykę lekcji. Dyskusja o przeżyciach i uczuciach związanych z muzyką.
2. Sformułowanie tematu lekcji.
3. Głośne odczytanie wiersza Dwa wiatry (nauczyciel, potem uczniowie-tu np. podział na chłopców i dziewczęta).
4. Uczniowie wyodrębniają elementy przyrody, krajobrazu w wierszu, podchodzą do tablicy i naklejają szablony z rysunkami np. pola, drzewa, kwiaty wiśni itp. Uczniowie zauważają brak szablonu przedstawiającego wiatr.
5. Uczniowie próbują narysować wiatr w zeszycie. Niewykonalność zadania prowadzi do następującego wniosku: obecność wiatru stwierdzamy jedynie na podstawie objawów (dźwięk, zauważalny ruch drzewa itd.), trudno wyrazić wiatr na rysunku. Dzieci naśladują wiatr stosując wyrazy dźwiękonaśladowcze.
6. Uczniowie sprawdzają w jaki sposób poeta opisał wiatr (podkreślanie w tekście odpowiednich wyrazów – tu: czasowniki)
7. Odczytanie przykładów. Wniosek:
- nagromadzenie dynamicznych czasowników
- uosobienia
8. Nauczyciel rozdaje karty pracy, na których w formie tabeli uczniowie przedstawiają zachowania, cechy dwóch wiatrów. Znalezienie różnic. Wniosek: Kontrastowe zestawienie zjawisk przyrody. Zapoznanie uczniów ze środkiem poetyckim –kontrast.
9. Uczniowie podkreślają w tekście niecodzienne sformułowania i zapisują je na tablicy.
Nazywają poznane na lekcji wyznaczniki poezji -kontrast, wyr. dźwiękonaśladowcze itp.)
Zad. ponad program dla chętnych: odszukanie uosobienia lub epitetów poznanych na wcześniejszych lekcjach.
10. Uczniowie zastanawiają się -czemu służą środki poetyckie w wierszu? Wspólnie z nauczycielem zapisują wniosek: Środki poetyckie nadają plastyczności przedstawionym w wierszu obrazom, oddziaływają na wyobraźnię czytelnika itp.
11. Zadanie domowe:
zad. podstawowe - Pięknie zadeklamuję wiersz, nadam poszczególnym zwrotkom tytuły
zad. ponad program- Ułożę własny wierszyk o tematyce wiosennej stosując poznane środki poetyckie.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2090


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.