Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Anna Wiśniewska, 2013-05-23
Morąg

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz lekcji ciszy "Wiosenna łąka".

- n +

Scenariusz zajęć „Lekcji ciszy” wg pedagogiki Marii Montessori przeprowadzonych w SOSW w Szymanowie

Prowadzący: mgr Anna Wiśniewska

Temat: Wiosenna łąka.

Cele ogólne:
- wyciszenie grupy uczniów,
-kształtowanie umiejętności koncentrowania się na obserwowanym przedmiocie,
- wielozmysłowe poznawanie przedmiotów,
- doskonalenie kontroli własnych ruchów;

Metody:
- praktycznego działania,
- poszukująca- uczenie się przez odkrywanie,
- waloryzacyjna- uczenie się przez przeżywanie;

Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa;

Potrzebne materiały: duży zielony materiał do rozłożenia na dywanie oraz mały do przykrycia tacy, metalowa lub plastikowa, przezroczysta miska, dzbanek z wodą, zielona sól do kąpieli, łyżka, kwiaty (najlepiej margerytki), nożyczki, ozdobna szkatułka, małe motylki wykonane z kolorowego papieru, płyta z muzyka relaksacyjną, dzwoneczek.

Przebieg zajęć:
1. Część wstępna:

• Uczniowie siedzą w ławkach; prowadzący siedzi na rozłożonym w sali zielonym materiale i uderza w dzwoneczek, wypowiadając możliwie najciszej imiona poszczególnych uczniów,
• Uczeń, który usłyszy swoje imię, wstaje jak najciszej od stolika i również siada na rozłożonym materiale. Z wywołaniem kolejnego ucznia nauczyciel czeka do czasu, aż przywołane wcześniej dziecko usiądzie obok niego i zastygnie w bezruchu;


2. Część główna:

• Zostaje włączona muzyka relaksacyjna (będzie ona tłem do całej lekcji ciszy). W środku okręgu, w którym siedzą uczniowie znajduje się metalowa lub przezroczysta plastikowa miska oraz taca przykryta zielonym kawałkiem materiału. Prowadzący mówi, że chciałby wyczarować wiosenną łąkę, ale sam sobie nie poradzi i chce, żeby dzieci mu w tym pomogły. Powoli ściąga materiał z tacy, odsłaniając ukryte pod nim przedmioty. Wskazując na nie, informuje, ze posłużą one do wyczarowania wiosennej łąki.

• Prowadzący powoli nalewa do miski wodę z plastikowego pojemnika- uczniowie obserwują strumień spadającej do miski wody. Następnie zachęca uczniów, aby powiedzieli, jakie kolory może mieć wiosenna łąka.

• Nauczyciel mówi do uczniów, ze teraz wspólnie spróbują wyczarować trawę na łące. Na łyżkę nabieranie soli do kąpieli w kolorze zielonym i wsypuje ją do miski z wodą. Pojemnik z solą i łyżką krążą wśród uczestników. Każde z dzieci po kolei nabiera sól na łyżkę i wsypuje do miski. Następnie nauczyciel miesza znajdująca się w misce sól, a uczniowie obserwują, jak woda zabarwia się na zielono.

• Prowadzący mówi do dzieci, ze teraz spróbują wspólnie wyczarować, aby na łące wyrosło mnóstwo kwiatów. Bierze z tacy łodyżkę kwiatów np. margerytek (margerytki są najlepsze ponieważ są dostępne w różnych kolorach), obcina nożyczkami jeden kwiatek i kładzie go na wodzie. Łodyżka z kwiatami krąży po kole- każde z dzieci odcina kwiatek i kładzie go na wodzie (jeżeli dzieci jest mało kolejkę można powtórzyć). W ten sposób powierzchnia wody pokrywa się kwiatami. Nauczycielka zwraca uwagę uczniów na to, jak piękną łąkę udało im się wyczarować.

• Prowadzący zadaje dzieciom szeptem zagadkę, które odpowiedzią jest słowo „motyle”. Mówi, że na ich łące brakuje motyli, dla tego teraz spróbują je wyczarować. Bierze do rąk ozdobną szkatułkę i powoli dmucha na nią. Szkatułka krąży wśród uczestników. Każdy uczestnik trzymając szkatułkę dmucha na nią, po czym wraca ona do prowadzącego. Nauczyciel powoli otwiera szkatułkę, pokazując uczniom, ze w środku znajdują się małe, papierowe motylki. Prosi uczniów, żeby wyciągnęli przed siebie otwarte dłonie i kładzie na każdej z nich jednego motylka (również na swojej). Następnie zdmuchuje ze swojej dłoni motylka na kwiatki znajdujące się w misce. Uczniowie po kolei robią to samo.

• Nauczyciel zachęca uczniów, żeby szeptem wypowiedzieli się, czy podoba im się wyczarowana przez nich wiosenna łąka.

3. Część końcowa:
• Prowadzący dziękuje uczniom za udział w zajęciach. Prosi, żeby teraz wszyscy zamknęli oczy, a następnie moczy dłoń w wodzie i dotyka twarzy kolejnych uczniów. Dziecko, które poczuje dotkniecie, otwiera oczy i w ciszy wraca do stolika (lub wychodzi z klasy).



opracowanie: mgr Anna Wiśniewska
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 663
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014