AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Wiśniewska, 2013-05-23
Morąg

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz lekcji ciszy "Wiosenna łąka".

- n +

Scenariusz zajęć „Lekcji ciszy” wg pedagogiki Marii Montessori przeprowadzonych w SOSW w Szymanowie

Prowadzący: mgr Anna Wiśniewska

Temat: Wiosenna łąka.

Cele ogólne:
- wyciszenie grupy uczniów,
-kształtowanie umiejętności koncentrowania się na obserwowanym przedmiocie,
- wielozmysłowe poznawanie przedmiotów,
- doskonalenie kontroli własnych ruchów;

Metody:
- praktycznego działania,
- poszukująca- uczenie się przez odkrywanie,
- waloryzacyjna- uczenie się przez przeżywanie;

Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa;

Potrzebne materiały: duży zielony materiał do rozłożenia na dywanie oraz mały do przykrycia tacy, metalowa lub plastikowa, przezroczysta miska, dzbanek z wodą, zielona sól do kąpieli, łyżka, kwiaty (najlepiej margerytki), nożyczki, ozdobna szkatułka, małe motylki wykonane z kolorowego papieru, płyta z muzyka relaksacyjną, dzwoneczek.

Przebieg zajęć:
1. Część wstępna:

• Uczniowie siedzą w ławkach; prowadzący siedzi na rozłożonym w sali zielonym materiale i uderza w dzwoneczek, wypowiadając możliwie najciszej imiona poszczególnych uczniów,
• Uczeń, który usłyszy swoje imię, wstaje jak najciszej od stolika i również siada na rozłożonym materiale. Z wywołaniem kolejnego ucznia nauczyciel czeka do czasu, aż przywołane wcześniej dziecko usiądzie obok niego i zastygnie w bezruchu;


2. Część główna:

• Zostaje włączona muzyka relaksacyjna (będzie ona tłem do całej lekcji ciszy). W środku okręgu, w którym siedzą uczniowie znajduje się metalowa lub przezroczysta plastikowa miska oraz taca przykryta zielonym kawałkiem materiału. Prowadzący mówi, że chciałby wyczarować wiosenną łąkę, ale sam sobie nie poradzi i chce, żeby dzieci mu w tym pomogły. Powoli ściąga materiał z tacy, odsłaniając ukryte pod nim przedmioty. Wskazując na nie, informuje, ze posłużą one do wyczarowania wiosennej łąki.

• Prowadzący powoli nalewa do miski wodę z plastikowego pojemnika- uczniowie obserwują strumień spadającej do miski wody. Następnie zachęca uczniów, aby powiedzieli, jakie kolory może mieć wiosenna łąka.

• Nauczyciel mówi do uczniów, ze teraz wspólnie spróbują wyczarować trawę na łące. Na łyżkę nabieranie soli do kąpieli w kolorze zielonym i wsypuje ją do miski z wodą. Pojemnik z solą i łyżką krążą wśród uczestników. Każde z dzieci po kolei nabiera sól na łyżkę i wsypuje do miski. Następnie nauczyciel miesza znajdująca się w misce sól, a uczniowie obserwują, jak woda zabarwia się na zielono.

• Prowadzący mówi do dzieci, ze teraz spróbują wspólnie wyczarować, aby na łące wyrosło mnóstwo kwiatów. Bierze z tacy łodyżkę kwiatów np. margerytek (margerytki są najlepsze ponieważ są dostępne w różnych kolorach), obcina nożyczkami jeden kwiatek i kładzie go na wodzie. Łodyżka z kwiatami krąży po kole- każde z dzieci odcina kwiatek i kładzie go na wodzie (jeżeli dzieci jest mało kolejkę można powtórzyć). W ten sposób powierzchnia wody pokrywa się kwiatami. Nauczycielka zwraca uwagę uczniów na to, jak piękną łąkę udało im się wyczarować.

• Prowadzący zadaje dzieciom szeptem zagadkę, które odpowiedzią jest słowo „motyle”. Mówi, że na ich łące brakuje motyli, dla tego teraz spróbują je wyczarować. Bierze do rąk ozdobną szkatułkę i powoli dmucha na nią. Szkatułka krąży wśród uczestników. Każdy uczestnik trzymając szkatułkę dmucha na nią, po czym wraca ona do prowadzącego. Nauczyciel powoli otwiera szkatułkę, pokazując uczniom, ze w środku znajdują się małe, papierowe motylki. Prosi uczniów, żeby wyciągnęli przed siebie otwarte dłonie i kładzie na każdej z nich jednego motylka (również na swojej). Następnie zdmuchuje ze swojej dłoni motylka na kwiatki znajdujące się w misce. Uczniowie po kolei robią to samo.

• Nauczyciel zachęca uczniów, żeby szeptem wypowiedzieli się, czy podoba im się wyczarowana przez nich wiosenna łąka.

3. Część końcowa:
• Prowadzący dziękuje uczniom za udział w zajęciach. Prosi, żeby teraz wszyscy zamknęli oczy, a następnie moczy dłoń w wodzie i dotyka twarzy kolejnych uczniów. Dziecko, które poczuje dotkniecie, otwiera oczy i w ciszy wraca do stolika (lub wychodzi z klasy).



opracowanie: mgr Anna Wiśniewska
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1207


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0