AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Lica, 2013-05-23
Bydgoszcz

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć : "Elementy edukacji seksualnej"

- n +


Scenariusz zajęć z zakresu innowacji „Poznaję swoje ciało”


Temat : Jestem dziewczynką, jestem chłopcem

Cel ogólny:
rozwijanie świadomości różnic płciowych, kształtowanie u uczniów własnej tożsamości płciowej

Cele szczegółowe (operacyjne):
– uczniowie potrafią określić swoją płeć;
– dzieci reagują właściwie na polecenia kierowane do dziewczynek/ chłopców
(np. „dziewczynki stoją, chłopcy maszerują” itp.);
– uczniowie potrafią rozpoznać charakterystyczne elementy ubioru i różnicować w zależności od płci;
– dzieci potrafią dopasować do płci dodatki do ubioru takie jak – torby, paski, biżuterię itp.

Forma zajęć:
– grupowa jednolita (kilkuosobowa grupa dzieci z autyzmem w wieku od 5 do 7 lat)

Metody:
– słowne: wyjaśnienie, pogadanka
– samodzielnych doświadczeń
– m. behawioralna – wzmacnianie prawidłowych reakcji uczniów zgodnie z ich indywidualnymi systemami motywacyjnymi

Środki dydaktyczne:
- sylwety przedstawiające dziewczynkę i chłopca, ubrania różnego rodzaju, różne buty, dodatki do ubioru, obrazki przedstawiające różne rodzaje ubrań, 2 kosze, lalki (przedstawiające dziewczynkę/ chłopca), ubranka dla lalek, nagrania muzyczne

Przebieg zajęć:

1. Powitanie:
- zabawa piłką – dziecko, do którego trafia piłka, przedstawia się mówiąc swoje imię
i określając płeć - np. „Jestem Ola, jestem dziewczynką”; pozostali uczestnicy witają się z tą osobą przybijając piątkę
- zabawa orientacyjno – porządkowa: dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce w zależności od hasła podanego przez osobę prowadzącą dziewczynki bądź chłopcy mają za zadanie szybko schować się w wyznaczone na sali miejsce, pozostali stoją nieruchomo.

2. Pogadanka na temat ulubionych ubrań

3. Zabawa „Zgadnij, o kim mówię” - prowadzący określa osobę za pomocą aktualnego jej ubioru, natomiast uczniowie mają za zadanie odgadnąć, kogo opisuje nauczyciel

4. Zabawa w wybieranie ubioru dla siebie ze zgromadzonych przez prowadzącego ubrań i dodatków, wspólna analiza, czy każdy uczestnik wybrał odzież, buty, dodatki odpowiednie dla swojej płci;

5. Segregowanie ubrań i dodatków na dwa zbiory ze względu na ich przeznaczenie dla osób odpowiedniej płci – prowadzący prosi uczniów o zrobienie porządku z ubraniami – prosi o posortowanie ich do odpowiednich koszy, przy jednym z nich stawia sylwetę chłopca, przy drugiej – dziewczynki.

6. Zabawa utrwalająca wiadomości
Dzieci bawią się przy muzyce z wykorzystaniem związanej gumy – stoją w kręgu, trzymają gumę, podczas muzyki przesuwają gumę pomiędzy sobą zgodnie z ruchem wskazówek zegara, gdy muzyka przestaje grać – dziecko, przy którym znalazł się supełek (łączący końce gumy) musi odpowiedzieć na pytanie prowadzącego:
pytania utrwalające: np. co noszą dziewczynki?, co ubiera chłopak do koszuli?, kto nosi kalesony? Kto lubi korale? Co noszą dziewczyny we włosach? itp.

7. Zabawa w ubieranie lalek odpowiednio do płci tych lalek (lalki typu Barbie/ Ken)

8. Zadanie domowe – dzieci otrzymują kartę pracy do wykonania w domu – na karcie jest chłopiec lub dziewczynka oraz różne rodzaje ubrań, butów, dodatków, należy wyciąć i „ubrać” swoją postać w strój odpowiedni do płci.

9. Zakończenie zajęć – omówienie tematu zajęć, prośba o określenie, która część zajęć najbardziej się podobała każdemu uczestnikowi, podziękowanie za udział, pożegnanie uczniów.



Opracowanie: A.Kuś, M. Lica, K. Sochacka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1407


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.