Katalog

Anna Byczkowska, 2013-05-14
Goleniów

Matematyka, Scenariusze

Gra w karty na matematyce

- n +

Matematyka na zastępstwie

TEMAT: Działania w pamięci – ćwiczenia

CEL OGÓLNY
 poprawienie sprawności rachunkowej

CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
 mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową
 zna nazwy wyników działań

METODY
 gra dydaktyczna

FORMY PRACY
 praca w parach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
 karteczki z cyframi

PRZEBIEG ZAJĘĆ
Część wprowadzająca (15 min)
Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe.
Podanie tematu lekcji: Działania w pamięci – ćwiczenia.
Nauczyciel rozdaje karty do gry: każdy uczeń otrzymuje 8 karteczek z cyframi od 2 do 9, następnie karty samodzielnie tasuje.
Uczniowie rysują w zeszytach tabelki do liczenia punktów: po lewej stronie zapisują pionowo znaki czterech działań: +, -, ,:. Po prawej stronie będą zapisywać punkty.
Jeśli w danej klasie gra będzie przeprowadzana pierwszy raz, można przypomnieć pojęcie i zasady „fair play”.

Część realizacji (25 min)
Na początku należy przypomnieć, że różnicę obliczamy odejmując od liczby większej – mniejszą, a iloraz - wykonując dzielenie z resztą (również większą liczbę przez mniejszą).
Uczniowie rywalizują ze sobą w ławkach. Nauczyciel podaje kolejne polecenia: „obliczamy sumę/różnicę/iloczyn/iloraz”. Następnie na hasło: „trzy, cztery”, uczniowie wyciągają na środek ławki po jednej swojej karcie i mówią na głos wynik (podanego przez nauczyciela) działania między dwoma odkrytymi kartami.
Punkt zdobywa osoba, która pierwsza powie poprawny wynik lub obie osoby, jeśli wynik podadzą równocześnie. Każdy zapisuje swoje punkty w tabelce w zeszycie przy odpowiednim działaniu. Wszystkie ewentualne spory i wątpliwości rozstrzyga nauczyciel.
Po każdej rundzie (czterech działaniach) zmieniamy pary. Wstają uczniowie siedzący po lewej stronie
i przesuwają się o jedną ławkę do przodu, uczeń z pierwszej ławki oczywiście przechodzi do ostatniej.
Po następnej rundzie wstają osoby z prawej strony i przechodzą o ławkę do tyłu, itd.

Część podsumowująca (5 min)
Każdy uczeń podlicza zdobyte przez siebie punkty z każdego działania, a następnie wszystkie działania razem. Sąsiedzi sprawdzają swoje podliczenia nawzajem. Sprawdzamy kto został: „mistrzem dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia”, a kto „mistrzem wszystkich działań”. Zwycięzcom nauczyciel wstawia piątki lub wręcza drobne upominki (typu cukierki).

UWAGI
Jeśli nie mamy przygotowanych karteczek, uczniowie samodzielnie mogą je wykonać: trzy razy składając
i rozrywając na połowy kartkę wyrwaną z zeszytu i zapisując na nich cyfry.
Grę można przeprowadzić stosując działania:
 na ułamkach zwykłych, dziesiętnych (ułamki może podać nauczyciel lub mogą wybrać uczniowie) lub różnych (jeden uczeń zapisuje na kartkach ułamki zwykłe, a drugi dziesiętne);
 pisemne na liczbach naturalnych lub ułamkach dziesiętnych;
 na liczbach mieszanych i ujemnych;
 na potęgach i pierwiastkach.

Grę można stosować również do zamiany jednostek (także kwadratowych i sześciennych): nauczyciel zapisuje liczbę na tablicy, a uczniowie na kartkach mają jednostki.
Taka forma może być również pomysłem na lekcję powtórzeniową.
Wyświetleń: 1133


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.