Katalog

Justyna Fiedorczuk, 2013-05-14
Białystok

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego

- n +

Justyna Fiedorczuk
nauczyciel kontraktowy
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi im. St. Staszica w Białymstoku
nauczany przedmiot: język polski




PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO







Data rozpoczęcia stażu – 01.09.2012r.

Planowany termin zakończenia stażu – 31.05.2014 r.




Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
• Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r., z późniejszymi zmianami ( z dnia 15 lipca 2004)
• Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2000 r. Nr 19, poz. 239)






§ 7 ust. 2 pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.



Zadania
do wykonania
Formy realizacji
Termin realizacji
Potwierdzenie realizacji

1. Nawiązanie współpracy
z opiekunem stażu
- rozmowy z opiekunem stażu

- zawarcie kontraktu i omówienie zasad współpracy
- ustalenie terminów spotkań
z opiekunem

- przypomnienie procedur awansu zawodowego, analiza aktów prawnych prawa oświatowego



wrzesień 2012



kontrakt

zapis
w dokumentacji przebiegu stażu

2. Doskonalenie warsztatu
i metod pracy














- opracowanie przedmiotowego systemu oceniania z języka polskiego

- opracowanie planów wynikowych
z języka polskiego

- przygotowanie planu pracy koła polonistycznego

- opracowywanie pomocy dydaktycznych: testy, sprawdziany, przygotowanie publikacji metodycznych

- ewaluacja własnych działań, bieżący obraz
własnej pracy, równomierne rozłożenie planowanych prac, monitorowanie własnych osiągnięć, uzupełnianie braków

- aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, warsztatach, kursach itp.

- opracowywanie scenariuszy apeli
i akademii szkolnych oraz innych uroczystości (w zależności od potrzeb szkoły)

- gromadzenie książek do własnej biblioteczki poszerzającej warsztat pracy nauczyciela j. polskiego

- obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczycieli dyplomowanych języka polskiego
wrzesień 2012


wrzesień każdego roku

jw.


cały okres stażu


cały okres stażu



cały okres stażu


cały okres stażu



cały okres stażu


cały okres stażu


dokumentacja szkolna
kryteria oceniania

plany wynikowe


plan pracy koła


ankieta i analiza




zaświadczenia



scenariusze imprez, przedstawień



bibliografia



protokoły



3. Publikowanie własnych prac
- publikacje scenariuszy, konspektów

-opublikowanie planu rozwoju w Internecie

- publikacja artykułów o charakterze empirycznym w czasopismach punktowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego


cały okres stażu

październik 2012

cały okres stażu
adres strony internetowej,
potwierdzenie dyrektora, potwierdzenie wydawnictwa, kopia artykułów

4. Prowadzenie dokumentacji szkolnej
- poprawne prowadzenie dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć pozalekcyjnych

na bieżąco
zapisy w dziennikach






§ 7 ust.2 pkt 2

Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

Zadania
do wykonania Formy realizacji Termin realizacji Potwierdzenie realizacji

1. Poznanie środowiska lokalnego
i rodzinnego uczniów
- diagnozowanie środowiska uczniów

- spotkania z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem, pedagogizacja rodziców


- pogadanki, lekcje wychowawcze, rozmowy indywidualne z uczniami
cały staż

wg potrzeb




wg potrzeb
ankiety i notatki

notatki, tekst referatu, protokoły zebrań z rodzicami

scenariusze lekcji, notatki

2. Współpraca z instytucjami i
szkołami w regionie
- przygotowanie uczniów do corocznego konkursu poezji w Małaszewiczach


- podejmowanie współpracy z instytucjami
wspomagającymi pracę szkoły np.: współpraca z biblioteką pedagogiczną, Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku

styczeń/ luty każdego roku



wg potrzeb
potwierdzenia
kopie dyplomów

zaświadczenia

3. Dostosowanie działań edukacyjnych
do potrzeb poszczególnych uczniów
-udział w realizacji programów profilaktycznych i projektów edukacyjnych, udostępnianie materiałów ( czasopisma, filmy, broszury), zajęcia z dziećmi zagrożonymi niedostosowaniem społecznym i problemami emocjonalnymi (w ramach koła polonistycznego i działań warsztatowych – z uwagi na posiadane kwalifikacje pedagogiczne)

-kształtowanie aktywnej postawy uczniów wobec współczesnych problemów cywilizacyjnych

-rozwiązywanie problemów wychowawczych, kontakty z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną



wg potrzeb






na bieżąco



cały okres stażu



na bieżąco



plany pracy,
scenariusze, konspekty


plan wychowawczy klasy

potwierdzenie dyrektora, wpis w dzienniku

program działań podnoszących stan czytelnictwa,
wykresy stanu czytelnictwa


4. Praca z uczniem zdolnym
- przygotowanie uczniów do udziału w przedmiotowym konkursie humanistycznym, do egzaminu maturalnego w stopniu rozszerzonym






- prowadzenie zajęć koła polonistycznego oraz koła filmowego

wg potrzeb









cały okres stażu

potwierdzenia,
ksero dyplomów uczniów, wyniki analizy egzaminu, zaświadczenia o uczestnictwie w konkursach

plan pracy koła, dziennik zajęć


§ 7 ust. 2 pkt 3
Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

Zadania do wykonania Formy realizacji Termin realizacji Potwierdzenie realizacji

1. Doskonalenie umiejętności
korzystania
z komputera
i Internetu
- wykorzystanie Internetu i jego zasobów
w tworzeniu i realizacji procesu dydaktycznego

- sporządzanie testów, ankiet, ćwiczeń
na zajęcia lekcyjne, bibliografii,

- opracowywanie i zamieszczanie materiałów, aktualizacja danych na stronie internetowej szkoły



cały staż



jw.


wg potrzeb
testy, ankiety, dokumentacja przebiegu stażu wykonana
przy użyciu komputera

potwierdzenie dyrektora

2.Wykorzystanie technologii komputerowej
i informacyjnej
na zajęciach lekcyjnych.

- korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych

- korzystanie z Internetu

- korzystanie z encyklopedii multimedialnej

- wykorzystanie projektora na lekcjach języka polskiego oraz tablicy interaktywnej

wg potrzeb

konspekt lekcji,
arkusz hospitacyjny, potwierdzenie dyrektora





§7 ust. 2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki
oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania
w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

Zadania
do wykonania Formy realizacji Termin realizacji Potwierdzenie realizacji

1. Systematyczne pogłębianie wiedzy
z zakresu dydaktyki, psychologii
oraz pedagogiki.
- aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki
na kursach, szkoleniach, warsztatach, konferencjach

- wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, uczestnictwo w lekcjach prowadzonych przez innych nauczycieli polonistów, udział w zespole samokształceniowym polonistów

- udział w szkoleniach rady pedagogicznej



- korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej, publicznej i pedagogicznej (nowości książkowe, czasopisma)

-aktywne samokształcenie, śledzenie nowin wydawniczych, wykaz przeczytanej literatury wraz z własnymi refleksjami

-wykorzystanie wiedzy z dziedziny psychologii do diagnozowania problemów z czytaniem, nauką, grafomotoryką

- ukończenie studiów Pomoc psychologiczna w medycynie (Uniwersytet Warszawski)

cały staż




cały staż







wg kalendarza roku szkolnego,
cały staż



wg potrzeb





cały staż





cały staż





Wrzesień 2013
zaświadczenia




potwierdzenie dyrektora, zaświadczenia



potwierdzenie dyrektora


potwierdzenia, notatki, bibliografia

notatki





bibliografia, potwierdzenie dyrektora,




dyplom ukończenia

2. Aktywna realizacja zadań wychowawczych
i opiekuńczych















- organizacja wycieczek klasowych, szkolnych oraz opieka nad uczniami w czasie wyjść i imprez

-organizacja imprez klasowych typu: Andrzejki, Mikołajki, spotkanie opłatkowe itp.

-wykonanie gazetek tematycznych


- współpraca z dyrektorem, gronem pedagogicznym i pedagogiem, uczestnictwo w pracach zespołu przedmiotowego

- kształtowanie świadomości ekologicznej, poczucia odpowiedzialności, właściwych postaw poprzez aktywne uczestnictwo w akcjach typu.: „Sprzątanie Świata” itp


wg potrzeb



wg harmonogramu uroczystości
i imprez szkolnych

cały staż



cały staż





karty wycieczek,


wpisy
w dzienniku

potwierdzenie dyrektora

potwierdzenie dyrektora


potwierdzenie dyrektora







§ 7 ust. 2 pkt 5


Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż

Zadania do wykonania Formy realizacji Termin realizacji Potwierdzenie realizacji

1. Znajomość zasad funkcjonowania
i organizacji zadań szkoły.
- dogłębna analiza dokumentacji szkolnej: Statutu, regulaminów, Ustawy
o Systemie Oświaty , Karty Nauczyciela, rozporządzeń, aktów prawnych itp.

- złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne

- sporządzenie planu wychowawczego
w oparciu o programy szkolne

- sporządzenie planu rozwoju zawodowego

- praca w zespole ds. aktualizacji dokumentów szkolnych

wrzesień każdego roku



koniec stażu


wrzesień każdego roku

wrzesień 2012

cały okres stażu
potwierdzenie dyrektora



kserokopia wniosku

plan wychowawczy

plan rozwoju

potwierdzenie dyrekcji







Wyświetleń: 653


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.