Katalog

Małgorzata Błaszczyk - Orzechowska, 2013-05-07
Police

Marzena Gadomska
Edukacja regionalna, Scenariusze

Scenariusz zajęć otwartych z rodzicami "Spacerek po Szczecinie".

- n +

Scenariusz zajęcia otwartego dla dzieci i rodziców
z grupy 3 - latków
Temat: Z Rodzicami zabawa to fajna sprawa. Spacerek po Szczecinie .

Cel ogólny:
1. Wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy.
2. Wzbudzenie patriotyzmu do miasta, w którym mieszkamy.
3. Wspomaganie prawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci.

Cele operacyjne:
DZIECKO:
• porusza się zgodnie z podaną wcześniej instrukcją;
• zgodnie współpracuje w parach;
• potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;
• poznaje ciekawe miejsca i niektóre zabytki Szczecina;
• konstruuje z klocków na zadany temat;
• zaczyna orientować się w kierunkach przestrzeni;
• doskonali umiejętność współpracy w toku zabawy i ćwiczeń;
• rozwija wyobraźnię przestrzenną i kreatywność;
• składa pocięty na części obrazek w całość.

Oczekiwane efekty:
DZIECKO:
• jest aktywne podczas zajęć, prezentuje swoje umiejętności i wiadomości;
• porusza się i tańczy w rytm muzyki;
• potrafi zbudować domek z klocków;
• rozwija ogólna sprawność ruchową w zabawie;
• dokładnie wykonuje ćwiczenia ruchowe;
• szybko reaguje na sygnał dźwiękowy, słowny i przerwę w muzyce;
• czerpie radość i zadowolenie ze wspólnej zabawy.

Metody: słowna, oglądowa, czynna, pedagogika zabawy.

Formy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa.
Rozwijane aktywności: umysłowa, emocjonalno- społeczna, muzyczno – ruchowa.

Środki dydaktyczne: odtwarzacz CD, płyta z muzyką, list od Duszka Bogusia
na „pergaminie”, plastikowe kółka, fotografie przedstawiające: Zamku Książąt Pomorskich, Wały Chrobrego, Park Kasprowicza, Jasne Błonia, tamburyno, folia malarska, plastikowe klocki, obrazki pocięte na 6 części przedstawiające zabytki Szczecina, kolorowe kartki
z bloku technicznego, klej, kredki, koraliki, cekiny, muszelki, kolorowa bibuła, papier kolorowy.

Miejsce: sala grupy III i II
Data: 28.11.2012r.
Opracowanie i prowadzenie : Małgorzata Błaszczyk – Orzechowska, Marzena Gadomska

Realizacja podstawy programowej: 1.1, 1.2, 2.5, 5.3, 5.4, 8.1, 8.2, 10.1, 13.4, 14.2, 14.3, 15.1.

Przebieg zajęć:
1. Powitanie w kręgu z piosenką ( wg. Klanzy).
Nauczyciel wita się z zaproszonymi na zajęcia rodzicami, wspólnie z dziećmi śpiewa piosenkę, pokazując odpowiednie gesty:
Wszyscy są, Witam Was – Zaczynamy już czas /marsz w miejscu/
Jestem ja, /każdy wskazuje na siebie/
jesteś Ty /każdy wskazuje na bliska osobę/
Raz, dwa, trzy” /trzy klaśnięcia w dłonie/
Rodzice i dzieci ustawiają się po obwodzie koła. W rytm muzyki naśladują gesty nauczyciela. Całość wykonujemy kilka razy.

2. List od duszka Bogusia.
Rodzice razem z dziećmi siedzą na dywanie i słuchają nauczycielki czytającej list od Duszka Bogusia.
„Witam Was Kochane Dzieci. Nazywam się Boguś i jestem małym duszkiem. Mieszkam
w Zamku Książąt Pomorskich w naszym pięknym mieście. Często wyruszam na wyprawy po Szczecinie, oglądam ciekawe miejsca, zwiedzam zabytki. Ostatnio przelatywałem obok waszego przedszkola, widziałem, jak ładnie śpiewaliście piosenki, bawiliście się klockami i samochodami, dlatego postanowiłem że się z Wami zaprzyjaźnię. Jestem miłym duszkiem
i bardzo lubię dzieci. Wiem, że niektórzy ludzie boją się duchów, dlatego nie mogę się Wam pokazać więc napisałem ten list. Zapraszam Was i Waszych Rodziców na „Spacer po Szczecinie”, mam nadzieję, że spędzicie miło czas na wspólnej zabawie.
Pozdrawiam Was serdecznie. Duszek Boguś”

3. Wyruszamy z przedszkola – zabawa ruchowa „Samochody”.
Nauczyciel tłumaczy zasady zabawy, rozdaje rodzicom „kierownice” - plastikowe kółka i zaprasza na jazdę po Szczecinie.
Rodzice i dzieci ustawiają się jeden za drugim, rodzic jest kierowcą i trzyma „kierownicę”, wspólnie poruszają się po sali.

4. Zamek Książąt Pomorskich- zabawa taneczna „Walczyk”.
Nauczyciel zatrzymuje się przy fotografii Zamku Książąt Pomorskich i mówi: „Spacer po Szczecinie zaczynamy od Zamku Książąt Pomorskich. Dawniej była to siedziba Książąt, odbywały się tutaj wspaniałe bale. My też dziś będziemy tańczyć”. Rodzice i dzieci dobierają się w pary, wszyscy tańczą w rytm melodii „Walczyka”.

5. Spacer po Szczecinie – zabawa orientacyjno – porządkowa „Ludzie do ludzi”.
Nauczyciel tłumaczy zasady zabawy, wydaje polecenia : „nos do nosa, plecy do pleców, ręka do ręki, ucho do ucha, kolano do kolana, stopa do stopy, ludzie do ludzi ( zmiana partnerów)”.
Dzieci tworzą z rodzicami pary, maszerują w rytm muzyki, kłaniają się napotkanym osobom, mówią „Dzień dobry”, witają się przez podanie ręki, gdy usłyszą dźwięk tamburyna zatrzymują się i wykonują polecenia nauczycielki.

6. Wały Chrobrego – zabawa ruchowo – naśladowcza „Płynie łódź”.
Nauczyciel zatrzymuje się przy fotografii przedstawiającej Wały Chrobrego i mówi: „Jesteśmy teraz na Wałach Chrobrego, jest to jedno z najpiękniejszych miejsc w Europie, można stąd obserwować rozległą panoramę na Odrę i port. Zapraszam was
na wycieczkę po Odrze”. Nauczyciel mówi uczestnikom zabawy, co mają robić. Nauczyciel mówi np. wiosłujemy, uwaga zakręt, skręcamy w prawo, skręcamy w lewo, opalamy buzie w słońcu, itd. Nauczyciel przerywa rejs i rozdaje uczestnikom zabawy folię, tłumaczy co będą z nią robić.
Dzieci z rodzicami siadają na dywanie z rozłożonymi nogami jeden za drugim. Dzieci i rodzice ruchem przedstawiają to, o czym mówi osoba prowadząca. Następnie wszyscy wstają, chwytają za brzegi folii, symulują „falowanie wody naszej rzeki Odry.

7. Zabawa ruchowa „Wysokie i niskie domy”.
Dzieci i rodzice maszerują po sali, wykonując polecenia nauczyciela.
Gdy nauczyciel powie:
- „wysokie domy” – wszyscy chodzą na palcach wspinając się wysoko, ręce trzymając w górze;
-„niskie domy” – wszyscy wykonują przysiad podparty.

8. Zabawa konstrukcyjna „Budujemy domy”.
Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega następna zabawa. Na środek sali wysypuje klocki.
Dzieci wspólnie z rodzicami siadają na dywanie i wznoszą budowlę z klocków - budują swoje domy. Po skończonej zabawie dzieci wspólnie sprzątają klocki do pojemnika.

9. Park Kasprowicza – zabawa ruchowa „Rowerek”.
Nauczyciel zatrzymuje się przy fotografii przedstawiającej Park Kasprowicza i mówi: „Doszliśmy do miejsca pięknego miejsca
z mnóstwem drzew, niektóre z nich są rzadko spotykane w Polsce - jesteśmy w największym w Szczecinie Parku Kasprowicza; znajduje się tutaj dużo ścieżek rowerowych, więc w dalszą drogę wyruszamy rowerami”. Nauczyciel tłumaczy zasady zabawy.
Rodzice i dzieci siadają na dywanie naprzeciwko siebie, dotykają się stopami, wspólnie kręcą „rowerki”.

10. Jasne Błonia – zabawa relaksacyjna „Kołyska”.
Nauczyciel zatrzymuje się przy fotografii przedstawiającej Jasne Błonia i mówi: „Dojechaliśmy na Jasne Błonia, odpoczniemy sobie przez chwilkę na trawie”. Nauczyciel tłumaczy zasady zabawy.
Rodzice siedzą na podłodze, dzieci znajdują się pomiędzy nogami rodziców. Rodzic naśladuje kołyskę, obejmując dziecko i kołysząc je z boku na bok przy muzyce relaksacyjnej.

11. Spacer po Szczecinie – zabawa ruchowa „Maszerujemy”.
Nauczyciel zatrzymuje poprzednią zabawę i mówi: „Miło tak odpoczywać, ale czas wracać do przedszkola”. Nauczyciel tłumaczy zasady zabawy. Dzieci wspólnie z rodzicami ustawiają się parami, maszerują w rym muzyki.

12. „Pocięty obrazek” - ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Nauczyciel rozdaje dzieciom obrazki przedstawiające szczecińskie zabytki, tłumaczy na czym polega ostatnie zadanie. Dzieci z rodzicami siadają na dywanie, wspólnie układają pocięte obrazki, nazywają zabytki. Następnie siadają przy stołach, przyklejają obrazek na kartkę papieru, ozdabiają ramkę i kolorują.
Nauczyciel dziękuje wszystkim za wspólną zabawę, rozdaje dzieciom chorągiewki z herbem Szczecina.
Wyświetleń: 993


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.