Katalog Małgorzata Błaszczyk - Orzechowska, 2013-05-07 Police Marzena Gadomska Edukacja regionalna, Scenariusze Scenariusz zajęć otwartych z rodzicami "Spacerek po Szczecinie".Scenariusz zajęcia otwartego dla dzieci i rodziców z grupy 3 - latków Temat: Z Rodzicami zabawa to fajna sprawa. Spacerek po Szczecinie . Cel ogólny: 1. Wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy. 2. Wzbudzenie patriotyzmu do miasta, w którym mieszkamy. 3. Wspomaganie prawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci. Cele operacyjne: DZIECKO: • porusza się zgodnie z podaną wcześniej instrukcją; • zgodnie współpracuje w parach; • potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu; • poznaje ciekawe miejsca i niektóre zabytki Szczecina; • konstruuje z klocków na zadany temat; • zaczyna orientować się w kierunkach przestrzeni; • doskonali umiejętność współpracy w toku zabawy i ćwiczeń; • rozwija wyobraźnię przestrzenną i kreatywność; • składa pocięty na części obrazek w całość. Oczekiwane efekty: DZIECKO: • jest aktywne podczas zajęć, prezentuje swoje umiejętności i wiadomości; • porusza się i tańczy w rytm muzyki; • potrafi zbudować domek z klocków; • rozwija ogólna sprawność ruchową w zabawie; • dokładnie wykonuje ćwiczenia ruchowe; • szybko reaguje na sygnał dźwiękowy, słowny i przerwę w muzyce; • czerpie radość i zadowolenie ze wspólnej zabawy. Metody: słowna, oglądowa, czynna, pedagogika zabawy. Formy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa. Rozwijane aktywności: umysłowa, emocjonalno- społeczna, muzyczno – ruchowa. Środki dydaktyczne: odtwarzacz CD, płyta z muzyką, list od Duszka Bogusia na „pergaminie”, plastikowe kółka, fotografie przedstawiające: Zamku Książąt Pomorskich, Wały Chrobrego, Park Kasprowicza, Jasne Błonia, tamburyno, folia malarska, plastikowe klocki, obrazki pocięte na 6 części przedstawiające zabytki Szczecina, kolorowe kartki z bloku technicznego, klej, kredki, koraliki, cekiny, muszelki, kolorowa bibuła, papier kolorowy. Miejsce: sala grupy III i II Data: 28.11.2012r. Opracowanie i prowadzenie : Małgorzata Błaszczyk – Orzechowska, Marzena Gadomska Realizacja podstawy programowej: 1.1, 1.2, 2.5, 5.3, 5.4, 8.1, 8.2, 10.1, 13.4, 14.2, 14.3, 15.1. Przebieg zajęć: 1. Powitanie w kręgu z piosenką ( wg. Klanzy). Nauczyciel wita się z zaproszonymi na zajęcia rodzicami, wspólnie z dziećmi śpiewa piosenkę, pokazując odpowiednie gesty: Wszyscy są, Witam Was – Zaczynamy już czas /marsz w miejscu/ Jestem ja, /każdy wskazuje na siebie/ jesteś Ty /każdy wskazuje na bliska osobę/ Raz, dwa, trzy” /trzy klaśnięcia w dłonie/ Rodzice i dzieci ustawiają się po obwodzie koła. W rytm muzyki naśladują gesty nauczyciela. Całość wykonujemy kilka razy. 2. List od duszka Bogusia. Rodzice razem z dziećmi siedzą na dywanie i słuchają nauczycielki czytającej list od Duszka Bogusia. „Witam Was Kochane Dzieci. Nazywam się Boguś i jestem małym duszkiem. Mieszkam w Zamku Książąt Pomorskich w naszym pięknym mieście. Często wyruszam na wyprawy po Szczecinie, oglądam ciekawe miejsca, zwiedzam zabytki. Ostatnio przelatywałem obok waszego przedszkola, widziałem, jak ładnie śpiewaliście piosenki, bawiliście się klockami i samochodami, dlatego postanowiłem że się z Wami zaprzyjaźnię. Jestem miłym duszkiem i bardzo lubię dzieci. Wiem, że niektórzy ludzie boją się duchów, dlatego nie mogę się Wam pokazać więc napisałem ten list. Zapraszam Was i Waszych Rodziców na „Spacer po Szczecinie”, mam nadzieję, że spędzicie miło czas na wspólnej zabawie. Pozdrawiam Was serdecznie. Duszek Boguś” 3. Wyruszamy z przedszkola – zabawa ruchowa „Samochody”. Nauczyciel tłumaczy zasady zabawy, rozdaje rodzicom „kierownice” - plastikowe kółka i zaprasza na jazdę po Szczecinie. Rodzice i dzieci ustawiają się jeden za drugim, rodzic jest kierowcą i trzyma „kierownicę”, wspólnie poruszają się po sali. 4. Zamek Książąt Pomorskich- zabawa taneczna „Walczyk”. Nauczyciel zatrzymuje się przy fotografii Zamku Książąt Pomorskich i mówi: „Spacer po Szczecinie zaczynamy od Zamku Książąt Pomorskich. Dawniej była to siedziba Książąt, odbywały się tutaj wspaniałe bale. My też dziś będziemy tańczyć”. Rodzice i dzieci dobierają się w pary, wszyscy tańczą w rytm melodii „Walczyka”. 5. Spacer po Szczecinie – zabawa orientacyjno – porządkowa „Ludzie do ludzi”. Nauczyciel tłumaczy zasady zabawy, wydaje polecenia : „nos do nosa, plecy do pleców, ręka do ręki, ucho do ucha, kolano do kolana, stopa do stopy, ludzie do ludzi ( zmiana partnerów)”. Dzieci tworzą z rodzicami pary, maszerują w rytm muzyki, kłaniają się napotkanym osobom, mówią „Dzień dobry”, witają się przez podanie ręki, gdy usłyszą dźwięk tamburyna zatrzymują się i wykonują polecenia nauczycielki. 6. Wały Chrobrego – zabawa ruchowo – naśladowcza „Płynie łódź”. Nauczyciel zatrzymuje się przy fotografii przedstawiającej Wały Chrobrego i mówi: „Jesteśmy teraz na Wałach Chrobrego, jest to jedno z najpiękniejszych miejsc w Europie, można stąd obserwować rozległą panoramę na Odrę i port. Zapraszam was na wycieczkę po Odrze”. Nauczyciel mówi uczestnikom zabawy, co mają robić. Nauczyciel mówi np. wiosłujemy, uwaga zakręt, skręcamy w prawo, skręcamy w lewo, opalamy buzie w słońcu, itd. Nauczyciel przerywa rejs i rozdaje uczestnikom zabawy folię, tłumaczy co będą z nią robić. Dzieci z rodzicami siadają na dywanie z rozłożonymi nogami jeden za drugim. Dzieci i rodzice ruchem przedstawiają to, o czym mówi osoba prowadząca. Następnie wszyscy wstają, chwytają za brzegi folii, symulują „falowanie wody naszej rzeki Odry. 7. Zabawa ruchowa „Wysokie i niskie domy”. Dzieci i rodzice maszerują po sali, wykonując polecenia nauczyciela. Gdy nauczyciel powie: - „wysokie domy” – wszyscy chodzą na palcach wspinając się wysoko, ręce trzymając w górze; -„niskie domy” – wszyscy wykonują przysiad podparty. 8. Zabawa konstrukcyjna „Budujemy domy”. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega następna zabawa. Na środek sali wysypuje klocki. Dzieci wspólnie z rodzicami siadają na dywanie i wznoszą budowlę z klocków - budują swoje domy. Po skończonej zabawie dzieci wspólnie sprzątają klocki do pojemnika. 9. Park Kasprowicza – zabawa ruchowa „Rowerek”. Nauczyciel zatrzymuje się przy fotografii przedstawiającej Park Kasprowicza i mówi: „Doszliśmy do miejsca pięknego miejsca z mnóstwem drzew, niektóre z nich są rzadko spotykane w Polsce - jesteśmy w największym w Szczecinie Parku Kasprowicza; znajduje się tutaj dużo ścieżek rowerowych, więc w dalszą drogę wyruszamy rowerami”. Nauczyciel tłumaczy zasady zabawy. Rodzice i dzieci siadają na dywanie naprzeciwko siebie, dotykają się stopami, wspólnie kręcą „rowerki”. 10. Jasne Błonia – zabawa relaksacyjna „Kołyska”. Nauczyciel zatrzymuje się przy fotografii przedstawiającej Jasne Błonia i mówi: „Dojechaliśmy na Jasne Błonia, odpoczniemy sobie przez chwilkę na trawie”. Nauczyciel tłumaczy zasady zabawy. Rodzice siedzą na podłodze, dzieci znajdują się pomiędzy nogami rodziców. Rodzic naśladuje kołyskę, obejmując dziecko i kołysząc je z boku na bok przy muzyce relaksacyjnej. 11. Spacer po Szczecinie – zabawa ruchowa „Maszerujemy”. Nauczyciel zatrzymuje poprzednią zabawę i mówi: „Miło tak odpoczywać, ale czas wracać do przedszkola”. Nauczyciel tłumaczy zasady zabawy. Dzieci wspólnie z rodzicami ustawiają się parami, maszerują w rym muzyki. 12. „Pocięty obrazek” - ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Nauczyciel rozdaje dzieciom obrazki przedstawiające szczecińskie zabytki, tłumaczy na czym polega ostatnie zadanie. Dzieci z rodzicami siadają na dywanie, wspólnie układają pocięte obrazki, nazywają zabytki. Następnie siadają przy stołach, przyklejają obrazek na kartkę papieru, ozdabiają ramkę i kolorują. Nauczyciel dziękuje wszystkim za wspólną zabawę, rozdaje dzieciom chorągiewki z herbem Szczecina. Wyświetleń: 993
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |