Katalog

Anna Dąbek, 2013-05-07
Bielsko-Biała

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

scenariusz zajęć

- n +

Scenariusz zajęć dla opiekuna stażu

Prowadząca: mgr Anna Dąbek
Data: 05.04.2012
Grupa wiekowa: „Średniaki”
Obserwujący: mgr Agnieszka Słuszniak
Blok tematyczny: „Wkrótce Wielkanoc”
Temat dnia: Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem elementów metody Weroniki Sherborne.
Cele ogólne:
- poznanie własnego ciała, odkrywanie swoich możliwości
- wyczucie przestrzeni ograniczonej i nieograniczonej
- budowanie pozytywnej oceny samego siebie
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dzieci
Cele szczegółowe: dziecko:
- poznaje możliwości swojego ciała
- uważnie słucha i wykonuje polecenia nauczyciela
- z chęcią ćwiczy samodzielnie i z partnerem
- odczuwa przyjemność i radość z dobrze wykonanego zadania
- rozwija płynność ruchów w czasie ćwiczeń
-potrafi się odprężyć, zrelaksować
- uświadamia sobie ciężar swojego ciała oraz partnera
- dopasowuje swoje ruchy do rodzaju muzyki
Samodzielnie rozbiera się i ubiera w strój gimnastyczny
Metody pracy: elementy metody W.Sherborne
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: kolorowe karteczki, grzechotka, szarfy, odtwarzacz CD, płyty: „Zabawy z dźwiękami i nietypowymi przyborami”

PRZEBIEG:
1. Przebieranie się w stroje gimnastyczne.
2. Przywitanie do muzyki różnymi częściami ciała- głowami, noskami, łokciami, kolanami, w dowolny sposób.
3. Wyczucie własnego ciała
 witamy głowy, noski, uszy, ręce (całe od ramion aż po końce palców)
 witają się części ciała- łokcie witają kolana, stopy witają czubek nosa, pięta wita się z dłonią, ręce (całe od ramion po palce) witają się z brzuchem
 przemieszczenie się w dowolną cześć sali (karteczkę zostawiamy i zapamiętujemy gdzie leży) różnymi sposobami zmierzanie w kierunku karteczki:
- leżenie na plecach i jazda po podłodze
- leżenie na brzuchu i jazda na podłodze
- przesuwanie się siedząc pośladkami po podłodze
 „Roboty”- chodzenie na sztywnych nogach na końcu piosenki znalezienie sobie innego robota do pary
4. Wyczucie ciężaru i ciała
 Paczka- jedno dziecko zwija się w kłębek (jest paczką) a drugie próbuje je odpakować, ciągnąc za nogi i ręce, na dźwięk grzechotki zmiana.
 Przepychanki- w siadzie przepychanie się plecami, na dźwięk grzechotki zmiana.
 Obracanki- jedna osoba leży na brzuchu nieruchoma jak kamień, druga próbuje ją obrócić albo przynajmniej poruszyć, n dźwięk grzechotki następuje zmiana.
5. Wyczucie przestrzeni:
 Dywanik- wszyscy kładą się ciasno na podłodze, tworzą dywanik. Nauczycielka wskazuje kolejno dzieci, które turlają się po dywanie, gdy się przeturlają kładą się na końcu dywanu.
6. Rozwijanie wyczucia płynności ruchów i ciężaru ciała w przestrzeni i czasie
 Niedźwiedzie w lesie- podział na dwa zespoły (rozdanie w trakcie marszu 2 rodzajów szarf, czerwone dla misiów, niebieskie dla dzieci). Gdy niedźwiedzie śpią dzieci tańczą wokół niedźwiedzi cicho, omijając je tak by je nie zbudzić. Na hasło „Niedźwiedzie budzą się”- dzieci zamierają bez ruchu a niedźwiedzie przechodzą kilka kroków na czworakach i znowu zasypiają.
 Przez gęsty las- dzieci swobodnie tańczą z towarzyszeniem muzyki, naśladując przedzieranie się przez gęsty las; w czasie przerwy w muzyce zastygają w bezruchu.
- pozbieranie szarf przez dwójkę dzieci
7. Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera- nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem.
 Pomnik- wszystkie dzieci tańczą swobodnie przy żywej muzyce. Gdy muzyka milknie, każdy dotyka dowolnej części ciała sąsiada, tworząc fantazyjny pomnik. Pozostają w bezruchu, aż muzyka pobudzi je do tańca.
 Fotelik- w parch jedno dziecko siedząc z szeroko rozstawionymi nogami jest fotelikiem, drugie siada wewnątrz plecami do partnera, wtedy fotelik zaczyna się bujać.
8.Zakończenie: masaż w parach do wierszyka ‘Pani na szpileczkach”.
Ida słonie, konie (uderzanie otwartymi rzekoma o plecy partnera, następnie piąstkami)
Pani na szpileczkach ( po jednym palcu z każdej reki uderzanie w plecy partnerami)
Przepłynęła rzeczka (dalej pojedynczymi palcami slalom wzdłuż pleców)
Zaświeciło słoneczko (otwartą ręką masowanie w koło po plecach)
Czy chwycił Cię dreszczyk? (łaskotanie pod pachą partnera).



Wyświetleń: 868


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.