Katalog Donata Mieloch, 2013-05-06 Ostrów Wielkopolski Informatyka, Program nauczania Program zajęć dokształcających z informatyki 1)PROGRAM ZAJĘĆ DOKSZTAŁCAJĄCYCH Z TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ W KLASACH I (bez rozszerzonej informatyki) Opracowała: Donata Mieloch Wprowadzenie Program przeznaczony jest dla uczniów klas I mających zajęcia z technologii informatycznej jedynie przez I rok nauczania, którzy chcieliby poszerzyć swoje wiadomości i umiejętności z zakresu tego przedmiotu. Tematyka zajęć dotyczy głównie zagadnień, które nie są realizowane w klasach I. Ponadto realizowane będą tematy z lekcji, które zostaną poszerzone o nowe zagadnienia, gdyż na zajęciach nie zawsze znajduje się na to czas. Zajęcia te prowadzone będą w wymiarze 1 godziny tygodniowo, choć program jest elastyczny i liczba godzin może ulec zmianie. Program jest podzielony na moduły. Jeden moduł może być realizowany na jednych bądź kilku zajęciach w zależności od potrzeb i zainteresowań uczniów. Program będzie podlegał ewaluacji, której celem będzie wprowadzenie ewentualnych zmian w trakcie jego wdrażania. Realizacja: Donata Mieloch Materiały: podręczniki inne książki i pomoce naukowe sprzęt multimedialny oprogramowanie internet materiały własne Formy pracy z uczniem: praca indywidualna praca w parach praca w grupach Metody pracy: pogadanka dyskusja „burza mózgów” rozwiązywanie zadań wyszukiwanie i analiza wiadomości z internetu projekty grupowe Cele programu 1. Cele ogólne: poszerzenie wiadomości i umiejętności informatycznych uczniów klas I ogólnych rozwijanie w uczniach zainteresowań technologią informacyjną i informatyką 2. Cele szczegółowe: znajomość jednostek informacji, umiejętność zamiany jednostek określanie sposobów reprezentacji danych, umiejętność zamiany danych liczbowych na system dwójkowy i dziesiętny rozwijanie umiejętności pracy z różnymi formatami plików graficznych i obróbki grafiki w dostępnych programach utrwalenie i poszerzenie wiadomości pracy nad rozbudowanym dokumentem tekstowym rozwijanie sprawności w wykorzystaniu narzędzi multimedialnych tworzenie rozbudowanych stron internetowych określanie sposobów zapisu algorytmów, przedstawianie problemów w postaci algorytmów, wykorzystanie programu ELI do reprezentacji algorytmu umiejętność zastosowania wiadomości przy tworzeniu prezentacji, animacji umiejętność wykorzystywania przez uczniów różnego rodzaju źródeł informacji, a także nowych aplikacji Treści kształcenia 1. Jednostki informacji. Zamiana jednostek informacji. 2. Reprezentacja danych w komputerze. 3. System dwójkowy. Zamiana z systemu 2->10 i 10->2. 4. Grafika komputerowa. 5. Program GIMP – wykorzystanie funkcji programu. 6. Praca nad rozbudowanym dokumentem – kolumny, sekcje. Wydruk dokumentów. 7. Tworzenie kartek świątecznych przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi. 8. Praca uczniów z narzędziami multimedialnymi – drukarka, skaner, projektor. 9. Sieć Internet – wykorzystanie nowych możliwości, np. Google Earth, Google Map, Picasa Web Albums. 10. Własne strony WWW – wykorzystanie zaawansowanych technik. 11. Podstawy algorytmiki. 12. Przykłady algorytmów, zastosowanie. Program ELI. 13. Animacja, film. 14. Krótka reklama szkoły. 15. Moje zainteresowania, moja przyszłość. Osiągnięcia uczniów Po zapoznaniu się z zagadnieniami zajęć dokształcających uczeń: zna i umie zamieniać jednostki informacji potrafi korzystać z innych systemów liczenia i przekształcać liczby między systemami stosuje zaawansowane sposoby obróbki grafiki tworzy rozbudowane dokumenty tekstowe sprawnie korzysta z narzędzi multimedialnych potrafi zastosować zaawansowane możliwości tworzenia stron WWW zna podstawowe algorytmy, sposoby zapisu algorytmów potrafi przedstawić problem w postaci algorytmu sprawnie wyszukuje określone informacje w internecie i potrafi z nich skorzystać umiejętnie wykorzystuje nowe aplikacje i programy tworzy własne prezentacje, animacje wykorzystując zdobyte umiejętności wykorzystuje podstawową wiedzę w sytuacjach typowych i nietypowych Ewaluacja programu Po zakończeniu zajęć program ulegnie ewaluacji. Na podstawie wyników ankiety oraz obserwacji uczniów podczas zajęć, a także rozmów z uczniami zostaną wprowadzone zmiany w programie nauczania na następne lata. Autor: Donata Mieloch Wyświetleń: 804
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |