Scenariusz uroczystości dnia babci i dziadka
Cele:
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną poprzez wspólne uczestnictwo w zajęciach dzieci z rodzicami
- kształtowanie poczucia wartości rodziny
- rozwijanie obrazu własnego "ja" na tle rodziny poprzez współdziałanie w zabawie
- stworzenie okazji do relaksu i wspólnej zabawy
Spotkanie a rodzicami było podsumowaniem bloku tematycznego realizowanego w minionym tygodniu pt. "Moi kochani Rodzice". Dzieci wraz z nauczycielką gromadziły i przygotowywały cały tydzień potrzebne rekwizyty: koszyczki, pudełeczka, różne przedmioty( służące do"kimu dotykowego"), opaski na głowę. W dzień uroczystościowy wypełniliśmy zawartością pudełeczka ze "smaczkami"(cukierki, jabłko, ciastko, sól itp.)Wszystko zostało zgromadzone na sali gimnastycznej, gdzie rozpocznie się uroczystość. Natomiast w sali zabaw nakryliśmy wspólnie stoły i udekorowaliśmy je serwetkami, świecami i kwiatami. Postawiliśmy napoje i ciasto zakupione za pieniądze ze sprzedaży naszej gazetki grupowej "Pomarańczowe aktualności"
PRZEBIEG SPOTKANIA
I Przywitanie zgromadzonych Rodziców , gości i dzieci.
Wygłoszenie słowa wstępnego dotyczącego dzisiejszej uroczystości oraz zaproszenie do aktywnego udziału.
II Występy dzieci
1. Wspólny śpiew piosenki"Bukiecik dla mamy"( B. Forma, Rok w wierszu i piosence, Płock 1998, "Iwanowski" s. 158. )
2. Wiersz: R. Przymus"Dzień taty" (R. Przymus, Na deszczowe i słoneczne dni, Warszawa 1998, WSiP, s. 14.)
3. Piosenka:"Tata" ( E. J. Frątczakowie, Wiersze i piosenki na uroczystości rodzinne,Wałcz1992, "Diana", s. 101.)
4. Piosenka z podziałem na role:"Mama w kuchni"(w Wiadomości przedszkolaka 2001/5, WOM Bielsko- Biała, s.19)
5. Inscenizacja wiersza A. Bernat "Wszystko dla mamy" !!!
6. Zabawa ilustracyjna do piosenki"Wianek" ( U. Smoczynska-Nachtman, Kalendarz muzyczny, W-wa 1983, WSiP,s.37.)
III Zabawy z rodzicami
Zabawy integrujące
"Iskierka"
Ustawienie w kole po obwodzie koła. Nauczycielka recytuje tekst:"puszczam iskierkę w krąg, chcę by wróciła do moich rąk podaje w prawą stronę gumową zabawkę, która wędruje z rąk do rąk po obwodzie koła, aż wróci do początku.
" Ciuchcia"
Nauczycielka ( ciuchcia) wybiera dziecko ( wagonik), którego imię skanduje cała grupa np. "Tomek, Tomek". On wybiera kolejną osobę, której imię jest skandowane przez wszystkich
np."mama Tomka, mama Tomka".
Kolejno zapraszane osoby wchodzą do środka i tak powstaje pociąg
zabawa "Moja rodzina"
Wszyscy poruszają się swobodnie po sali zgodnie ze słyszaną muzyką (pianino lub magnetofon). Przerwa w muzyce jest sygnałem do odnajdywania swoich rodziców.
Zabawy z mamą
marsz, bieg, podskoki wokół mamy zgodnie ze słyszaną muzyką. Dzwoneczek to sygnał do powitania się nosem, czołem, kolanem - odpowiednio do podanego polecenia.
mamy - marionetki, poruszają się tak jak je dzieci nakręcają przez pocieranie odpowiednich części ciała
"kim dotykowy"- mamy z zawiązanymi oczyma otrzymują kolejno od swojego dziecka jakiś przedmiot. Ich zadaniem jest rozpoznanie go za pomocą dotyku.
"taniec z balonem" - mama i dziecko tańczą z balonem trzymanym różnymi częściami ciała. Na zakończenie mama przywiązuje balon do nogi i na sygnał ucieka z nim po sali. Zadaniem dziecka jest złapać balonik.
Zabawy z tatą
"kochamy tatusia" - swobodny marsz, bieg, podskoki. Na przerwę w muzyce dziecko wskakuje prosto w ramiona taty. Tata często zmienia miejsce.
"marsz we dwoje"- dziecko stojąc na stopach taty maszerują zgodnie z poleceniami to do przodu, do tyłu, to w lewo, to w prawo - dopasowując kroki do słyszanej muzyki
"prowadzenia ślepca" - Tatuś z zawiązanymi oczyma jest przez dziecko podprowadzany do pudełeczka , w którym ukryty jest jakiś smakowity kąsek. Zadaniem taty jest rozpoznanie po smaku co to jest.
"skała" - tata stoi na niewielkim plastikowym krążku, natomiast dziecko usiłuje go z niego zepchnąć
"tata do mamy" - mamy stoją na przeciwległym końcu sali, a tatusiowie kucający na krążku przepychani są przez dzieci przez całą salę do mamy
Zabawy wspólne z chustą animacyjną
"wiaterek, burza" - dzieci pod chustą , rodzice wachlując chustą "wywołują" łagodny wiaterek, lub głośne odgłosy burzy
przebieganie pod chustą - wywołane osoby przebiegają pod chustą zamieniając się miejscami np. mamusie w spodniach, wszyscy, którzy maja zielony kolor, którzy lubią ciasteczka itp.
"rekin" - dzieci i chętni rodzice siadają z wyprostowanymi nogami, trzymając chustę za uchwyty na wysokości barków. Pod chustę wchodzi rekin. Pozostałe osoby to ratownicy. Rekin stara się wciągnąć pod chustę jak najwięcej osób, które natychmiast zmieniają się w rekiny. Łapana ofiara może wzywać na pomoc ratownika , który j stara się ją uratować. Zabawa kończy się, gdy wszyscy staną się rekinami.
przeciąganie chusty - chusta zwinięta w rulon. Na jednym końcu - mamy z córeczkami , na drugim - tatusiowie z synkami. Na sygnał przeciąganie
III Podziękowanie za udział w zabawie i zaproszenia na poczęstunek
Opracowanie: Anna Tyza
Przedszkole Nr 18 w Stalowej Woli