Katalog

Alicja Gramsch, 2013-04-29
Zgierz

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Konspekt zajęć z zakresu rozwijania mowy, myślenia, aktywności muzycznej, ruchowej dzieci dwu - czteroletnich

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ Z ZAKRESU ROZWIJANIA MOWY, MYŚLENIA , AKTYWNOŚCI MUZYCZNEJ, RUCHOWEJ DZIECI DWU-CZTEROLETNICH

Temat: „Koncert na leśnej polanie” – słuchanie wiersza Tadeusza Śliwiaka ilustrowanego sylwetami.

Cele:
• wdrażanie do uważnego obserwowania i słuchania treści przedstawienia
• próby formułowania poprawnych gramatycznie wypowiedzi na temat treści wiersza
• bogacenie słownika dzieci o nazwy owadów, instrumentów
• szybkie reagowanie na sygnały wzrokowe, dźwiękowe i polecenia
• klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy – barwy
Metody:
• czynne:
- samodzielnych doświadczeń
- kierowania własną aktywnością dzieci
- zadań stawianych do wykonania
• słowne:
- wiersz
- rozmowa
- objaśnienie
Formy:
• zbiorowa
• indywidualna
Środki dydaktyczne:
Sylwetki owadów i instrumentów na patykach, akcesoria do teatrzyku, tekst wiersza Tadeusza Śliwiaka „Koncert na leśnej polanie”, zalaminowane sylwetki owadów, instrumenty muzyczne, kartonowe liście, kolorowe plastikowe piłeczki, magnetofon, płyta CD z piosenką „Jedzie pociąg z daleka”, tunele.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie dzieci. Wspólne recytowanie wierszyka „Baloniku nasz malutki…”.
Dzieci wybierają kolor balonika, powtarzamy dwa razy.
2. Teatrzyk - „Koncert na leśnej polanie”. Zapraszamy dzieci na przedstawienie, sadzamy na odpowiednich miejscach, prosimy o uwagę i skupienie.
„Koncert na leśnej polanie” – Tadeusz Śliwiak

Na polanie przy niedzieli
grał pan świerszcz
na wiolonczeli.

Wnet się zbiegły
muszki, mrówki,
ćmy, komary,
boże krówki,
nawet pszczółki
lecą z bzykiem,
by posłuchać tej muzyki.

Bąk publiczność sadza liczną
na fotelach z miękkich mchów.
-Ciszej proszę.
-Siadać proszę.
-Kto tam głośno szepcze znów?

Świerszcz ogarnął wzrokiem las,
Dygnął –
Skłonił się w pas,
Mocno w rękę ujął smyk
I rozdzwonił struny w mig.
Buru, buru, Bzyku, bzyku,
biegajże po strunach, smyku.

Dźwięk raz niski,
Raz wysoki
Wzbija się,
Zawraca,
Drga,
Cichnie,
Iskrzy się jak ogień,
Pięknie, pięknie świerszczyk gra.

Wtem podbiega ze skrzypkami
Drugi grajek – złoty żuk.
Lekko trąca świerszcza w ramię:
- Może z Tobą grać bym mógł?
- Proszę, proszę, czemu nie,
możesz żuku pomóc w grze.

Żuk okropny był zazdrośnik,
Świerszcz grał głośno,
Lecz żuk głośniej.
Buru, buru,
Bzyku, bzyku,
Tirli, tirli,
Li, li, li,
Oj, niedobrze coś z muzyką,
źle fałszywie teraz brzmi.

Usłyszała ich Trzmielowa
i z basetlą wielką mknie.
- Pomoc jestem wam gotowa,
Czy zechcecie przyjąć mnie?
Co trzy smyczki to nie jeden,
Grają w trójkę
Lecz… o rety,
Tirli, tirli,
Buru, buru,
Świerszcz gra nisko,
Ona górą,
Żuk rytm zgubił,
Pilnie szuka,
To oferma z tego żuka.
Znalazł,
Zagrał,
Oj, fałszywie,
Świerszcz mu szepcze3:
- Żywiej, żywiej,
- Spiesz się, spiesz się,
Cóż u kata,
Myślisz pan,
Że to sonata?

- To przez Twoje bzyku, bzyku –
Żuk się na świerszczyka żali.
- Co? To twego tirli sprawka,
Koncert przecie nie zabawka.
A Trzmielowa z awanturą:
-To przez twoje buru, buru.
-Raczej Twoje piju, piju
-Twoje bzyku.
-Tirli Twoje.
-Co, śmiesz mówić bzyku moje?
Piju.
Buru.
Tirli.
Bzyku… .

Piju, piju,
Bzyku, bzyku,
Buru, buru,
Tirli znów,
Tyle zgiełku,
Tyle krzyku…
No, skończyli
Wreszcie,
Uff.

Już kłaniają się po pas,
Ale cóż to? – Milczy las?
Jakby makiem zasiał – cicho,
Czyżby ich myliły uszy,
Żadnych braw?
Ej, co za licho,
Nie ma ani żywej duszy???

Wystraszeni ich muzyką
Wszyscy w las pouciekali.
- Lepiej, miły mój świerszczyku, nie mieć takich pomocników.

3. Pytania do wiersza:
- Kto występował w tym przedstawieniu?
- Na jakich instrumentach grały owady?
- Dlaczego, koncert był nieudany?
- Czy publiczność biła brawa?

4. Wspólny koncert – zabawa muzyczna. Chciałabym żebyśmy także zagrali dzisiaj koncert, mam nadzieję, że nam wyjdzie to dużo lepiej i nasza publiczność nie ucieknie.
Przygotowanie do grania, ćwiczenia paluszków (pączek –listek – kwiatek, zginanie palców, dotykanie paluszków opuszkami - każdy po kolei do kciuka, można przy tym ćwiczyć – liczebniki porządkowe).
Podział na poszczególne orkiestry : świerszcze, żuki, pszczoły, biedronki (rozdanie dzieciom odpowiednich sylwetek owadów), rozdanie instrumentów.
Prowadzący podnosi po kolei postacie z wiersza np. świerszcze i wtedy grają tylko te dzieci, które są świerszczami, po kolei podnosimy kolejne żuki itd., zmieniamy, łączymy po dwie orkiestry, na koniec najlepiej jak zagrają wszyscy. W tle może lecieć jakiś utwór muzyczny, który na zmianę ściszamy, zgłaśniamy, dzieci robią to samo, raz grają ciszej raz głośniej, odpowiednio reagując na muzykę. Po koncercie chwalimy dzieci za piękne wykonanie , dzieci się kłaniają i otrzymują brawa od publiczności.
5. Kolorowa uczta - klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy – barwy. Nawiązując do teatrzyku, opowiadamy historię o zaplanowanej na leśnej polanie uczcie, która miała się odbyć po koncercie. Każda z grup owadów przygotowała jakieś smakołyki np. pszczoły – babeczki miodowo-cytrynowe (to będą żółte piłeczki), żuki jagodowe mufinki (piłeczki niebieski), biedronki – babeczki malinowe (piłeczki czerwone), a świerszcze „tak już mają, że się zdrowo odżywiają”, bo potrzebują dużo siły do skakania – szpinakowe pierożki (piłeczki zielone). Niestety zdarzyło się nieszczęście gdyż w czasie gdy wszyscy słuchali koncertu, zakradł się lis rabuś i przeniósł wszystkie smakołyki do swojej kryjówki. Owady są bardzo smutne i proszą dzieci o pomoc. Prowadzący dowiedział się gdzie lis przechowuje smakołyki i teraz prośba do dzieci aby pomogły z powrotem przenieść je na leśną polanę. Przynosimy duży pojemnik z piłeczkami gdzie są wymieszane wszystkie kolory piłek, naprzeciwko rozkładamy cztery duże liście zrobione z kartonu ( tace, papierowe talerze albo szarfy), na każdym umieszczamy po jednej piłeczce określonego koloru i jeszcze raz tłumaczymy dzieciom, że na ten talerz kładziemy np. babeczki malinowe – piłka czerwona itd. Zadaniem dzieci jest przeniesienie kolorowych piłek (smakołyków) na odpowiednie talerze ponieważ owady chciałyby się pochwalić swoimi smakołykami, które przygotowali i zasiąść do uczty. Po wykonanym zadaniu podziękować dzieciom za pomoc, dzięki ich pomocy uczta na leśnej polanie się odbędzie.
6. Podsumowanie zajęć, podziękowanie za udział w zajęciach i zaproszenie na zajęcia plastyczne, na którą żeby było szybciej dzieci pojadą pociągiem . Włączamy płytę z piosenką „Jedzie pociąg z daleka”, rozkładamy tunele, przez które przechodzą dzieci.
Wyświetleń: 1724


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.