Katalog Bożena Kusiuk, 2013-04-15 Jabłoń Awans zawodowy, Program nauczania Program koła dziennikarskiegoPROGRAM KOŁA DZIENNIKARSKIEGO dla uczniów Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Jabłoniu do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych opracowała: Bożena Kusiuk SPIS TREŚCI I. WSTĘP II. UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU III. CELE PROGRAMU IV. ROZKŁAD TREŚCI NAUCZANIA/ PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW: METODY, FORMY ŚRODKI VI. EWALUACJA VII. BIBLIOGRAFIA I. Wstęp Program koła dziennikarskiego jest propozycją zajęć pozalekcyjnych dla uczniów ZSCKR w Jabłoniu, którzy zadeklarowali chęć udziału w zajęciach, kierując się chęcią rozwoju swoich zainteresowań dziennikarskich i informatycznych. Celem programu jest wyposażenie uczniów w podstawową wiedzę i umiejętności, które umożliwią redagowanie gazetki szkolnej. Program zakłada zdobywanie przez uczniów umiejętności współpracy w grupie, planowania, organizowania pracy, komunikacji. Umożliwia wyrażanie własnych przeżyć i przemyśleń, buduje przywiązanie do szkoły. Poziom poszczególnych elementów programu dostosowany jest do wieku i możliwości uczniów. W swoim zakresie obejmuje wiedzę teoretyczną (wprowadzenie terminologii dziennikarskiej, konstrukcji gatunków dziennikarskich) oraz praktyczną ( wykorzystanie nabytych wiadomości podczas redagowania gazetki szkolnej). Na kształt programu oraz treści w nim zawarte miały wpływ doświadczenia zdobyte podczas opieki nad redakcją szkolnej gazetki w poprzednich latach. II. Uwagi o realizacji programu. Program będzie realizowany podczas dwugodzinnych zajęć pozalekcyjnych w czytelni biblioteki szkolnej (dostęp do sprzętu komputerowego , Internetu) Zajęcia będą odbywały się co dwa tygodnie, a w razie konieczności (prace redakcyjne nad wydaniem kolejnego numeru gazetki szkolnej) przewiduje się dodatkowe spotkania. Okres realizacji programu: rok szkolny 2010/2011 z możliwością kontynuacji w latach następnych. Owocem pracy koła dziennikarskiego będzie gazetka szkolna, która wydawana będzie jako miesięcznik na stronie internetowej biblioteki szkolnej www.bibliotekazsckr.dbv.pl III. Cele programu. Działalność koła dziennikarskiego koncentruje się na redagowaniu gazetki szkolnej. Z procesu tego wynikają poniższe cele. Cele ogólne: - wszechstronny rozwój ucznia - poznanie pracy dziennikarza - rozbudzanie zainteresowań i zdolności - rozwijanie umiejętności współpracy w grupie - uczenie odpowiedzialności za własna pracę - umożliwienie uczestnictwa w kulturze Cele szczegółowe: - zapoznanie z pracą dziennikarza i zasadami obowiązującymi w tym zawodzie - poznanie gatunków dziennikarskich - próby własnej twórczości dziennikarskiej - zachęcanie do wyrażania własnych sadów, opinii - wykorzystanie programów i technik komputerowych - wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości - rozwijanie kompetencji komunikacyjnych ucznia IV. ROZKŁAD TREŚCI NAUCZANIA Tematyka zajęć- Ilość godzin- Treści /problematyka- 1.Organizacja pracy kółka dziennikarskiego. 2g a.Przedstawienie uczniom programu kółka dziennikarskiego. b. Poznanie oczekiwań uczniów dotyczących pracy redakcji. c. Przydzielenie poszczególnych funkcji, zadań do realizacji. d. Zainicjowanie współpracy. Przewidywane osiągnięcia uczniów: - podejmuje decyzję o współpracy w zespole redakcyjnym, - dostrzega swoje mocne strony, - zna swoje obowiązki, - wyraża swoje opinie, - rozwija sprawność dyskusji. 2.Zasady tworzenia i wydawania gazetki szkolnej.2+3g a.Poznanie pracy dziennikarza i wydawcy, (wycieczka do lokalnej gazety). b.Formułowanie zasad obowiązujących w pracy dziennikarza. Przewidywane osiągnięcia uczniów: - zna formy pracy wydawcy i dziennikarza gazetki, - wie, jakie cechy powinien mieć „dobry” dziennikarz, 3.Słowniczek młodego dziennikarza. 2g a.Poznanie podstawowych pojęć związanych z dziennikarstwem. Przewidywane osiągnięcia uczniów: - zna podstawowe pojęcia dotyczące pracy dziennikarskiej, - operuje poznanymi pojęciami. 4. Podstawowe gatunki wypowiedzi dziennikarskiej:4 g - sprawozdanie - notatka - reportaż, - wywiad, a.Poznanie cech i rodzajów poszczególnych gatunków wypowiedzi dziennikarskiej. b. Tworzenie różnych form wypowiedzi. c. Kształcenie sprawności językowej i stylistycznej. Przewidywane osiągnięcia uczniów: - rozumie cechy poszczególnych form, - potrafi określić różnice między podanymi formami wypowiedzi, - poznaje swoje twórcze możliwości, - podejmuje próby redagowania wypowiedzi poszczególnych gatunków dziennikarskich, - poszukuje interesujących tematów, - umie przeprowadzić wywiad, -posługuje się językiem charakterystycznym dla danej formy wypowiedzi. 5.Technologia komputerowa.4 g a.Praca z edytorem tekstu WORD. b. Formatowanie tekstów. c. Operacje na plikach i katalogach. d. Projektowanie i wykonywanie szaty graficznej gazetki szkolnej. Przewidywane osiągnięcia uczniów: - sprawnie posługuje się sprzętem komputerowym, - wykorzystuje programy komputerowe przydatne w redagowaniu gazety. 6.Komunikacja.2g a.Poznanie warunków skutecznej komunikacji. b.Określenie pojęć dotyczących komunikacji medialnej. c. Poznanie form komunikowania Przewidywane osiągnięcia uczniów: - zna warunki prawidłowej komunikacji, - wskazuje możliwości i zagrożenia współczesnych sposobów komunikowania się, - zna formy komunikacji medialnej. 7.Czasopisma i gazety jako źródła wiedzy. 2 g a.Poznanie struktury Czasopisma. b. Podział czasopism. c. Poznanie historii czasopiśmiennictwa. Przewidywane osiągnięcia uczniów: - zna prasę dostępną na rynku, - umie dokonać jej podziału ze względu na częstotliwość ukazywania się i adresatów, - wie jak stworzyć czasopismo, - omawia historię czasopiśmiennictwa. 8. Prace redakcyjne nad gazetką szkolną. 16 g a.Planowanie i redagowanie kolejnych numerów gazetki szkolnej. b. Redagowanie artykułów. c. Praca nad tekstem. d. Selekcja artykułów. e. Publikowanie czasopisma na stronie internetowej. Przewidywane osiągnięcia uczniów: - planuje kolejne numery gazetki, - potrafi złożyć gazetkę (przepisywanie artykułów, przygotowanie szaty graficznej), - umie dokonywać korekty przygotowanych artykułów, - rozwija sprawność współpracy w grupie. 9. Podsumowanie całorocznej pracy redakcyjnej.1 g a.Omówienie organizacji pracy koła dziennikarskiego. b.Przegląd tegorocznych wydań gazetki szkolnej. c.Wyróżnienie uczniów za ich szczególne osiągnięcia i zaangażowanie. Przewidywane osiągnięcia uczniów: - ocenia pracę swoją i swoich kolegów - formułuje wnioski do dalszej pracy, V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW: 1. METODY PRACY: - burza mózgów - debata - praca z tekstem - dyskusja - wykład - giełda pomysłów 2. FORMY PRACY: - indywidualna- podczas samodzielnego opracowania materiałów i artykułów - praca w małych grupach zadaniowych: wspólna praca nad danym gatunkiem, dyskusja nad tekstem, - praca zbiorowa- podczas zajęć w szkole: redagowanie tekstów i korekta gazetki szkolnej, praca nad szatą graficzną gazetki, narady dziennikarskie - praca w terenie- przygotowanie sond, wywiadów, udział w imprezach i uroczystościach szkolnych ( przygotowanie sprawozdań),wycieczka do redakcji gazety lokalnej Praca z zespołem redakcyjnym przebiega w trzech etapach: 1. Zbieranie materiałów. 2. Opracowywanie materiałów. 3. Redagowanie gazetki szkolnej. Struktura organizacyjna gazetki obejmuje: - sekcję dziennikarską - autorzy artykułów i innych tekstów, przeprowadzający wywiady, graficy, - sekcję redakcyjną – osoby zajmujące się redakcją materiałów dostarczonych przez sekcję dziennikarską, osoby odpowiedzialne za dobór materiału, kształt gazetki, - sekcję edytorsko-wydawniczą -zaplecze techniczne redakcji, osoby odpowiedzialne za ostateczny kształt gazetki i jej wydanie 3. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - zasoby szkolnej biblioteki i czytelni( słowniki, encyklopedie, poradniki) - komputer i programy komputerowe do edycji tekstu i grafiki - Internet i płyty CD - aparat cyfrowy, drukarka , skaner, dyktafon VI. EWALUACJA 1.Obserwacja działań praktycznych, czyli: - aktywności i zaangażowania uczniów na zajęciach koła redakcyjnego - umiejętność współdziałania w grupie - przygotowaniu artykułów, zgodnie z przydziałem prac dla redaktorów - wartości przygotowanych artykułów - samodzielnym wydawaniu gazetki szkolnej i jej prezentacji na forum szkoły ( ewentualnie udział w konkursie gazetek szkolnych) 2. Ankiecie skierowanej do uczestników zajęć. VII. BIBLIOGRAFIA 1.Miller M. „Pisz tak, jak mówisz, czyli to i owo o dziennikarstwie” BIBLIOTEKA W SZKOLE 1999, nr 10 s.14-15 2.Stanisławczyk T. „Gazetka szkolna jako nietypowa forma pracy z czytelnikiem” BIBLIOTEKA W SZKOLE 1999, nr 10, s. 16-17 3. Tyralska-Chajbowicz M. „Prawdomówny manipulator, czyli jakimi cechami powinien charakteryzować się dziennikarz” BIBLIOTEKA W SZKOLE 2003, nr 12 s.14-15 Wyświetleń: 2389
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |