Katalog

Bożena Kusiuk, 2013-04-15
Jabłoń

Awans zawodowy, Program nauczania

Program koła dziennikarskiego

- n +

PROGRAM KOŁA DZIENNIKARSKIEGO
dla uczniów Zespołu Szkół
Centrum Kształcenia Rolniczego
w Jabłoniu
do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych

opracowała: Bożena Kusiuk


SPIS TREŚCI


I. WSTĘP

II. UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

III. CELE PROGRAMU

IV. ROZKŁAD TREŚCI NAUCZANIA/ PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW


V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW: METODY, FORMY ŚRODKI


VI. EWALUACJA

VII. BIBLIOGRAFIA





I. Wstęp

Program koła dziennikarskiego jest propozycją zajęć pozalekcyjnych dla uczniów ZSCKR w Jabłoniu, którzy zadeklarowali chęć udziału w zajęciach, kierując się chęcią rozwoju swoich zainteresowań dziennikarskich i informatycznych. Celem programu jest wyposażenie uczniów w podstawową wiedzę i umiejętności, które umożliwią redagowanie gazetki szkolnej.

Program zakłada zdobywanie przez uczniów umiejętności współpracy w grupie, planowania, organizowania pracy, komunikacji. Umożliwia wyrażanie własnych przeżyć i przemyśleń, buduje przywiązanie do szkoły.
Poziom poszczególnych elementów programu dostosowany jest do wieku i możliwości uczniów. W swoim zakresie obejmuje wiedzę teoretyczną (wprowadzenie terminologii dziennikarskiej, konstrukcji gatunków dziennikarskich) oraz praktyczną ( wykorzystanie nabytych wiadomości podczas redagowania gazetki szkolnej).
Na kształt programu oraz treści w nim zawarte miały wpływ doświadczenia zdobyte podczas opieki nad redakcją szkolnej gazetki w poprzednich latach.



II. Uwagi o realizacji programu.

Program będzie realizowany podczas dwugodzinnych zajęć pozalekcyjnych w czytelni biblioteki szkolnej (dostęp do sprzętu komputerowego , Internetu)
Zajęcia będą odbywały się co dwa tygodnie, a w razie konieczności (prace redakcyjne nad wydaniem kolejnego numeru gazetki szkolnej) przewiduje się dodatkowe spotkania.
Okres realizacji programu: rok szkolny 2010/2011 z możliwością kontynuacji w latach następnych.
Owocem pracy koła dziennikarskiego będzie gazetka szkolna, która wydawana będzie jako miesięcznik na stronie internetowej biblioteki szkolnej www.bibliotekazsckr.dbv.pl



III. Cele programu.

Działalność koła dziennikarskiego koncentruje się na redagowaniu gazetki szkolnej. Z procesu tego wynikają poniższe cele.


Cele ogólne:

- wszechstronny rozwój ucznia
- poznanie pracy dziennikarza
- rozbudzanie zainteresowań i zdolności
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- uczenie odpowiedzialności za własna pracę
- umożliwienie uczestnictwa w kulturze





Cele szczegółowe:

- zapoznanie z pracą dziennikarza i zasadami obowiązującymi w tym zawodzie
- poznanie gatunków dziennikarskich
- próby własnej twórczości dziennikarskiej
- zachęcanie do wyrażania własnych sadów, opinii
- wykorzystanie programów i technik komputerowych
- wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych ucznia

IV. ROZKŁAD TREŚCI NAUCZANIA

Tematyka zajęć- Ilość godzin- Treści /problematyka-
1.Organizacja pracy
kółka dziennikarskiego. 2g
a.Przedstawienie
uczniom programu kółka
dziennikarskiego.
b. Poznanie oczekiwań
uczniów dotyczących
pracy redakcji.
c. Przydzielenie
poszczególnych funkcji,
zadań do realizacji.
d. Zainicjowanie
współpracy.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- podejmuje decyzję
o współpracy w zespole
redakcyjnym,
- dostrzega swoje mocne
strony,
- zna swoje obowiązki,
- wyraża swoje opinie,
- rozwija sprawność
dyskusji.

2.Zasady tworzenia i wydawania gazetki szkolnej.2+3g

a.Poznanie pracy
dziennikarza i wydawcy, (wycieczka do lokalnej gazety).
b.Formułowanie zasad
obowiązujących w pracy
dziennikarza.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- zna formy pracy
wydawcy i dziennikarza
gazetki,
- wie, jakie cechy
powinien mieć „dobry”
dziennikarz,

3.Słowniczek młodego dziennikarza. 2g
a.Poznanie
podstawowych pojęć
związanych
z dziennikarstwem.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- zna podstawowe
pojęcia dotyczące pracy
dziennikarskiej,
- operuje poznanymi
pojęciami.

4. Podstawowe gatunki
wypowiedzi
dziennikarskiej:4 g
- sprawozdanie
- notatka
- reportaż,
- wywiad,
a.Poznanie cech
i rodzajów
poszczególnych
gatunków wypowiedzi
dziennikarskiej.
b. Tworzenie różnych
form wypowiedzi.
c. Kształcenie
sprawności językowej
i stylistycznej.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- rozumie cechy
poszczególnych form,
- potrafi określić różnice
między podanymi
formami wypowiedzi,
- poznaje swoje twórcze
możliwości,
- podejmuje próby
redagowania
wypowiedzi
poszczególnych
gatunków
dziennikarskich,
- poszukuje
interesujących tematów,
- umie przeprowadzić
wywiad,
-posługuje się językiem
charakterystycznym dla
danej formy
wypowiedzi.

5.Technologia
komputerowa.4 g

a.Praca z edytorem
tekstu WORD.
b. Formatowanie
tekstów.
c. Operacje na plikach
i katalogach.
d. Projektowanie
i wykonywanie szaty
graficznej gazetki
szkolnej.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- sprawnie posługuje się
sprzętem
komputerowym,
- wykorzystuje programy
komputerowe przydatne
w redagowaniu gazety.

6.Komunikacja.2g
a.Poznanie warunków
skutecznej komunikacji.
b.Określenie pojęć
dotyczących
komunikacji medialnej.
c. Poznanie form
komunikowania

Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- zna warunki
prawidłowej
komunikacji,
- wskazuje możliwości
i zagrożenia
współczesnych
sposobów
komunikowania się,
- zna formy komunikacji
medialnej.

7.Czasopisma
i gazety
jako źródła wiedzy. 2 g
a.Poznanie struktury Czasopisma.
b. Podział czasopism.
c. Poznanie historii
czasopiśmiennictwa.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- zna prasę dostępną na
rynku,
- umie dokonać jej
podziału ze względu na
częstotliwość
ukazywania się
i adresatów,
- wie jak stworzyć
czasopismo,
- omawia historię
czasopiśmiennictwa.


8. Prace redakcyjne nad
gazetką szkolną. 16 g
a.Planowanie
i redagowanie kolejnych
numerów gazetki
szkolnej.
b. Redagowanie
artykułów.
c. Praca nad tekstem.
d. Selekcja artykułów.
e. Publikowanie czasopisma na stronie internetowej.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- planuje kolejne numery
gazetki,
- potrafi złożyć gazetkę
(przepisywanie
artykułów,
przygotowanie szaty
graficznej),
- umie dokonywać
korekty przygotowanych
artykułów,
- rozwija sprawność
współpracy w grupie.

9. Podsumowanie
całorocznej pracy
redakcyjnej.1 g

a.Omówienie organizacji
pracy koła
dziennikarskiego.
b.Przegląd tegorocznych
wydań gazetki szkolnej.
c.Wyróżnienie uczniów
za ich szczególne
osiągnięcia
i zaangażowanie.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- ocenia pracę swoją
i swoich kolegów
- formułuje wnioski do
dalszej pracy,



V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:

1. METODY PRACY:
- burza mózgów
- debata
- praca z tekstem
- dyskusja
- wykład
- giełda pomysłów
2. FORMY PRACY:
- indywidualna- podczas samodzielnego opracowania materiałów i artykułów
- praca w małych grupach zadaniowych: wspólna praca nad danym gatunkiem, dyskusja nad tekstem,
- praca zbiorowa- podczas zajęć w szkole: redagowanie tekstów i korekta gazetki szkolnej, praca nad szatą graficzną gazetki, narady dziennikarskie
- praca w terenie- przygotowanie sond, wywiadów, udział w imprezach i uroczystościach szkolnych ( przygotowanie sprawozdań),wycieczka do redakcji gazety lokalnej

Praca z zespołem redakcyjnym przebiega w trzech etapach:
1. Zbieranie materiałów.
2. Opracowywanie materiałów.
3. Redagowanie gazetki szkolnej.

Struktura organizacyjna gazetki obejmuje:
- sekcję dziennikarską - autorzy artykułów i innych tekstów, przeprowadzający wywiady,
graficy,
- sekcję redakcyjną – osoby zajmujące się redakcją materiałów dostarczonych przez sekcję dziennikarską, osoby odpowiedzialne za dobór materiału, kształt gazetki,
- sekcję edytorsko-wydawniczą -zaplecze techniczne redakcji, osoby odpowiedzialne za ostateczny kształt gazetki i jej wydanie
3. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- zasoby szkolnej biblioteki i czytelni( słowniki, encyklopedie, poradniki)
- komputer i programy komputerowe do edycji tekstu i grafiki
- Internet i płyty CD
- aparat cyfrowy, drukarka , skaner, dyktafon


VI. EWALUACJA
1.Obserwacja działań praktycznych, czyli:
- aktywności i zaangażowania uczniów na zajęciach koła redakcyjnego
- umiejętność współdziałania w grupie
- przygotowaniu artykułów, zgodnie z przydziałem prac dla redaktorów
- wartości przygotowanych artykułów
- samodzielnym wydawaniu gazetki szkolnej i jej prezentacji na forum szkoły ( ewentualnie udział w konkursie gazetek szkolnych)
2. Ankiecie skierowanej do uczestników zajęć.

VII. BIBLIOGRAFIA
1.Miller M. „Pisz tak, jak mówisz, czyli to i owo o dziennikarstwie” BIBLIOTEKA W SZKOLE 1999, nr 10 s.14-15

2.Stanisławczyk T. „Gazetka szkolna jako nietypowa forma pracy z czytelnikiem” BIBLIOTEKA W SZKOLE 1999, nr 10, s. 16-17


3. Tyralska-Chajbowicz M. „Prawdomówny manipulator, czyli jakimi cechami powinien charakteryzować się dziennikarz” BIBLIOTEKA W SZKOLE 2003, nr 12 s.14-15
Wyświetleń: 2389


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.