Katalog

Edyta Świercz, 2013-04-12
Warszawa

Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji z lektury pt."Hera,moja miłość"

- n +

Temat lekcji : Różne oblicza miłości na podstawie lektury „Hera moja miłość”.
1. Nauczyciel pisze na tablicy „miłość”. Uczniowie podają skojarzenia związane z tym słowem, czyli: zaufanie, troska, odpowiedzialność, uzależnienie, poświęcenie, radość, szczęście, poczucie bezpieczeństwa, zauroczenie, sex, zazdrość itp.
2. Nauczyciel mówi, że miłość może mieć różny wymiar. Może to być miłość pomiędzy kobietą
i mężczyzną, a może to być miłość rodzicielska, czy miłość do przedmiotów lub używek prowadząca
do uzależnienia.
3. Nauczyciel zapisuje na tablicy( naprowadza uczniów, uczniowie szukają fragmentów dotyczących postaci i tematu miłości): Oblicza miłości w lekturze:
a) rodzicielska – rodzice poświęcają mało czasu dzieciom, są zagonieni pracą, domem zajmują się panie z Ukrainy, które są świetnymi obserwatorkami. Natasza po tragedii Michałka rezygnuje
z pracy i wraca do domu zajmować się porzuconą rodziną. Ojciec Jacka dużo pije, nie widzi problemów, mimo sygnałów ze strony syna. Jacek posiada wszystko, o czym marzą jego rówieśnicy: ma piękny dom z sauną, wysokie kieszonkowe, ale brakuje mu miłości oraz kogoś,
z kim mógłby porozmawiać. Rodzice traktują go chłodno, często zbywają, obwiniają. Szuka wsparcia u kolegów i koleżanek oraz w narkotykach, chcąc przenieść się w inny świat. Można przytoczyć fragment listu Nataszy do męża:” Pewnie mi nie uwierzysz, ale ja im tutaj wcale nie zazdroszczę, nic a nic. Bo po co komu taki wielki dom? Czasem przyjmują gości, no wtedy, rozumiem, ale dla gości dom budować?”. Wyobrażenia Jacka: ”Byliśmy tam kiedyś, całą rodziną. Całą rodziną- myślę, słowo rodzina odbija się pustym echem, co z niej zostało? przed oczami staje mi Misiek w kapoku, pływaliśmy wtedy łódką…”
wniosek- Gdyby rodzice interesowali się bardziej dziećmi, rozmawiali z nimi, uniknęliby śmierci Michałka, nałogu syna, uratowaliby swoje małżeństwo.
b) braterska- pomiędzy różnicy wieku między Jackiem a Michałkiem jest więź, która łączy braci. Rodzice nie mają czasu dla młodszego syna, aby pójść z nim do zoo lub poczytać książkę, więc wyręczają się Jackiem. Sam Michałek woli, gdy opowiada mu bajki Natasza niż własna matka. Starszy brat jest dla niego zagadką, Michałek często go podgląda, obserwuje, komentuje jego znajomych.
Po śmierci Michałka Jacek odczuwa jego brak, często o nim myśli, ale ucieka przed tym oddając się uzależnieniu, gdyż nie potrafi mu nikt pomóc. Spotyka „dziadka”, którego sfotografował
i opowiedział Michałkowi historię. Jacek potrafił wzbudzić zainteresowanie swojego brata wszystkim, co robił. Michałek pomimo swoich 7 lat dostrzega problemy i potrafi trzeźwo spojrzeć na świat.
wniosek: Gdyby Jacek był bardziej rozważny, nie doszłoby do śmierci brata. Winą Michałka było nadmierne wścibstwo.
c) młodzieńcza- Jacek kocha Dankę. Dziewczyna wprowadza go w świat narkotyków i seksu. Jackowi bardzo się to podoba, jest uzależniony od spotkań z dziewczyną i palenia trawki. Przeżywa, gdy dowiaduje się, że na imprezie u Bartka zainteresowała się innym chłopakiem, a w szkole w ogóle
go unika. Znów ucieka w świat narkotyków, chcąc zapomnieć o Dance. Później spotyka bliźniaczki; Kometę-ćpunkę i Dorotę- przeciwieństwo siostry. Interesują go obie dziewczyny, gdyż różnią się od siebie. Kometa szantażuje go, żądając pieniędzy. Jacek poddaje się, gdyż nie jest asertywny i wie, że nie może liczyć na pomoc rodziny. Opowiadając o sytuacji rodzinnej bliźniaczek matce, słyszy, że zadaje się z nieodpowiednim towarzystwem i schodzi na psy.
wniosek: Gdyby Jacek był bardziej asertywny i mniej naiwny, na pewno nie wciągnąłby się
w gierki Komety.
d) miłość-uzależnienie. .. „Miłością jednej jest hera, a drugiej?” Kometa ma tatuaż: literę H w sercu
z liści. Rozmowa na temat uzależnienia i jego skutków-utrata zdrowia, brak panowania
nad własnym organizmem, niekontrolowane ruchy i działania (kradzież, sprzedawanie sprzętów
z domu, śmierć, kłopoty). Przytoczenie fragmentu maila wysłanego Jackowi przez Dorotę.
wniosek: Gdyby ludzie mieli więcej czasu dla siebie, potrafili słuchać, mieli pasje, zainteresowania i potrafili mówić „nie”, unikaliby ucieczek w świat używek.
e) małżeńska- małżeństwo Grażyny i Kamila. Grażyna uwielbia palić, Kamil uzależniony jest
od alkoholu. Ich drogi bardzo rzadko się schodzą. Grażyna lubi spać z Kamilem, sama zastanawia się dlaczego – ma poczucie bezpieczeństwa. Z czasem oddalają się coraz bardziej od siebie, aż
w końcu są w separacji. Jacek sam zastanawia się nad sytuacją i stosunkami panującymi pomiędzy rodzicami, stwierdza nawet pewnego dnia, że tylko on sam zasiada do obiadu.
wniosek: Gdyby rodzice Jacka poświęcali więcej czasu dla siebie i potrafili rozmawiać, ich małżeństwo przetrwałoby nawet trudne chwile. Okazuje się, że pieniądze nie dają szczęścia ani Kamilowi, ani Grażynie.
4. Uczniowie zapisują rodzaje miłości i wnioski.
5. Nauczyciel pyta: Do czego może doprowadzić brak miłości? (Burza mózgów) Uwagi uczniów zapisuje na tablicy. Gdy nie padnie samotność, n-l naprowadza uczniów.
6. Przytoczenie fragmentów lektury i omówienie:
• „Bywają takie dni i noce, które zmieniają wszystko. Bywają takie rozmowy, własne lub zasłyszane, które są w stanie wywrócić do góry nogami cały nasz świat. Nie możemy ich przewidzieć. Nie możemy się na nie przygotować. Czyhają na nas gdzieś, zapisane w łańcuchy pozornych przypadków, nieuchronne jak świt po ciemności.”
• „Boli mnie głowa, ręce i nogi. Mięśnie, kości, paznokcie, włosy, zęby i serce. A najbardziej dusza.
• „I mam uczucie, że nie ma już o czym mówić. I nigdy nie będzie. Bo słowa nie mogą wyrazić pustki. Im jest ich więcej, tym bardziej kłamią.”
• „Składam ten świat po kawałku, ponieważ lustro, w którym się kiedyś odbijał, rozsypało się
na drobny mak. Bo wystarczy, że zabraknie jednego kawałka puzzli, a obraz nigdy nie będzie kompletny.”
• „Czyż istnieje ucieczka bardziej idealna niż ta od własnych problemów
i lęków?"
7. Podsumowanie lekcji -przytoczenie słów Hymnu o miłości Św. Pawła:
„1Gdybym mówił językami ludzi i aniołów,
a miłości bym nie miał,
stałbym się jak miedź brzęcząca
albo cymbał brzmiący.
2 Gdybym też miał dar prorokowania
i znał wszystkie tajemnice,
i posiadał wszelką wiedzę,
i wszelką [możliwą] wiarę, tak iżbym góry przenosił,
a miłości bym nie miał,
byłbym niczym.
3 I gdybym rozdał na jałmużnę całą majętność moją,
a ciało wystawił na spalenie,
lecz miłości bym nie miał,
nic bym nie zyskał.”
8. Praca domowa( do wyboru 1 zadanie): 1. Rozprawka „Miłość - najważniejsza wartość w życiu człowieka”.
2. Napisz, które oblicze miłości jest dla Ciebie najważniejsze i uzasadnij swoją wypowiedź odwołując się do przykładów z lektury.
Opracowanie: E. Świercz
Wyświetleń: 1707


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.