AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alicja Wielgos, 2013-04-09
Jarosław

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Rola autorytetu w życiu człowieka

- n +


Rola autorytetu w życiu człowieka
Konspekt zajęć wychowawczych
Czas trwania: 45 min.
Cele:
- uświadomienie młodzieży znaczenia autorytetów w życiu człowieka
- zapoznanie wychowanków z rolą, jaką w wychowaniu spełniają autorytety
- wskazanie różnic w porównaniu idol a ideał
- zwrócenie uwagi na szkodliwość nadmiernego naśladowania idoli
- zachęcenie uczniów do refleksji nad własnym postępowaniem
- kształtowanie właściwej hierarchii wartości
- budzenie pragnienia naśladowania autorytetów.
Metody: słowna, praktyczna, burza mózgów.
Forma: indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne: projektor, laptop, zapałki, świeca, karteczki z wypisanymi pozytywnymi i negatywnymi cechami rodziców, kontury postaci wycięte z papieru.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie i zapoznanie wychowanków z tematem zajęć.
Omówienie znaczenia słowa autorytet.
Autorytetem jest człowiek cieszący się powszechnym uznaniem. To ktoś posiadający prestiż, powagę, wpływ. Uznawany jest za znawcę, mistrza. To alfa i omega. Nie ma w nim rozbieżności między tym co mówi , a jak żyje. To człowiek przejrzysty i krystaliczny, to ideał.
2. Porównanie: idol a ideał z obrazowym wykorzystaniem zapałki i świecy.

3. Przedstawienie postaci trzech osób powszechnie uznawanych za autorytety:
• Jan Paweł II – etyka ( z wyszczególnieniem przesłań do młodzieży )
• Ignacy Paderewski – polityka ( z podkreśleniem bezinteresowności i ofiarności wobec Polaków oraz wpływu jego osoby na politykę USA względem Polski )
• Jan Szczepanik – nauka ( z zaznaczeniem konsekwentnego skutecznego poszukiwaniu rozwiązań technicznych oraz sukcesów w swojej dziedzinie).
4. Odpowiedzi wychowanków na pytania wyświetlane na ekranie – burza mózgów ( załącznik 1).
5. Próba ewaluacji zajęć. Wychowankowie tworzą portret rodzica z autorytetem. Zadaniem sprawdzającym prawidłowe rozumienie autorytetu jest wybranie przez uczniów karteczek z pozytywnymi cechami. Następnie karteczki przyklejają na konturach postaci (załącznik 2). Praca w grupach.
6. Podsumowanie. Wskazówki wychowawcy na temat właściwego wyboru autorytetu.
7. Zakończenie zajęć.

Wnioski:
- autorytet stanowi ważny czynnik wychowawczy
- aby być autorytetem, w codziennym działaniu należy się kierować m.in. prawdą, odpowiedzialnością, sumiennością, otwartością na innych
- autorytet ma osoba, grupa, instytucja, która ma szczególne uznanie dla ogółu swoich osiągnięć
- każdy człowiek, niezależnie od wieku może być autorytetem, pod warunkiem, że spełnia powyższe wymagania.


Załącznik nr1

Czy wybierając autorytet szukamy osoby, która wyróżnia się:
- wiedzą, osiągnięciami ?
- charyzmą?
- urodą?
- szacunkiem i uznaniem w społeczeństwie?
- popularnością w mediach?
-sprytem i przebiegłością?
- kulturą osobistą?
- solidnością w działaniu?
-dążeniem lub osiągnięciem błyskotliwej kariery?

Czy autorytet jest potrzebny ?

Dlaczego media kreują na autorytet dla ludzi młodych najczęściej osoby bogate, medialne i „piękne”?

Kto dla Was może być autorytetem?

Czy Wy możecie być autorytetem dla innych?


Załącznik nr2


Cechy charakteryzujące rodziców:
- wyrozumiały i cierpliwy
- bez względu na okoliczności zawsze obroni swoje dziecko
- dobrze zna zainteresowania swego dziecka i pomaga mu w ich rozwoju
- toleruje wagary dziecka jeśli ono o to poprosi
- surowy, stanowczy i bezwzględny w swoich wymaganiach
- ulega namowom dziecka podczas, gdy drugie z rodziców sprzeciwia się
- zawsze znajduje czas na wspólne zajęcia z dzieckiem
- na bieżąco interesuje się karierą szkolną dziecka
- sam wybiera rodzaj pozaszkolnych zajęć dziecka
- zawsze dotrzymuje obietnicy
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4597


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.