AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marlena Skorupka, 2013-04-09
Krzemieniewo

Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. I gimnazjum

- n +

Scenariusz lekcji języka polskiego
w kl. I gimnazjum

Temat: Poszukujemy najważniejszych wartości na podstawie fraszek Jana Kochanowskiego:
„Na zdrowie” i „Na dom w Czarnolesie”.

Cele lekcji:

Uczeń:
•rozumie treść fraszek: „Na zdrowie”, „Na dom w Czarnolesie”
•zna środki poetyckie i odnajduje je w tekście,
•omawia relacje między nadawcą i odbiorcą fraszek,
•uzupełnia notatkę z lekcji właściwą formą wyrazów,
•uświadamia sobie ponadczasową problematykę fraszki.

Metody:
•praca z tekstem,
•rozmowa kierowana,
•metody aktywizujące:
dyskusja,
słoneczko,
burza mózgów.

Formy pracy:
•indywidualna,
•zbiorowa.

Środki dydaktyczne:
•tekst fraszek Jana Kochanowskiego,
•karta pracy ucznia( załącznik nr 1 i 2).

Czas:
•godzina lekcyjna












Przebieg lekcji:


1.Uczniowie piszą na tablicy (metodą słoneczka) wartości najważniejsze w życiu każdego człowieka, a następnie próbują wybrać najważniejszą z nich.


NAJWAŻNIEJSZE WARTOSCI
W ŻYCIU CZŁOWIEKA



2.Gimnazjaliści próbują ustalić, co kształtuje ich system wartości. Zastanawiają się, na co powinni uważać.
3.Zapisanie tematu lekcji: Poszukujemy najważniejszych wartości na podstawie fraszek Jana Kochanowskiego: „Na zdrowie” i „Na dom w Czarnolesie”.
4.Odczytanie przez nauczyciela, a potem przez uczniów tekstu fraszki „Na zdrowie”.
5.Wspólna refleksja nad treścią fraszki. Niezbędne elementy:
- wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów (przypomnienie terminu archaizm),
- określenie adresata utworu oraz podmiotu lirycznego,
- rozpoznanie formy wypowiedzi,
- ustalenie tematyki,
- wyszukanie i nazwanie wartości.
6.Samodzielne wypełnienie pierwszej części zadania na karcie pracy ucznia (załącznik nr 1).
7.Dyskusja na temat zdrowia. Szukanie odpowiedzi na pytanie – czy zdrowie jest największym skarbem człowieka? I jeżeli jest, to dlaczego? Gromadzenie argumentów.
8.Odczytanie fraszki „Na dom w Czarnolesie”.
9.Wspólna refleksja nad treścią fraszki. Poruszenie podczas rozmowy następujących elementów:
- wyjaśnienie wyrazów niezrozumiałych,
- określenie adresata utworu, podmiotu i bohatera lirycznego,
- rozpoznanie formy wypowiedzi,
- wyszukanie i nazwanie wartości.
10.Samodzielne wypełnienie drugiej części zadania na karcie pracy ucznia (załącznik nr 1).
11.Dyskusja nad tym, jaką wartością jest dla uczniów dom.
12.Na zakończenie uczniowie uzupełniają tekst z lukami podsumowujący lekcję (załącznik nr 2).
13.Zadanie domowe:
Opierając się na poznanych utworach Jana Kochanowskiego przygotuj notatkę encyklopedyczną dla haseł:
zdrowie i dom.











Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1702


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0