Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Marlena Skorupka, 2013-04-09
Krzemieniewo

Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. I gimnazjum

- n +

Scenariusz lekcji języka polskiego
w kl. I gimnazjum

Temat: Poszukujemy najważniejszych wartości na podstawie fraszek Jana Kochanowskiego:
„Na zdrowie” i „Na dom w Czarnolesie”.

Cele lekcji:

Uczeń:
•rozumie treść fraszek: „Na zdrowie”, „Na dom w Czarnolesie”
•zna środki poetyckie i odnajduje je w tekście,
•omawia relacje między nadawcą i odbiorcą fraszek,
•uzupełnia notatkę z lekcji właściwą formą wyrazów,
•uświadamia sobie ponadczasową problematykę fraszki.

Metody:
•praca z tekstem,
•rozmowa kierowana,
•metody aktywizujące:
dyskusja,
słoneczko,
burza mózgów.

Formy pracy:
•indywidualna,
•zbiorowa.

Środki dydaktyczne:
•tekst fraszek Jana Kochanowskiego,
•karta pracy ucznia( załącznik nr 1 i 2).

Czas:
•godzina lekcyjna












Przebieg lekcji:


1.Uczniowie piszą na tablicy (metodą słoneczka) wartości najważniejsze w życiu każdego człowieka, a następnie próbują wybrać najważniejszą z nich.


NAJWAŻNIEJSZE WARTOSCI
W ŻYCIU CZŁOWIEKA



2.Gimnazjaliści próbują ustalić, co kształtuje ich system wartości. Zastanawiają się, na co powinni uważać.
3.Zapisanie tematu lekcji: Poszukujemy najważniejszych wartości na podstawie fraszek Jana Kochanowskiego: „Na zdrowie” i „Na dom w Czarnolesie”.
4.Odczytanie przez nauczyciela, a potem przez uczniów tekstu fraszki „Na zdrowie”.
5.Wspólna refleksja nad treścią fraszki. Niezbędne elementy:
- wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów (przypomnienie terminu archaizm),
- określenie adresata utworu oraz podmiotu lirycznego,
- rozpoznanie formy wypowiedzi,
- ustalenie tematyki,
- wyszukanie i nazwanie wartości.
6.Samodzielne wypełnienie pierwszej części zadania na karcie pracy ucznia (załącznik nr 1).
7.Dyskusja na temat zdrowia. Szukanie odpowiedzi na pytanie – czy zdrowie jest największym skarbem człowieka? I jeżeli jest, to dlaczego? Gromadzenie argumentów.
8.Odczytanie fraszki „Na dom w Czarnolesie”.
9.Wspólna refleksja nad treścią fraszki. Poruszenie podczas rozmowy następujących elementów:
- wyjaśnienie wyrazów niezrozumiałych,
- określenie adresata utworu, podmiotu i bohatera lirycznego,
- rozpoznanie formy wypowiedzi,
- wyszukanie i nazwanie wartości.
10.Samodzielne wypełnienie drugiej części zadania na karcie pracy ucznia (załącznik nr 1).
11.Dyskusja nad tym, jaką wartością jest dla uczniów dom.
12.Na zakończenie uczniowie uzupełniają tekst z lukami podsumowujący lekcję (załącznik nr 2).
13.Zadanie domowe:
Opierając się na poznanych utworach Jana Kochanowskiego przygotuj notatkę encyklopedyczną dla haseł:
zdrowie i dom.











Zgłoś błąd    Wyświetleń: 834
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014