Katalog

Monika Janowicz, 2013-04-09
Krzycko

Historia, Konspekty

"Próby naprawy państwa w XVIII wieku" -konspekt lekcji historii dla klasy VI

- n +

Konspekt lekcji historii dla klasy VI.


Temat lekcji Próby naprawy państwa w XVIII wieku.

Cele ogólne
1. Przypomnienie wiadomości o przyczynach słabości Rzeczpospolitej w XVIII w.
2. Omówienie prób reform – Konstytucji 3 maja.
3. Przedstawienie dnia 3 maja jako święta państwowego we współczesnej Polsce.

Cele operacyjne – po zajęciach uczeń potrafi
1. Prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji tj. sejm skonfederowany, konstytucja, rozbiór.
2. Zaznaczyć na taśmie czasu daty: I rozbioru Polski, Sejmu Wielkiego, uchwalenia Konstytucji 3 maja.
3. Wyjaśnić, kim byli; Stanisław Małachowski i Tadeusz Rejtan.
4. Analizować źródło aktowe – Konstytucja 3 maja i na jego podstawie wymienić najważniejsze postanowienia ustawy.
5. Wyjaśnić, dlaczego Konstytucja jest uważana za akt zmierzający do naprawy Rzeczpospolitej.
6. Opowiedzieć, w jaki sposób współcześnie świętujemy rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja.

Środki dydaktyczne
1. Tekst źródłowy.
2. Mapa.
3. Ilustracje (reprodukcja obrazu Jana Matejki).
4. Wiersz Marii Konopnickiej „O Panu Tadeuszu Rejtanie”.
5. Karta pracy.

Metody
1. Praca w grupach z tekstem źródłowym
2. Opowiadanie ilustrowane oglądem.
3. Praca z wierszem, mapą, taśmą czasu.


Metody kontroli
1. Praca z kartą pracy.


Przebieg lekcji
I Rekapitulacja wtórna
1. Jakim państwem była Rzeczpospolita w XVIII wieku?
2. Co było powodem słabości naszego państwa?
3. Wyjaśnij, co oznacza pojęcie „liberum veto”?
4.. Kto był ostatnim władcą elekcyjnym?
5. W jaki sposób Stanisław August Poniatowski próbował umocnić nasze państwo?

Wprowadzenie do nowego tematu dokonuję sama metodą wykładową.

II. Wprowadzenie nowego tematu.
1. Zapisanie tematu na tablicy
2. Opowiadam o konfederacji w Barze i I rozbiorze.
3. Datę 1772 r. wskazuję na taśmie czasu, a uczniowie nanoszą ją w karcie pracy.
4. Uczniowie wskazują na mapie granice Rzeczypospolitej w XVIII wieku i ziemie zagarnięte przez Prusy, Austrię i Rosję.
5. Czytam wiersz M. Konopnickiej, a zadaniem uczniów jest opowiedzieć
o zachowaniu Tadeusza Rejtan.
6. Uczniowie oglądają ilustrację przedstawiającą obraz Jana Matejki.
7. Przedstawiam sytuację w kraju po I rozbiorze.
8. Omawiam decyzje Sejmu Wielkiego, który obradował w latach 1788 – 1792r.
i wyjaśniam pojęcie sejm skonfederowany.
9. Przedstawiam postać Stanisław Małachowskiego a uczniowie oglądają ilustracje.
10. Objaśniam, że w trakcie obrad w 1791r. uchwalono konstytucję. Datę zaznaczam na taśmie czasu a uczniowie nanoszą ją w karcie pracy.
11. Przedstawiam okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 maja.
12. Uczniowie pracują w grupach z tekstami konstytucji. Na zadanie przeznaczam 10 minut, po tym czasie liderzy zespołów referują wyniki pracy,


IV Rekapitulacja pierwotna
Uczniowie wypełniają karty pracy, które są jednocześnie notatką.


KARTA PRACY
Zadanie I
Wypisz daty wymienionych wydarzeń i zaznacz je na taśmie czasu.
A.....................................-I rozbiór Polski
B.....................................-Konstytucja 3 maja



Zadanie II
Uzupełnij zdania, wstawiając w miejsce kropek odpowiednie terminy

1.W drugiej połowie XVIII wieku w Rzeczypospolitej podjęto szereg wysiłków
w celu ............................państwa. Jednak Rosja, ................ i Prusy, wykorzystując chaos panujący w Rzeczypospolitej, dokonały w 1772 r. pierwszego........................
2. Patriotą, który zaprotestował przeciw zatwierdzeniu rozbioru przez sejm,
był...................................................
3. Dzieło reform w Rzeczpospolitej rozpoczął ........................ .....................Nazywamy go także ...................................-ponieważ obradował cztery lata od.........do ........roku.
4. Sejm Wielki był sejmem ........................................, ponieważ ustawy uchwalano stosując zasadę większości głosów.
5. Marszałkiem sejmu był ..................................................................................
6. Najważniejszym dziełem sejmu było uchwalenie.......................................
7. Konstytucja 3 maja znosiła.....................................-odtąd sejm podejmował decyzje większością głosów. W miejsce wolnej elekcji wprowadzono ...................................... ....................................
Powołano rząd który otrzymał nazwę ................... ................Polska stała się monarchią konstytucyjną z ....................................................władz. Mieszczanie mogli zajmować stanowiska.............................. Chłopom przyznano opiekę...........................państwa.
8. Konstytucja uchwalona przez sejm polski była.................. ustawą zasadniczą w Europie,
a ....................... na świecie (po konstytucji Stanów Zjednoczonych Ameryki ).
Została wprowadzona zbyt próżno, aby ......................... niepodległość Rzeczpospolitej.
Stała się jednak symbolem reform i odrodzenia Rzeczpospolitej z upadku.
9.Obecnie rocznica uchwalenia konstytucji jest obchodzona jako ....................... ..................









Wyświetleń: 2042


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.