Katalog Monika Janowicz, 2013-04-09 Krzycko Historia, Konspekty "Próby naprawy państwa w XVIII wieku" -konspekt lekcji historii dla klasy VIKonspekt lekcji historii dla klasy VI. Temat lekcji Próby naprawy państwa w XVIII wieku. Cele ogólne 1. Przypomnienie wiadomości o przyczynach słabości Rzeczpospolitej w XVIII w. 2. Omówienie prób reform – Konstytucji 3 maja. 3. Przedstawienie dnia 3 maja jako święta państwowego we współczesnej Polsce. Cele operacyjne – po zajęciach uczeń potrafi 1. Prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji tj. sejm skonfederowany, konstytucja, rozbiór. 2. Zaznaczyć na taśmie czasu daty: I rozbioru Polski, Sejmu Wielkiego, uchwalenia Konstytucji 3 maja. 3. Wyjaśnić, kim byli; Stanisław Małachowski i Tadeusz Rejtan. 4. Analizować źródło aktowe – Konstytucja 3 maja i na jego podstawie wymienić najważniejsze postanowienia ustawy. 5. Wyjaśnić, dlaczego Konstytucja jest uważana za akt zmierzający do naprawy Rzeczpospolitej. 6. Opowiedzieć, w jaki sposób współcześnie świętujemy rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja. Środki dydaktyczne 1. Tekst źródłowy. 2. Mapa. 3. Ilustracje (reprodukcja obrazu Jana Matejki). 4. Wiersz Marii Konopnickiej „O Panu Tadeuszu Rejtanie”. 5. Karta pracy. Metody 1. Praca w grupach z tekstem źródłowym 2. Opowiadanie ilustrowane oglądem. 3. Praca z wierszem, mapą, taśmą czasu. Metody kontroli 1. Praca z kartą pracy. Przebieg lekcji I Rekapitulacja wtórna 1. Jakim państwem była Rzeczpospolita w XVIII wieku? 2. Co było powodem słabości naszego państwa? 3. Wyjaśnij, co oznacza pojęcie „liberum veto”? 4.. Kto był ostatnim władcą elekcyjnym? 5. W jaki sposób Stanisław August Poniatowski próbował umocnić nasze państwo? Wprowadzenie do nowego tematu dokonuję sama metodą wykładową. II. Wprowadzenie nowego tematu. 1. Zapisanie tematu na tablicy 2. Opowiadam o konfederacji w Barze i I rozbiorze. 3. Datę 1772 r. wskazuję na taśmie czasu, a uczniowie nanoszą ją w karcie pracy. 4. Uczniowie wskazują na mapie granice Rzeczypospolitej w XVIII wieku i ziemie zagarnięte przez Prusy, Austrię i Rosję. 5. Czytam wiersz M. Konopnickiej, a zadaniem uczniów jest opowiedzieć o zachowaniu Tadeusza Rejtan. 6. Uczniowie oglądają ilustrację przedstawiającą obraz Jana Matejki. 7. Przedstawiam sytuację w kraju po I rozbiorze. 8. Omawiam decyzje Sejmu Wielkiego, który obradował w latach 1788 – 1792r. i wyjaśniam pojęcie sejm skonfederowany. 9. Przedstawiam postać Stanisław Małachowskiego a uczniowie oglądają ilustracje. 10. Objaśniam, że w trakcie obrad w 1791r. uchwalono konstytucję. Datę zaznaczam na taśmie czasu a uczniowie nanoszą ją w karcie pracy. 11. Przedstawiam okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 maja. 12. Uczniowie pracują w grupach z tekstami konstytucji. Na zadanie przeznaczam 10 minut, po tym czasie liderzy zespołów referują wyniki pracy, IV Rekapitulacja pierwotna Uczniowie wypełniają karty pracy, które są jednocześnie notatką. KARTA PRACY Zadanie I Wypisz daty wymienionych wydarzeń i zaznacz je na taśmie czasu. A.....................................-I rozbiór Polski B.....................................-Konstytucja 3 maja Zadanie II Uzupełnij zdania, wstawiając w miejsce kropek odpowiednie terminy 1.W drugiej połowie XVIII wieku w Rzeczypospolitej podjęto szereg wysiłków w celu ............................państwa. Jednak Rosja, ................ i Prusy, wykorzystując chaos panujący w Rzeczypospolitej, dokonały w 1772 r. pierwszego........................ 2. Patriotą, który zaprotestował przeciw zatwierdzeniu rozbioru przez sejm, był................................................... 3. Dzieło reform w Rzeczpospolitej rozpoczął ........................ .....................Nazywamy go także ...................................-ponieważ obradował cztery lata od.........do ........roku. 4. Sejm Wielki był sejmem ........................................, ponieważ ustawy uchwalano stosując zasadę większości głosów. 5. Marszałkiem sejmu był .................................................................................. 6. Najważniejszym dziełem sejmu było uchwalenie....................................... 7. Konstytucja 3 maja znosiła.....................................-odtąd sejm podejmował decyzje większością głosów. W miejsce wolnej elekcji wprowadzono ...................................... .................................... Powołano rząd który otrzymał nazwę ................... ................Polska stała się monarchią konstytucyjną z ....................................................władz. Mieszczanie mogli zajmować stanowiska.............................. Chłopom przyznano opiekę...........................państwa. 8. Konstytucja uchwalona przez sejm polski była.................. ustawą zasadniczą w Europie, a ....................... na świecie (po konstytucji Stanów Zjednoczonych Ameryki ). Została wprowadzona zbyt próżno, aby ......................... niepodległość Rzeczpospolitej. Stała się jednak symbolem reform i odrodzenia Rzeczpospolitej z upadku. 9.Obecnie rocznica uchwalenia konstytucji jest obchodzona jako ....................... .................. Wyświetleń: 2042
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |