Katalog

Elżbieta Węcławik, 2013-03-15
Uchanie

Matematyka, Konspekty

konspekt lekcji matematyki w klasie V: ,,Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10,100, 1000..."

- n +

Konspekt lekcji matematyki przeprowadzonej
w klasie V
Temat lekcji Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez
10, 100,1000 …
Cele lekcji:
Cele operacyjne:
Uczeń wie i potrafi:
• odczytywać ułamek dziesiętny,
• skracać i rozszerzać ułamek
• obliczać iloczyny i ilorazy ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000…
• posługiwać się kalkulatorem przy obliczaniu iloczynów i ilorazów ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000…
• formułować reguły dotyczące mnożenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000…
• formułować reguły dotyczące dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000…

Uczeń rozumie:
• sposoby zapisywania ułamka dziesiętnego
• sposób mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000…

Cel wychowawczy: kształcenie wiary we własne siły, wdrażanie do samodzielności i samokontroli oraz kształcenie pracy w grupach.

Metody: pokaz, obserwacja, praca z tekstem matematycznym, ćwiczeniowa
Środki dydaktyczne: podręczniki „Matematyka wokół nas”, ćwiczenia „Matematyka wokół nas”- część II, plansze do pracy zbiorowej, kalkulatory, kartki do pracy w grupach
Formy pracy: praca zbiorowa jednolita, praca indywidualna jednolita, praca w grupach zróżnicowana
Tok lekcji:
1. Czynności organizacyjno -porządkowe. Podanie tematu lekcji.
2. Sprawdzenie pracy domowej-ćwicz.6 i 7 str.21
3. Przypomnienie wiadomości o ułamkach dziesiętnych
- dodawanie i odejmowanie:
Np. 298,45 + 45,5= 900 – 234,08=
-skracanie, do części dziesiętnych:
23,2000=
-rozszerzanie, do części tysięcznych:
5,6=
4. Rozwiązywanie przykładów – praca zbiorowa
Uczniowie wykonują obliczenia na tablicy, na planszach przygotowanych przez nauczyciela.
Zadanie 1. Wykonaj mnożenie posługując się kalkulatorem
a) 5,42 x 10 = ................................
b) 5,42 x 100 = .................................
c) 5,42 x 1000 = ...............................
d) 5,42 x 10000 = .............................
Uczniowie dostrzegają podobieństwa i formułują definicję np.
Aby pomnożyć liczbę dziesiętną 10, 100 lub 1000, należy przesunąć przecinek w prawo o jedno, dwa lub trzy miejsca.
Zapisują definicję do zeszytów.
Zadanie 2. Wykonaj dzielenie posługując się kalkulatorem
a) 37,5 : 10 = ....................................
b) 37,5 : 100 = ..................................
c) ) 37,5 : 1000 = ................................
d) ) 37,5 : 10000 = ..............................

Uczniowie dostrzegają podobieństwa i formułują definicję np.
Aby podzielić liczbę dziesiętną przez 10, 100 lub 1000, należy przesunąć przecinek w lewo o jedno, dwa lub trzy miejsca.
Zapisują definicję do zeszytów.
5. Rozwiązywanie zadań- praca indywidualna
Podręcznik-
zad. 1 strona 167
Iloczynem liczb 10 000 i 1, 009 jest:
A.100,9
B.1009
C.10 090
D.100 900

zad.3 strona 167
Ilorazem liczby 7,06 przez 10 000 jest:
A. 0,00706
B. 0,000706
C. 0,0706
D. 70 600


6. Praca w 3 grupach(zróżnicowana), po dwie osoby –ćwiczenia na kartkach:
Zad.1
Oblicz:
1000 x 0,235=
1 000 000 x 0,5634=
4060: 10 000=
0,36: 10=
Zad.2
W dużym opakowaniu jest 0,5 kg cukierków a w małym jest 10 razy mniej. Ile cukierków jest w małym opakowaniu?
Zad.3
W hurtowni było 420,5 ton ryb. W pierwszej hurtowni było 154,5 ton. W drugiej 10 razy mniej niż w pierwszej. Ile ton ryb było w trzeciej hurtowni?

Uczniowie pracują w grupach, nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
Wspólnie omawiane są wyniki, rozwiązania zadań.

7. Podsumowanie lekcji . Ocena uczniów.
8. Zadanie pracy domowej
Ćwiczenie 1 s.23 („Matematyka wokół nas”, część II)
Ćwiczenie 2 s.23(„Matematyka wokół nas”,część II)


Wyświetleń: 2150


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.