Katalog Katarzyna Szifer-Kamińska, 2013-02-15 Stargard Szczeciński Język polski, Sprawdziany i testy Średniowiecze - sprawdzian wiadomościŚredniowiecze – sprawdzian wiadomości 1. Do wymienionych dat wypisz wydarzenia związane ze średniowieczem: • 476 r. …………………………………………………………………………………………………… • 966 r. …………………………………………………………………………………………………… • 1054 r. ………………………………………………………………………………………………… • 1450 r. ………………………………………………………………………………………………… • 1453 r. ………………………………………………………………………………………………… • 1492 r. ………………………………………………………………………………………………… 2. Wyjaśnij pojęcia: • medium aevum - ……………………………………………………………………………… • iluminacje - ……………………………………………………………………………………… • scholastyka - …………………………………………………………………………………… • alegoria - …………………………………………………………………………………………… • karnawał - …………………………………………………………………………………………… • hagiografia - …………………………………………………………………………………… • legenda - ……………………………………………………………………………………………… • Stabat Mater Dolorosa - ………………………………………………………… • prekursor - ………………………………………………………………………………………… • sceny dantejskie - ……………………………………………………………………… 3. Wymień i omów cechy kultury średniowiecza. • ………………………………………………………………………………………………………………………… • ………………………………………………………………………………………………………………………… • ………………………………………………………………………………………………………………………… • ………………………………………………………………………………………………………………………… • ………………………………………………………………………………………………………………………… • ………………………………………………………………………………………………………………………… • ………………………………………………………………………………………………………………………… • ………………………………………………………………………………………………………………………… 4. Wymień i podaj przykłady wzorców parenetycznych funkcjonujących w epoce średniowiecza. • ………………………………………………………………………………………………………… • ………………………………………………………………………………………………………… • ………………………………………………………………………………………………………… 5. Omów funkcjonowanie motywu śmierci w średniowieczu. Podaj przykłady literackie realizujące zagadnienie. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 6. Omów utwory należące do średniowiecznej liryki maryjnej. Wskaż, w jaki sposób ukazana w nich jest postać Matki Boskiej. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 7. Przeczytaj uważnie tekst, a następnie odpowiedz na pytania. Makrokosmos i mikrokosmos Dualizm średniowiecznych wyobrażeń, ostro dzielący świat na krańcowe pary przeciwieństw, grupował te przeciwstawne sobie kategorie wzdłuż osi pionowej: niebieskie jest tu przeciwstawne ziemskiemu, Bóg - diabłu, władcy piekieł, pojęcie góry kojarzy się z pojęciem szlachetności, czystości, dobra, podczas gdy "dół" ma odcień nieszlachetny, wulgarny, nieczysty, zły. Kontrast materii i ducha, ciała i duszy także nosi w sobie antytezę góry i dołu. Pojęcia przestrzenne są więc nierozłączne z pojęciami religijno-moralnymi. Drabina, która przyśniła się biblijnemu Jakubowi, po której wznoszą się i zstępują aniołowie - oto jaka jest dominanta średniowiecznego pojęcia przestrzeni.[…] W świadomości średniowiecznego człowieka przeciwieństwo "ziemia - niebo" nosiło religijno-etyczny charakter. Niebo było miejscem wzniosłego, wiecznego, idealnego żywota, podczas gdy ziemia, ów padół grzechu, stanowiła tylko czasowe miejsce pobytu człowieka. […]Szukanie doskonałości duchowej przybierało charakter topograficznego przemieszczania się (odejście od "świata", szukanie schronienia na pustyni lub w klasztorze). Osiągnięcie świętości również pojmowano jako przesuwanie się w przestrzeni: święty mógł być żywcem wzięty do raju, a grzesznik - strącony do piekieł. 1. Wyjaśnij znaczenie wyrazów zawartych w tytule. 2. Jaki związek z kulturą średniowiecza ma drabina, która przyśniła się Jakubowi? 3. Wyjaśnij religijno-etyczny charakter przeciwieństwa „ziemia – niebo”. 4. W jaki sposób średniowieczny dualizm przekłada się na sposób widzenia przestrzeni? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Wyświetleń: 2793
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |