Katalog

Agnieszka Kurek, 2013-02-08
Gdańsk

Język polski, Scenariusze

Pisownia wyrazów z "rz" i "ż" - scenariusz lekcji klasa V.

- n +


SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO



KLASA : V

TEMAT : Pisownia wyrazów z " RZ " i " Ż " .




Cele - uczeń :

- wskazuje i utrwala poznane zasady pisowni wyrazów z " rz " i " ż " ;
- zna wyjątki od poznanych zasad ortograficznych ;
- współpracuje w parze ;
- tworzy formy gramatyczne od podanych wyrazów ;
- układa wyrazy w porządku alfabetycznym ;
- tworzy związki wyrazowe z podanych wyrazów ;
- rozróżnia znaczenie wyrazów , które identycznie brzmią , a różnią się głoskami
" rz " i " ż " ;
- wskazuje znaczenie podanych związków frazeologicznych z " rz " , " ż " ;
- korzysta z pomocy Słownika ortograficznego ;
- korzysta z Słownika języka polskiego ;
- bogaci słownictwo .


Metody :

problemowa , ćwiczeń praktycznych , technika zdań niedokończonych .


Formy pracy :

praca w parach , indywidualna , zbiorowa .


Środki dydaktyczne :

kartki z wyrazami , arkusz papieru , odbitki kserograficzne ćwiczeń , ilustracje ptaków ( kszyk , piegża , gżegżółka ) - Ptaki Polski , Słownik ortograficzny , Słownik języka polskiego .







Tok lekcji :

I CZĘŚĆ WSTĘPNA .

1. Przedstawienie celów lekcji .

II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA .

1. Przypomnienie dotychczas poznanych reguł pisowni wyrazów z " rz " i " ż "
za pomocą ćwiczenia .

Ćw. Rozdanie parom , siedzącym w jednej ławce , karteczek z wyrazami .
Uczniowie mają nazwać zasadę ortograficzną rządzącą daną grupą wyrazów ,
wskazać wyjątki .

2. Sporządzenie gazetki ortograficznej ( przyklejenie na arkuszu papieru rozdanych
kartek z wyrazami oraz zapisanie nad nimi zasady ortograficznej rządzącej daną
grupą wyrazów ) .

3. Podanie i zapisanie tematu lekcji :

Pisownia wyrazów z " rz " i " ż " .

4. Rozdanie uczniom odbitek kserograficznych ćwiczeń .



Ćw. 1. Od podanych wyrazów utwórz inne formy gramatyczne tak , aby wystąpiła
wymiana rz : r . Podkreśl wymieniające się głoski .

szczerzy

starzy

bystrzy

chmurzyć

kurzy

parzyć

wierzyć

górzysty


wietrzny









Ćw. 2. Uzupełnij wyrazy wybranymi literami ze środka kwiatka .


__rzoskwinia
__rzan
__rzos
__rzebiśnieg
__rzyb
__rzyk
__rzan
__rzewo
__rzcina
spo__rzeć



P__czyna
k__tałt
ob__ar
g__eg__ółka
k__yk
w__ystko
pieg__a
p__czoła
wyk__tałcenie
w__ędzie




( Zwrócenie uwagi uczniów na wyjątki : kszyk , gżegżółka , piegża .
Sprawdzenie w Słowniku języka polskiego znaczenia tych wyrazów .
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje przedstawiające wymienione gatunki
ptaków . )

Ćw. 3. Ułóż w porządku alfabetycznym podane wyrazy i dopisz do każdego z nich taki , który będzie uzasadnieniem jego pisowni . Podkreśl wymieniające się głoski .

mosiężny , odważny , książę , wożę , koleżanka , mrożonka , uważać , mażę






Ćw. 4. Z podanych niżej wyrazów oraz wyrazów z ramki utwórz związki wyrazowe .
Podkreśl wyrazy z " ż " .


obelżywe , łże , drżenie , oberża , szarża , lżej , rży , dzierżawca

......................... słowa ......................... jak pies

.......................... rąk ........................... jak koń

było mi .............................. .......................... ułańska

gospodarny .......................... czerwona ..............................


Ćw. 5. Każde z podanych zdań uzupełnij parą wyrazów z ramki .

warzy , waży , wierzy , wieży , morze , może , każe , karze , jarzyny , jeżyny

Groźnie szumi wielkie .................... ,
uspokoić się nie .............................. .

Ach , dlaczego nikt nie .......................... ,
że księżniczka szlocha w ....................... .

Robię to , co mama ............................ ,
toteż nigdy mnie nie ........................... .

Krzyś ........................... czarne zjada ,
a ............................. chrupie Ada .

Najwspanialsze zupy ...............................
kucharz , który dużo ............................... .

Ćw. 6 . Połącz związki frazeologiczne z " rz " i " ż " z wyjaśnieniem ich znaczenia .

leży coś komuś na sercu stać się potulnym , stchórzyć
przyprzeć kogoś do muru narobić kłopotów
robić , co się komuś żywnie podoba ktoś bardzo się czymś przejmuje
położyć uszy po sobie zmuszać kogoś do czegoś
nawarzyć piwa robić , jak kto chce


III PODSUMOWANIE

1. Uczniowie uzupełniają i wklejają do zeszytu pod tematem lekcji notatkę .
( kserokopia )

" RZ " piszemy , gdy :

1. " rz " wymienia się na "...."
2. " rz " występuje po spółgłoskach : ...........................................
wyjątki : ...................................................................................................
3. w zakończeniach rzeczowników r. męskiego na - ............ , - ...............
4. w zakończeniach rzeczowników r. męskiego na - ............ , - ...............
5. w wyrazach , których pisownię należy .............................



" Ż " piszemy , gdy :

1. " ż " wymienia się na " ............................... "
2. " ż " występuje po spółgłoskach : ...................................................
3. w wyrazach , których pisownię należy ...........................................



2. Zadanie i wyjaśnienie wykonania pracy domowej .

PRACA DOMOWA

I Ułóż trzy zdania z wybranymi związkami frazeologicznymi z ćw. 6 .

II Sprawdź czy wiesz , kiedy wpisać " rz " lub " ż " . W razie wątpliwości skorzystaj z
pomocy Słownika ortograficznego .

roz__a__ony moździe__ artyle__ysty

odg__ewane piero__ki kucha__a

wa__ywna p__yprawa do węgo__a

szar__a upoko__onych __ołnie__y

Wyświetleń: 7166


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.