Katalog Agnieszka Kurek, 2013-02-08 Gdańsk Język polski, Scenariusze Pisownia wyrazów z "rz" i "ż" - scenariusz lekcji klasa V.SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO KLASA : V TEMAT : Pisownia wyrazów z " RZ " i " Ż " . Cele - uczeń : - wskazuje i utrwala poznane zasady pisowni wyrazów z " rz " i " ż " ; - zna wyjątki od poznanych zasad ortograficznych ; - współpracuje w parze ; - tworzy formy gramatyczne od podanych wyrazów ; - układa wyrazy w porządku alfabetycznym ; - tworzy związki wyrazowe z podanych wyrazów ; - rozróżnia znaczenie wyrazów , które identycznie brzmią , a różnią się głoskami " rz " i " ż " ; - wskazuje znaczenie podanych związków frazeologicznych z " rz " , " ż " ; - korzysta z pomocy Słownika ortograficznego ; - korzysta z Słownika języka polskiego ; - bogaci słownictwo . Metody : problemowa , ćwiczeń praktycznych , technika zdań niedokończonych . Formy pracy : praca w parach , indywidualna , zbiorowa . Środki dydaktyczne : kartki z wyrazami , arkusz papieru , odbitki kserograficzne ćwiczeń , ilustracje ptaków ( kszyk , piegża , gżegżółka ) - Ptaki Polski , Słownik ortograficzny , Słownik języka polskiego . Tok lekcji : I CZĘŚĆ WSTĘPNA . 1. Przedstawienie celów lekcji . II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA . 1. Przypomnienie dotychczas poznanych reguł pisowni wyrazów z " rz " i " ż " za pomocą ćwiczenia . Ćw. Rozdanie parom , siedzącym w jednej ławce , karteczek z wyrazami . Uczniowie mają nazwać zasadę ortograficzną rządzącą daną grupą wyrazów , wskazać wyjątki . 2. Sporządzenie gazetki ortograficznej ( przyklejenie na arkuszu papieru rozdanych kartek z wyrazami oraz zapisanie nad nimi zasady ortograficznej rządzącej daną grupą wyrazów ) . 3. Podanie i zapisanie tematu lekcji : Pisownia wyrazów z " rz " i " ż " . 4. Rozdanie uczniom odbitek kserograficznych ćwiczeń . Ćw. 1. Od podanych wyrazów utwórz inne formy gramatyczne tak , aby wystąpiła wymiana rz : r . Podkreśl wymieniające się głoski . szczerzy starzy bystrzy chmurzyć kurzy parzyć wierzyć górzysty wietrzny Ćw. 2. Uzupełnij wyrazy wybranymi literami ze środka kwiatka . __rzoskwinia __rzan __rzos __rzebiśnieg __rzyb __rzyk __rzan __rzewo __rzcina spo__rzeć P__czyna k__tałt ob__ar g__eg__ółka k__yk w__ystko pieg__a p__czoła wyk__tałcenie w__ędzie ( Zwrócenie uwagi uczniów na wyjątki : kszyk , gżegżółka , piegża . Sprawdzenie w Słowniku języka polskiego znaczenia tych wyrazów . Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje przedstawiające wymienione gatunki ptaków . ) Ćw. 3. Ułóż w porządku alfabetycznym podane wyrazy i dopisz do każdego z nich taki , który będzie uzasadnieniem jego pisowni . Podkreśl wymieniające się głoski . mosiężny , odważny , książę , wożę , koleżanka , mrożonka , uważać , mażę Ćw. 4. Z podanych niżej wyrazów oraz wyrazów z ramki utwórz związki wyrazowe . Podkreśl wyrazy z " ż " . obelżywe , łże , drżenie , oberża , szarża , lżej , rży , dzierżawca ......................... słowa ......................... jak pies .......................... rąk ........................... jak koń było mi .............................. .......................... ułańska gospodarny .......................... czerwona .............................. Ćw. 5. Każde z podanych zdań uzupełnij parą wyrazów z ramki . warzy , waży , wierzy , wieży , morze , może , każe , karze , jarzyny , jeżyny Groźnie szumi wielkie .................... , uspokoić się nie .............................. . Ach , dlaczego nikt nie .......................... , że księżniczka szlocha w ....................... . Robię to , co mama ............................ , toteż nigdy mnie nie ........................... . Krzyś ........................... czarne zjada , a ............................. chrupie Ada . Najwspanialsze zupy ............................... kucharz , który dużo ............................... . Ćw. 6 . Połącz związki frazeologiczne z " rz " i " ż " z wyjaśnieniem ich znaczenia . leży coś komuś na sercu stać się potulnym , stchórzyć przyprzeć kogoś do muru narobić kłopotów robić , co się komuś żywnie podoba ktoś bardzo się czymś przejmuje położyć uszy po sobie zmuszać kogoś do czegoś nawarzyć piwa robić , jak kto chce III PODSUMOWANIE 1. Uczniowie uzupełniają i wklejają do zeszytu pod tematem lekcji notatkę . ( kserokopia ) " RZ " piszemy , gdy : 1. " rz " wymienia się na "...." 2. " rz " występuje po spółgłoskach : ........................................... wyjątki : ................................................................................................... 3. w zakończeniach rzeczowników r. męskiego na - ............ , - ............... 4. w zakończeniach rzeczowników r. męskiego na - ............ , - ............... 5. w wyrazach , których pisownię należy ............................. " Ż " piszemy , gdy : 1. " ż " wymienia się na " ............................... " 2. " ż " występuje po spółgłoskach : ................................................... 3. w wyrazach , których pisownię należy ........................................... 2. Zadanie i wyjaśnienie wykonania pracy domowej . PRACA DOMOWA I Ułóż trzy zdania z wybranymi związkami frazeologicznymi z ćw. 6 . II Sprawdź czy wiesz , kiedy wpisać " rz " lub " ż " . W razie wątpliwości skorzystaj z pomocy Słownika ortograficznego . roz__a__ony moździe__ artyle__ysty odg__ewane piero__ki kucha__a wa__ywna p__yprawa do węgo__a szar__a upoko__onych __ołnie__y Wyświetleń: 7166
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |