Katalog Agnieszka Kogut, 2013-01-21 Stalowa Wola Pedagogika, Program nauczania Program zajęć rewalidacyjnychPROGRAM REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ ROK SZKOLNY 2012/2013 Opracowała: Agnieszka K. Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 7 Formy realizacji – zajęcia indywidualne, dwa raz w tygodniu. Czas realizacji – rok szkolny 20012/2013 Program zajęć przeznaczony jest dla grupy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych z klas II –V. I.Cele ogólne: •Usprawnienie najmniej zaburzonych funkcji, by dać dziecku szansę na sukces. •Stymulowanie i korygowanie zaburzonych funkcji: percepcji wzrokowej, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo – ruchowej, orientacji w schemacie ciała oraz orientacji kierunkowo – przestrzennej. •Wzmocnienie wiary dziecka we własne siły oraz utrzymanie dobrej motywacji do pracy. •Utrwalenie wiadomości i umiejętności nabytych podczas nauki w systemie lekcyjnym oraz określonych w kryteriach wymagań edukacyjnych dla uczennicy. II.Cele szczegółowe: •kształtowanie pozytywnej samooceny •kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia •kształcenie systematyczności i wytrwałości w pracy •rozwijanie sprawności manualnych •rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej •usprawnianie percepcji słuchowej •usprawnianie rozumienia elementarnych pojęć matematycznych •usprawnianie procesów pamięci i myślenia •rozwijanie zdolności koncentracji uwagi III.Metody wykorzystywane podczas realizacji programu: •elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; •elementy metody – Pedagogika zabawy; •muzykoterapia; •elementy metody Dobrego startu wg M. Bogdanowicz; •elementy metody kinezjologii edukacyjnej P. Denisona; •metoda komputerowego wspomagania; •metody oparte na obserwacji, słowie i praktycznym działaniu; •elementy metody symultaniczmo –sekwencyjnej J. Cieszyńskiej, •elementy metody 18 struktur wyrazowych. IV.Środki dydaktyczne: •komputer z odpowiednio dobranymi programami np. „Klik uczy czytać”, „Porusz umysł”, „Smerfowe przedszkole – myśl i pamiętaj, kształty i kolory” „Moje pierwsze zabawy matematyczne”; •zestawy obrazków o różnej treści i rozmaitych cechach umożliwiających klasyfikację; •układanki mozaikowe, obrazkowe; •patyczki kolorowe, instrumenty muzyczne, materiały do prac plastycznych; •domino obrazkowe, literowe, sylabowe; •historyjki obrazkowe; •obrazki tematyczne; •karty pracy. V.Zasady prowadzenia zajęć: •Stworzenie warunków poczucia bezpieczeństwa, życzliwej pomocy; •Kształtowanie pozytywnej atmosfery; •Dostosowanie rodzaju prowadzonych zabaw i ćwiczeń do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości dziecka; •Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych; •Mobilizowanie dziecka do samodzielności i aktywności; •Pobudzanie motywacji i chęci do wysiłku poprzez stosowanie różnorodnych i ciekawych ćwiczeń; •Dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka; •Stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie naturalnego potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji. VI. Rodzaje ćwiczeń stosowanych w ramach zajęć rewalidacyjnych: Ćwiczenia usprawniające motorykę i doskonalące sprawność manualną. 1.Łączenie ćwiczeń ruchowych z elementami koncentrowania uwagi, gry i zabawy zręcznościowe, np. rzuty do celu lewą i prawą ręką, rzuty piłką do celu, rzucanie piłek do siebie i łapanie ich, rzuty dowolne i do celu z odległości dowolnej i określonej, zabawy stolikowe; bierki, pchełki. 2. Ćwiczenia ruchowe o charakterze relaksacyjnym i usprawniającym. Ilustrowanie ruchami: lotu ptaka, otrzepywanie rąk z wody, nawijanie wełny na kłębuszek, gra na różnych instrumentach, zgniatanie papierów. Ćwiczenia rozmachowe połączone z doskonaleniem technik plastycznych (malowanie farbami przy pomocy pędzla, palcami, malowanie kredkami, flamastrami, rysowanie): •Wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru, •Malowanie form kolistych, •Malowanie form falistych, np. fale morskie, •Malowanie dużych konturów rysunków, •Malowanie palcem kół, linii poziomych, pionowych (prysznice, chmurki, skoki ptaszka) z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, •Rysowanie wewnątrz wyciętego koła dookoła brzegów formy: palcem na sucho, palcem moczonym w farbie, kredką lub ołówkiem. Modelowanie w plastelinie: •Lepienie prostych kształtów wymagających wałkowania całą dłonią (kule, wałeczki, rogaliki, węże) a następnie palcem wskazującym. •Wałkowanie cienkich wałeczków z plasteliny i obwodzenie nimi figur geometrycznych, kwiatków (od prostych do bardziej skomplikowanych kształtów). •Układanie z wałeczków plasteliny figur geometrycznych, kwiatów itp. •Nakładanie plasteliny na wzór postaci ludzkiej (głowa, tułów, ręce, nogi). •Lepienie postaci zwierząt, ludzi ze szczególnym zwróceniem uwagi na części składowe – głowa, tułów, nogi. Wyrywanie i naklejanie: •Przerywanie papieru według linii prostej, kolistej, falistej. Nawlekanie koralików (przy pomocy sztywnego drutu). Wycinanie nożyczkami (nauka posługiwania się nożyczkami): •Wycinanie po linii prostej narysowanej (trawka, paseczki) •Wycinanie bez linii narysowanej / na zasadzie linii •Wycinanie kwadratu, trójkąta i prostokąta po linii, po liniach kropkowanych. Ćwiczenia doskonalące sprawność grafomotoryczną 1. Ćwiczenia prawidłowego chwytania narzędzia pisarskiego. 2. Doskonalenie rysunku: •ekspresja kierowana: rysowanie według schematu ze zwróceniem uwagi na czytelność rysunku, •ekspresja swobodna: wyrażanie uczuć środkami plastycznymi. 3. Doskonalenie orientacji na płaszczyźnie: •rysowanie linii (prostych, ukośnych) po określonym śladzie. •pełne wypełnianie konturów obrazków bez wychodzenia poza linię (próby takiego wypełniania). 4. Ćwiczenia umiejętności graficznych: •kolorowanie obrazków z jednoczesnym ćwiczeniem precyzji ruchów, dbanie o trzymanie się w konturach, obwodzenie po śladzie, pogrubianie konturów, wypełnianie konturów rysunku, przerysowywanie konturów rysunku przez kalkę techniczną, stemplowanie. •rysowanie kwadratów, trójkątów, prostokątów – odręcznie, po kratkach i za pomocą linijki, •wykonywanie szlaczków opartych na ruchu ciągłym a potem przerywanym, rysowanie szlaczków z elementami liter, bez linii, później w liniaturze rozszerzonej, a następnie na wąskich liniach z zachowaniem ciągłości i kierunku zgodnego z kierunkiem pisma, odwzorowywanie znaków litero podobnych, •pisanie po śladzie kropkowanym, kreskowanie. Kształtowanie i doskonalenie orientacji przestrzennej I. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała 1. Doskonalenie orientacji w schemacie ciała przez wskazywanie i nazywanie u siebie i drugiej osoby poszczególnych części ciała. 2. Ćwiczenia w formie zabawowej utrwalające pojęcia w zakresie orientacji przestrzennej, czyli wykonywanie poleceń, np. weź prawa ręką łyżkę, kopnij piłkę lewą nogą, ułóż prawą ręka klocki, przesuń lewa nogą klocek; itp. (P. Dennison – wybrane ćwiczenia). 3. Układanie z puzzli postaci ludzkich. 4. Dorysowywanie brakujących elementów na rysunku postaci ludzkiej. II. Ćwiczenia orientacji w przestrzenni, rozpoznawanie ich stron 1. Doskonalenie orientacji stronnej w odniesieniu do osoby stojącej naprzeciwko. 2. Kierowanie przy pomocy pojęć: prosto, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu drugą osobą, tak, aby dotarł do określonego miejsca. 3. Układanie przedmiotów i obrazków wg wskazówek: po prawej, po lewej, na dole, na górze, pod, nad, obok, przed, za. 4. Rozpoznawanie pojęć: wielkości, kształtu i ciężaru w otaczającym świecie rzeczy, roślin, zwierząt i ludzi. 5. Rozpoznawanie kierunku ruchu w stosunku do siebie i innych oraz ocena odległości przez np. rzuty piłką. 6. Budowanie w przestrzeni wieży, mostów i innych konstrukcji z klocków, organizowanie zabaw organizacyjnych i konstrukcyjnych przy użyciu klocków. III. Ćwiczenia orientacji w czasie 1. Rozpoznawanie pojęcia czasu, zegara, dnia, nocy, tygodnia, miesiąca, roku, pór roku. 2. Rozpoznawanie pojęć: szybko, wolno, zatrzymanie ruchu z liczeniem. Doskonalenie integracji zmysłowej 1. Rozpoznawanie przedmiotów dotykiem. 2. Rozpoznawanie i nazywanie zapachu i smaku. •Uwrażliwianie na bodźce smakowo-węchowe podczas poznawania przedmiotów (dotyczy głównie produktów spożywczych), •Wdrażanie do zróżnicowania smaku produktów spożywczych (słodki, słony, kwaśny, gorzki), •Wdrażanie do różnicowania zapachu (miły, nieprzyjemny) 3. Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, wskazywanie źródła dźwięku. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej 1. Rozpoznawanie na obrazkach przedmiotów i czynności oraz werbalizacja (rozpoznawanie treści obrazków w krótkich ekspozycjach). 2. Dobieranie par jednakowych obrazków wg stopnia trudności (obrazki stanowią identyczne pary, obrazy stanowią różne odmiany tego samego rodzaju, te same przedmioty, ale przedstawione w inny sposób). 3. Składanie obrazka z rozciętych elementów, dobieranie części do całego obrazka. Układanie puzzli. 4. Wskazywanie na rysunkach różnic i podobieństw, wykrywanie niedorzeczności w treści obrazków. 5. Ćwiczenia na materiale geometrycznym: •dowolne manipulowanie figurami, •różnicowanie figur pod względem kształtu, barwy, grubości, wielkości, •wyszukiwanie figur jednakowych i podobnych. 6. Dobieranie par jednakowych form geometrycznych (kwadrat, trójkąt, prostokąt). Kompozycje z figur geometrycznych. 7. Układanie obrazków i przedmiotów w szeregu wg kolejności w jakiej były pokazywane. 8. Kończenie zaczętych rysunków. 9. Ćwiczenia w opanowaniu wzrokowym liczb. 10. Wyszukiwanie takich samych kształtów liter bez nazywania w rozsypance literowej. 11. Wyszukiwanie takich samych liter. Kształtowanie i usprawnianie analizy i syntezy słuchowej oraz koordynacji ruchowo – słuchowej i ruchowo – słuchowo - wzrokowej 1. Rozpoznawanie różnych odgłosów z najbliższego otoczenia: •różnicowanie odgłosów: darcia papieru, plusku wody, uderzania w stół, w szklankę, tykanie zegara, •wskazywanie źródła dźwięku (gwizdek, klaśnięcie, uderzenie w stół itp.) przy zasłoniętych oczach. 2. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe: -próba samodzielnego odtwarzania ruchem rytmu piosenki, -skojarzenie elementów wzrokowych bądź słuchowych wiążących się z treścią piosenki i ze znakiem graficznym, -wodzenie palcem po wzorze, -odtwarzanie wzoru w powietrzu, -odtwarzanie wzoru w powietrzu z pamięci, -odtwarzanie wzoru przez wodzenie palcem po stole i na tackach z piaskiem, - malowanie pędzlem na kartce, zapis w zeszycie liniowym ołówkiem, a później długopisem. Zajęcia kończy zabawa z piosenką. 3. Tworzenie wyrazów na określona głoskę. 4. Podział zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby: •Wydzielanie wyrazów ze zdania, liczenie wyrazów, odkładanie odpowiedniej liczby klocków lub rysowanie kółeczek i kreseczek (prowadzący mówi zdanie, dziecko liczy wyrazy i zaznacza klockami), •Dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym wystukiwaniem lub wyklaskiwaniem, •Liczenie sylab – zaznaczanie patyczkami, •Porównywanie liczby sylab w różnych wyrazach, •Wskazywanie na obrazku przedmiotów na określoną sylabę, •Tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby, •Rozpoznanie w wyrazie określonej sylaby i ustalenie miejsca jej położenia (pierwsza, ostatnia, środkowa), •Synteza sylab podanych ze słuchu, •Synteza głosek podanych ze słuchu, •Analiza i synteza wyrazu i zdania. 5. Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów: •Podawanie wyrazów zaczynających się od podanej głoski, •Wybieranie obrazków, których nazwy kończą się albo zaczynają od podanej głoski, •Wyodrębnianie ostatniej głoski z nazwy obrazka, •Rozpoznawanie głoski powtarzającej się w wyrazie. Komunikacja językowa 1.Wzbogacanie słownika biernego i czynnego poprzez: •Zabawy z rówieśnikami •Słuchanie wypowiedzi innych osób •Słuchanie utworów literackich, słuchanie i oglądanie bajek, filmów, spektakli teatralnych •Wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów •Swobodne i kierowane wypowiedzi na dany temat •Poszerzanie słownictwa i rozumienie pojęć typu: pojutrze, wyżej, niżej, kwadrans, przybory szkolne 2. Wdrażanie do budowania kilkuzdaniowej wypowiedzi spójnej i logicznej: •Opowiadanie ilustracji, opisywanie przedmiotów przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela •Samodzielne opowiadanie treści krótkiej czytanki, tekstu •Wyodrębnianie głównych postaci i zdarzeń w utworach literackich •Swobodne wypowiadanie się na dowolny temat •Opowiadanie przebiegu czynności przy wykonywaniu prostych zadań (np. opowiedz jakie czynności trzeba wykonać, aby zaparzyć herbatę w klasie?). 3. Kształtowanie umiejętności prowadzenia dialogu: •Zachęcanie dziecka do zadawania pytań na interesujący temat •Układanie pytań do ilustracji •Podtrzymywanie spontanicznych rozmów prowadzonych przez dziecko •Wskazywanie poprawnie zbudowanych zdań pod względem gramatycznym Utrwalanie znajomości liter, różnicowanie samogłosek i spółgłosek: •Kojarzenie głoski z literą •Dobieranie par jednakowych liter, segregowanie liter •Wyszukiwanie podanej litery w tekście •Dobieranie liter wielkich do małych •Tworzenie par z liter drukowanych i pisanych Doskonalenie techniki czytania (czytanie sylab oraz wyrazów) •Wysłuchiwanie samogłosek w sylabach dwuliterowych otwartych. •Samodzielne tworzenie i odczytywanie sylab otwartych ze wszystkimi samogłoskami, np. la, ba, mo, ku, ze. •Zestawianie różnych samogłosek i spółgłosek w sylaby otwarte dwuliterowe. •Ćwiczenie techniki odczytywania sylab – dokonywanie analizy wzrokowej sylaby bez głośnego literowania, głośne całościowe odczytywanie sylab. •Czytanie i przekształcanie wyrazów w inne wyrazy poprzez zmianę jednej litery w sylabie, np. kot-kos, mak-rak, las-pas. •Czytanie wyrazów dwusylabowych. •Czytanie wyrazów wielosylabowych poprzedzone dzieleniem na sylaby. •Odczytywanie ze zrozumieniem wyrazów i zdań. •Układanie podpisów z sylab, uzupełnianie podpisów pod obrazami. •Czytanie głośne i ciche krótkich wyrazów i zdań ze zrozumieniem treści (np. logiczne dobieranie podpisów do obrazków, logiczne dobieranie obrazków do podpisów). •Ćwiczenia w zakresie tempa i płynności czytania. Usprawnianie i doskonalenie techniki pisania: •Ćwiczenia w kształtnym pisaniu liter małego i wielkiego alfabetu (kreślenie znaków literopodobnych, liter w sposób całościowy, jednym płynnym ruchem ręki): - rozkładanie liter na mniejsze graficzne cząstki, - składanie litery z mniejszych elementów, - pisanie na dużych formach palcem, farbą, kredą, - lepienie z plasteliny, - pisanie po śladzie, - pisanie przez kalkę - pisanie w liniaturze ● Ćwiczenia w prawidłowym łączeniu liter w wyrazach ● Przepisywanie pod kierunkiem nauczyciela ● Samodzielne przepisywanie wyrazów i zdań, przy zwracaniu uwagi na właściwą wielkość liter i równomierne odstępy między literami i wyrazami, rozmieszczenia w liniaturze. Opanowanie techniki czytania i kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem: ● Tworzenie wyrazów z podanych liter ● Czytanie i łączenie sylab ● Tworzenie wyrazów z podanych sylab ● Podział na głoski i litery ● Głośne czytanie prostych zdań – zwrócenie uwagi na zmianę tonu głosu i tempo czytania ● Opowiadanie treści przeczytanej przez nauczyciela ● Ciche czytanie krótkich opowiadań ● Dobieranie odpowiednich zdań do obrazka ● Porządkowanie wyrazów w rozsypance zdaniowej ● Formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu ● Wypowiedzi na podstawie ilustracji. Kształtowanie pojęcia liczby, doskonalenie umiejętności wykonywania działań na liczbach naturalnych: ● Ćwiczenia w opanowaniu bezbłędnego liczenia w zakresie 10-20 ● Wykonywanie działań dodawania i odejmowania w zakresie 10 na konkretach i stopniowe rozszerzanie zakresu liczenia ● Przyporządkowanie zbiorom odpowiedniej liczby. Rozwijanie myślenia matematyczno – logicznego: ● Rozwijanie prostych zadań tekstowych w oparciu o konkretne sytuacje ● Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych ● Utrwalanie znajomości cyfr metodami wielozmysłowymi ● Odczytywanie pełnych godzin na zegarze ● Liczenie pieniędzy, rozpoznawanie banknotów, praktyczne ćwiczenia (robienie zakupów). Rozwijanie emocji 1.Wspomaganie rozwoju emocjonalnego dziecka: •Rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych •Wyrażanie emocji przez gesty, postawy, mimikę twarzy (zabawy z lustrem, scenki, pantomimy) •Odpowiednie reagowanie na różne sytuacje •Wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi Uspołecznienie 1. Wspomaganie rozwoju społecznego: •Uczenie i wdrażanie do podejmowania współpracy z drugą osobą (podział zadań, wzajemna pomoc) •Zachęcanie do zabaw naśladowniczych, konstrukcyjnych, tematycznych •Wdrażanie do troski o własne bezpieczeństwo podczas zajęć w klasie, unikanie niebezpiecznych narzędzi •Reagowanie na nagłe sytuacje w klasie – informowanie o swoim złym samopoczuciu •Kształtowanie poczucia sprawczości podejmowanych działań i odpowiedzialności za swoje czyny •Wypełnianie określonych ról społecznych w zabawach tematycznych •Rozumienie potrzeb innych osób •Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu (ćwiczenia w parach). 2. Wdrażanie do samodzielności w zakresie samoobsługi: •Zachęcanie do korzystania z chusteczki do nosa •Rozpinanie i zapinanie guzików, zasuwanie suwaka, wiązanie sznurowadeł •Dbanie o estetykę własnego wyglądu. Wyświetleń: 3002
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |