Katalog Rafał Magulski, 2013-01-11 Gdańsk Przyroda, Scenariusze Scenariusz lekcji: W jaki sposób uogólniamy mapę?Konspekt lekcji Dział: Przewodniki po bliższej i dalszej okolicy klasa 4 Temat lekcji: W jaki sposób uogólniamy mapę? Data……… Lekcja nr: …… Zakres treści: - uogólnienie mapy - znaki na mapie - skala Cele: uczeń: - wymienia postacie skali - objaśnia i odczytuje skalę mapy - wyjaśnia terminy: plan, legenda - wyjaśnia, na czym polega uogólnienie mapy - wyszukuje na mapie wskazane obiekty, regiony, miasta - porównuje liczbę informacji na mapach o różnych skalach - współdziała w grupie - aktywnie pracuje na lekcji Formy i metody pracy: indywidualna i grupowa, praca z tekstem i atlasem (mapą), elementy dyskusji, obserwacje Środki dydaktyczne: atlas przyrodniczy, mapy turystyczne, plany miast, mapy topograficzne Polski, karta pracy z instrukcją, „okienko” – kartka z wycięciem o wymiarach 2 x 3 cm Faza wprowadzająca: 1. Czynności organizacyjno – porządkowe. 2. Sprawdzenie i omówienie zadania domowego. 3. Podział uczniów na grupy i rozdanie kart pracy (zał. 1) oraz map i planów. Faza realizacyjna: 1. Uczniowie w grupach analizują wskazane plany, mapy i ich skale. Przykładają do mapy lub planu „okienko” i wypisują widoczne informacje. 2. Uczniowie wypełniają karty pracy. Zapisują i liczą informacje w „okienku” przyłożonym do planu lub mapy. 3. Przedstawiciele grup opisują wyniki swojej pracy. 4. Nauczyciel dokonuje krótkiego podsumowania, odpowiada na pytania i wyjaśnia wątpliwości. Faza podsumowująca: 1. Sformułowanie wniosków i zapisanie ich w zeszycie: [Najwięcej informacji występuje na planach, które są sporządzone w dużej skali – mały dzielnik. Im mniejsza skala (duży dzielnik), tym mapa jest bardziej uogólniona np. mapa świata, Europy] 2. Ocena pracy uczniów na lekcji. 3. Podyktowanie treści zadania domowego do zeszytu: skalę liczbową 1 : 5000000 i 1:3000 zamień na mianowaną i wykonaj podziałkę liniową. Załącznik 1 Karta pracy Instrukcja dla każdej grupy: 1. Przyłóż okienko do planu miasta tak, aby ulica, przy której mieści się szpital, znalazła się w jego środku. 2. Odczytaj oraz policz informacje w „okienku”, sprawdź skalę i objaśniania znaków topograficznych w legendzie. 3. Informacje wpisz do tabeli (kolumny tabeli: Lp; plan/mapa; skala; szczegóły na mapie/planie). 4. Przyłóż okienko do mapy turystycznej tak, aby największe miasto naszego województwa znalazło się w jego środku. 5. Odczytaj oraz policz informacje w „okienku”. 6. Informacje wpisz do tabeli. 7. Te same czynności powtórz dla mapy topograficznej i mapy Europy z atlasu. Wyświetleń: 908
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |