AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Starzyńska, 2013-01-08
Łęczna

Informatyka, Konspekty

E-mail – wymiana informacji.

- n +

Opracowała: Katarzyna Starzyńska
Technologia informacyjna klasy 1LO

Temat: E-mail – wymiana informacji.

Czas realizacji: 45 min.
Cele operacyjne: Uczeń
• wie czym jest list elektroniczny czyli e-mail,
• zna zasady funkcjonowania poczty elektronicznej,
• zna właściwości składników adresu pocztowego,
• zna zasady poprawnego pisania listu elektronicznego,
• wie ja stworzyć własny podpis,
• zna zawartość nagłówka odebranej wiadomości,
• wie jak wysyłać lis do kilku adresatów.
Metody: dyskusja, wykład, pogadanka.
Formy pracy: grupowa
Środki dydaktyczne: podręcznik „Technologia informacyjna”.

Wprowadzenie tematu.
Nauczyciel dyskutuje wraz z uczniami na temat przesyłania listów poprzez pocztę elektroniczną. Definiuje pojęcie listu elektronicznego.
Uczniowie zapoznają się definicja e-maila.
Przebieg lekcji:
1.Zasady funkcjonowania poczty elektronicznej.
Nauczyciel tłumaczy zasadę działanie poczty elektronicznej:
I.Każda wiadomość jest wysyłana do skrzynki nadawczej obsługiwanej protokołem SMTP.
II. Serwer przekazuje wiadomości do skrzynki odbiorczej adresata.
III. Adresat może odebrać wiadomość z serwera zajmującego się odbiorem poczty za pośrednictwem protokołu POP3 lub IMAP wyłącznie wtedy gdy poda unikatowe hasło.

Uczniowie dyskutują na temat poczty elektronicznej

2. Adres e-mail.
Nauczyciel objaśnia wygląd adresu e-mail:
osoba@adreskomputera czyli np. Ala@wp.pl gdzie „osoba” to użytkownik mający swój adres pocztowy na komputerze o adresie „adreskomputera”.
Nauczyciel podkreśla, że w adresach internetowych nie stosuje się polskich znaków diakrytycznych oraz przyjęto zasadę nie używania dużych liter.

Uczniowie poznają budowę adresu internetowego.

3. Zasady pisania listów
Nauczyciel wraz z uczniami dyskutuje o podstawowych zasadach pisania listów. Jako ćwiczenie proponuje napisanie listu do kolegi oraz wyjaśnia podstawowe elementy struktury listu elektronicznego.
Nauczyciel proponuje ćw. 1 str.38 do omówienia struktury listu.

Uczniowie poznają zasady pisania listów elektronicznych.

4. Format listu.
Nauczycie na przykładzie programu Outlook Express mówi o formacie HTML i zwykłym tekście. Nauczyciel mówi także o możliwości dołączania plików czyli o załącznikach i hiperłączu czyli możliwości wstawienia odnośnika do strony internetowej .

Uczniowie poznają formaty listów.

5. Własny podpis
Nauczyciel mówi o tzw gotowych podpisach, które mogą być automatycznie wstawiane do listów. Zawierają one zazwyczaj imię i nazwisko lub nazwę instytucji, adres e-mail czy numer telefonu. Nauczyciel podaje przykład tworzenia podpisu w programie Outlook Express.

Uczniowie poznają cechy podpisu elektronicznego.

6. Odbieranie poczty.
Nauczyciel tłumaczy składniki nagłówka odebranej poczty

Uczniowie odbierają pocztę elektroniczną.

7. Książka adresowa i korzystanie z niej.
Nauczyciel mówi o dodawaniu adresu do książki adresowej oraz korzystaniu z książki podczas wysyłania listów.

Uczniowie aktualizują książkę adresową.

8. Kopie listu.
Nauczyciel mówi o możliwości wysyłania listu do wielu adresatów:
- pole Do – wpisujemy najważniejszego adresata,
- pole DW – wpisujemy adresy osób, do których chcemy wysłać kopie listu. Wszyscy odbiorcy mają wgląd w adresy pozostałych odbiorców.
- pole UDW – umieszczamy osobę, która ma wgląd tylko w adres nadawcy.

Uczniowie tworzą kopie listu elektronicznego.

9. Konfiguracja programu Outlook Express.
Nauczyciel podaje sposób tworzenia konta w programie Outlook Express.

Uczniowie konfigurują program Outlook Express.

Podsumowanie lekcji.
Nauczyciel powtarza poznane definicje i przypomina o rozsądnym korzystaniu z różnych źródeł informacji.

Uczniowie utrwalają poznane informacje na lekcji.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1131


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.