Katalog

Małgorzata Kowalska-Tuszyńska, 2012-11-12
Lipno

Język polski, Konspekty

Podróż w czasie z gramatyką języka polskiego... - konspekt lekcji języka polskiego dla uczniów klasy IV szkoły podstawowej.

- n +

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
przeprowadzonej …………………………… r. w klasie IV s.p., przez nauczyciela ……………………….

TEMAT: Podróż w czasie z gramatyką języka polskiego.
POWIĄZANIE Z WCZEŚNIEJSZĄ WIEDZĄ:
1. Czasownik jako odmienna część mowy.
2. Osoby i liczby czasownika
3. Koniugacja czasownika.
4. Nieosobowa forma czasownika – bezokoliczniki.
CELE LEKCJI:
1. Ogólny:
• wykorzystanie wiadomości i umiejętności do praktycznego działania.
2. Szczegółowy:
• zna czasy czasownika – teoria,
• przyporządkowuje czasownik określonej funkcji czasu – praktyka,
• odmienia czasownik w określonym czasie.
CELE SFORMUŁOWANE W JĘZYKU UCZNIA:
1. Znam czasy czasowników.
2. Wiem, w jakim czasie został użyty dany czasownik.
3. Umiem odmieniać czasownik w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym (prostym i złożonym).
„NACOBEZU” (na co będę zwracał uwagę):
1. Określam czas czasowników.
2. Odmieniam czasownik w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym (prostym i złożonym).
METODY: ćwiczenia praktyczne, metoda pytań i odpowiedzi, aktywizująca.
FORMY PRACY: indywidualna, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zestaw ćwiczeń przygotowanych przez nauczyciela.
CZAS: 45 minut.
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Faza wprowadzająca.
• Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
• Określenie celu lekcji („NACOBEZU”).
2. Faza realizacyjna.
• Przypomnienie ogólnych wiadomości na temat czasownika (pytanie, odmiana, formy bezokolicznika) – graficzny zapis tych wiadomości: w formie „słoneczka”.
• Zwrócenie uwagi na czasy czasownika; wyjaśnienie różnicy między czasem przeszłym, teraźniejszym i przyszłym – zapis w formie osi czasu.
• Wykonanie ćwiczenia polegającego na przyklejeniu na plakacie przedstawiającym oś czasu karteczek, na których zapisany jest czasownik w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym (prostym i złożonym).
• Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, następnie uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonują ćwiczenia utrwalające rozróżnienie czasowników w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym oraz odmianę czasownika.
3. Faza podsumowująca.
• Nauczyciel zadaje pytania kontrolujące, w celu sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczniów zdobytej na dzisiejszej lekcji – tzw. „Kluczowe pytania do uczniów”.
• Nauczyciel zapisuje i wyjaśnia uczniom treść pracy domowej.
JAK SPRAWDZĘ, CZY CEL ZOSTAŁ OSIĄGNIĘTY:
1. „Kluczowe pytania do uczniów” – pytania kontrolujące, sprawdzające wiedzę i umiejętności.
2. Ćwiczenia z karty pracy.
3. Aktywność uczniów i ich zaangażowanie w tok lekcji.
4. Wykonanie pracy domowej.
KLUCZOWE PYTANIA DLA UCZNIÓW:
1. Wymień czasy czasownika.
2. Określ czas wskazanego czasownika.
3. Odmień w czasie przeszłym (teraźniejszym, przyszłym prostym, przyszłym złożonym) czasownik…
NOTATKI I DODATKOWE ĆWICZENIA:
Karta pracy zawierająca ćwiczenia utrwalające rozróżnienie czasownika w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym (prostym i złożonym) oraz ćwiczenia kształtujące, porządkujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu odmiany czasownika – ze względu na czas.
PRACA DOMOWA:
Polecenie wykonania wskazanego ćwiczenia z karty pracy.
MATERIAŁY I POMOCE DYDAKTYCZNE:
1. Podręcznik do nauki o języku z ćwiczeniami.
2. Karta pracy.
3. Oś czasu.
4. Karteczki z czasownikami w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym (prostym i złożonym).





Opracowała: mgr Małgorzata Kowalska-Tuszyńska
KARTA PRACY – czasy czasownika, klasa IV.


1. Wylosuj karteczkę zawierającą czasownik, przyklej ją do osi czasu, narysowanej przez nauczyciela na tablicy, następnie wpisz czasowniki w odpowiednie miejsce.
a. Czas przyszły: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b. Czas teraźniejszy: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
c. Czas przyszły posty: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
d. Czas przyszły złożony: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2. Przekształć podane czasowniki na bezokoliczniki
a. lubimy - …………………….
b. pisaliście - …………………..
c. napisałeś - …………………..
d. jesteśmy - ……………………
e. jest - ………………………….
3. Odmień w liczbie pojedynczej i mnogiej, w czasie przeszłym czasownik PISAĆ
………………………………………..
liczba …………………… liczba……………………
1. …………………………………… 1. …………………………………..
2. ……………………………………. 2. …………………………………..
3. ……………………………………. 3. …………………………………...
……………………………………. …………………………………….
..........................................................
4. Odmień w liczbie pojedynczej i mnogiej, w czasie teraźniejszym czasownik BYĆ
………………………………………..
liczba …………………… liczba……………………
1. …………………………………… 1. …………………………………..
2. ……………………………………. 2. …………………………………..
3. ……………………………………. 3. …………………………………...
……………………………………. …………………………………….
..........................................................
5. Odmień w liczbie pojedynczej i mnogiej, w czasie przyszłym prostym czasownik ŚPIEWAĆ
………………………………………..
liczba …………………… liczba……………………
1. …………………………………… 1. …………………………………..
2. ……………………………………. 2. …………………………………..
3. ……………………………………. 3. …………………………………...
……………………………………. …………………………………….
..........................................................
6. Odmień w liczbie pojedynczej i mnogiej, w czasie przyszłym złożonym czasownik TAŃCZYĆ
…………………………………..
liczba …………………… liczba……………………
1. …………………………………… 1. …………………………………..
2. ……………………………………. 2. …………………………………..
3. ……………………………………. 3. …………………………………...
……………………………………. …………………………………….
..........................................................
7. Uzupełnij wg wzoru
a. byliśmy – 1 os. l. mn., czas przeszły
b. będziesz chodził –
c. zjadłaś –
d. pójdę –
e. rozumiesz –
f. jest –
g. będziemy robili –
h. usiądźcie –
i. będę szył –
j. napisaliśmy –
k. byliście –

8. DLA CHĘTNYCH. Uzupełnij zdania odpowiednimi czasownikami.
Jutro ………………………… (pójść – 1.os. l.poj, cz. przyszły prosty) do biblioteki i …………………….. (wypożyczyć – 1.os. l.poj, cz. przyszły prosty) książkę „Pinokio”. Moja siostra ……………………. (być – 3.os l.poj., cz. przeszły) u koleżanki, natomiast mój brat ……………………….. (zostać – 2os. l.poj., cz. przeszły) w domu. Marek ………………………….. (czytać – 2.os. l.poj, cz. teraźniejszy) książkę pt. „Pinokio”. Ania i Kasia ……………………………….. (być, śpiewać – 3.os. l.mn., cz. przyszły złożony) w tym zespole wokalnym.




Opracowała: mgr Małgorzata Kowalska-Tuszyńska

Wyświetleń: 9342


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.