Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Aneta Wysocka, 2012-11-05
Bielsko- Biała

Pedagogika, Scenariusze

"Sposób na odpady"- scenariusz zajęć 6-latki

- n +

BLOK TEMATYCZNY: Dbamy o ziemię

TEMAT DNIA: Sposób na odpady- wysłuchanie wiersza „ Sznurek Jurka” H. Sikiryckiego. Rozmowa na temat wiersza. Praca w grupach- oklejanie pudeł odpowiednim kolorem- papier, szkło, plastik. „ Czarodziejskie sprzątnie”- segregowanie śmieci przy piosence.

Cele ogólne:
- zapoznanie z treścią wiersza „ Sznurek Jurka” H. Sikiryckiego
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- wyrabianie odpowiednich nawyków postępowania aby chronić środowisko naturalne
- utrwalenie znajomości sposobu segregacji odpadów
- utrwalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazu

Cele operacyjne (dziecko):
- zna ekologiczny sposób wyrzucania śmieci
- potrafi podać cele i sposób segregacji odpadów
- wie, że wszyscy ludzie musza dbać o środowisko naturalne
- ma poczucie odpowiedzialności za środowisko, w którym żyje
- potrafi dokonać analizy i syntezy słuchowej podanego wyrazu
- potrafi dostrzec dodatnie i ujemne zjawiska w otaczającym nas środowisku i wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski

Metody pracy:
- słowna: rozmowa
- oglądowa: inscenizacja wiersza z użyciem przedmiotów
- aktywizujące: segregowanie odpadów, podział na sylaby
- czynna: zadania stawiane do wykonania, wykonanie pudeł na odpady

Formy pracy:
- zbiorowa z cała grupą
- grupowa

Środki dydaktyczne:
- wiersz H. Sikiryckiego „ Sznurek Jurka”
- przedmioty potrzebne do inscenizacji wiersza, szary papier w formie dużego koła
- kartonowe pudła, napisy: papier, szkło, plastik
- bibuła niebieska, żółta, zielona, kleje, taśmy klejące
- płyta CD Klanzy z nagraniem „ Samoloty”


Przebieg zajęcia:

Powitanie
Nauczyciel wita wszystkich tak, aby każdy czuł się indywidualnie powitany:
- witam wszystkich tych, którzy są dzisiaj w radosnym nastroju (machanie ręką)
- witam wszystkich, którzy są dzisiaj smutni i życzę, aby dzisiejszy dzień przyniósł im wiele radosnych wrażeń
- witam wszystkie dziewczynki itp.

Wprowadzenie do tematu zajęć:
Na dywanie rozłożone są dwa sklejone ze sobą szare papiery w formie dużego koła- dzieci siedzą w kręgu, nauczyciel inscenizuje wiersz pt. „ Sznurek Jurka”, rzucając na duży arkusz szarego papieru poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie wysypisko.

Tuż za szkołą, bardzo blisko,
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany, stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka.
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papieru,
Oto tak, od sznurka Jurka.
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki wielka góra.
A z tej górki wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.

Rozmowa na temat wiersza:
- W jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnisko?
- Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
- Czy Jurek przewidywał konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?

„ Samoloty”- taniec integracyjny przy muzyce- dzieci wybierają się na wycieczkę samolotem, aby sprawdzić jaki jest stopień zanieczyszczenia naszej ziemi.

Podział dzieci na trzy grupy- wykonanie pojemników na odpady z napisem papier, szkło, plastik. Każda grupa okleja kartonowe pudło bibułą w odpowiednim kolorze- umieszcza napis.

„ Czarodziejskie sprzątanie”- zabawa ruchowa.
Wykonane przez dzieci pudła znajdują się w różnych miejscach sali. Dzieci tańczą swobodnie w rytm muzyki, na hasło „ porządek” podbiegają do papierowego koła z inscenizacji wiersza wybierają przedmiot i ustawiają się wokół wybranego przez siebie kosza. Wyznaczone przez n-la dziecko ma powiedzieć jakiego rodzaju ma odpadek, dokonać podziału na sylaby, wskazać pierwszą głoskę. Sprawdzenie, czy ustawił się przy odpowiednim koszu.

Zakończenie:
Podziękowanie za aktywny udział w zajęciach. Umieszczenie wykonanych pudeł do segregacji odpadów w holu przedszkolnym.




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1166
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014