AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bogusława Kołtonowska, 2012-09-19
Nysa

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Scenariusz lekcji wychowawczej - Dlaszego nasza Ziemia choruje

- n +

Opracowanie: Bogusława Kołtonowska
Gimnazjum Nr 2 w Nysie


SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ – EDUKACJA EKOLOGICZNA GIMNAZJUM


Temat 2: DLACZEGO NASZA ZIEMIA CHORUJE?

Cel ogólny: uczeń zna zagrożenia środowiska wynikające z działalności człowieka i wie jak im zapobiegać.
Metody pracy – „burza mózgów”, praca w małych grupach, metaplan

Środki dydaktyczne: duże arkusze papieru, kolorowe karteczki, klej, pisaki, encyklopedie, słowniki

Przebieg zajęć:

I. Wstęp
Wprowadzenie w problematykę zajęć. Samodzielne określanie przez uczniów pojęć:
grupa I – atmosfera, grupa II – biosfera, grupa III – hydrosfera, grupa IV – litosfera. Zaprezentowanie przez lidera grupy opracowanych definicji zapisanych na kartkach papieru i przymocowanie do tablicy.
Wyszukanie tych pojęć przez poszczególne grupy w słownikach i encyklopediach.
Porównanie i uzupełnienie pojęć samodzielnie opracowanych.

II. Rozwinięcie
Praca w grupach metodą metaplanu. (załącznik). Każda grupa otrzymuje 4 kolorowe kartki.
Na każdej odpowiada na pytania:
Pytanie 1 – Jakie są przyczyny niepożądanych zmian?
Grupa I – w atmosferze, grupa II – w biosferze, grupa III – w hydrosferze,
grupa IV – w litosferze
Pytanie 2 – Jakie są skutki tych zmian?
Grupa I – w atmosferze, grupa II – w biosferze, grupa III – w hydrosferze,
grupa IV – w litosferze
Pytanie 3 – Jakie są sposoby walki z degradacją?
Grupa I – atmosfery, grupa II – biosfery, grupa III – hydrosfery,
grupa IV – litosfery
Pytanie 4 – Jakie są spodziewane efekty zmian?
Grupa I – w atmosferze, grupa II – w biosferze, grupa III – w hydrosferze,
grupa IV – w litosferze

III. Zakończenie
Odpowiedzi na pytanie 4 stanowią cel, do którego człowiek, jako istota myśląca powinien dążyć, by zapobiec degradacji środowiska. Każdy krok powinien być starannie przemyślany, a wszystkim ludziom niech przyświeca hasło: „Człowiek przyrodzie - człowiekiem”. Jeśli zostanie trochę czasy – każda grupa ma przygotować reklamę promującą ochronę środowiska.

Bibliografia
1. Bartkowski T. Kształtowanie i ochrona środowiska, PWN
2. Taraszkiewicz M. Jak uczy lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu
3. Sokół S. Przyroda ostrzega, ALMAPRINT

Załącznik

Jakie są przyczyny niepożądanych zmian?

Jakie są skutki tych zmian?

Jakie są sposoby walki z degradacją?

Jakie są spodziewane efekty zmian?

Szary papier dzielimy na cztery części, w każdym polu wpisujemy pytania, następnie uczniowie przyklejają karteczki z odpowiedziami.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 707


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.