Katalog

Monika Fijałkowska-Świostek, 2012-08-14
Księżowola

Awans zawodowy, Sprawozdania

Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

- n +


Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej


Opis i analiza
& 8 ust. 2 pkt. 2

































W obecnych czasach, przy aktualnym zaawansowanym poziomie technologii informacyjnej, komputerowej i komunikacyjnej w kraju i na świecie, podstawowym narzędziem pracy nauczyciela staje się komputer. Coraz trudniej wyobrazić sobie realizację jakichkolwiek działań związanych zarówno z pracą zawodową, jak i życiem prywatnym bez wsparcia urządzeń multimedialnych. Realizując zadania nauczyciela języka niemieckiego na bieżąco korzystam z technik komputerowych i komunikacyjnych. Używając edytora tekstowego opracowałam szereg testów, ćwiczeń oraz materiałów pomocniczych. Często korzystam również z oferowanej na platformie WSIPNET.pl formy ćwiczeń, która umożliwia uczniom samodzielne monitorowanie swoich osiągnięć, a mnie daje gotowy wynik ich pracy. Jest to forma lubiana przez uczniów, gdyż praca na komputerze jest dla nich dużo bardziej atrakcyjna. Wykorzystywałam również w swojej pracy tablicę interaktywną. Ta forma tez jest bardzo lubiana przez uczniów, gdyż można połączyć naukę z zabawą. Coraz częściej korzystam również z komputerów na lekcjach- wspólnie z uczniami wykorzystujemy programy komputerowe dołączone do podręczników, oglądamy filmy, słuchamy oryginalnych nagrań.
Używając edytora tekstowego opracowałam szereg dokumentów dla rodziców i uczniów, m.in. listę wymagań na poszczególne oceny, arkusze z informacją o ocenach dla rodziców, regulaminy wycieczek, listę korespondencyjną z numerami telefonów dla rodziców moich wychowanków, dane adresowe ucznia do dziennika, itp. Wykorzystując arkusz kalkulacyjny obliczałam średnią ocen na zakończenie każdego semestru oraz korzystałam ze specjalnego programu do analizy ocen za semestr i drukowania świadectw.
W związku z odbywanym stażem na stopień nauczyciela dyplomowanego opracowałam zgromadzoną dokumentację przy zastosowaniu techniki komputerowej. Na bieżąco doskonalę swoje umiejętności związane z obsługą komputera, poznaję nowe programy i aplikacje, które wykorzystuję do opracowywania scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych, prezentacji. W roku szkolnym 2011/2012 zajmowałam się układaniem planu zajęć dla klas i nauczycieli. Na bieżąco korzystam z informacji zamieszczonych w Internecie, dotyczących zarówno opracowań i publikacji innych nauczycieli, śledzę zmiany w przepisach prawa oświatowego, korzystam ze stron internetowych. Kolejnym krokiem było podjęcie studiów z zakresu informatyki.
W ramach dzielenia się swoją wiedzą opublikowałam na stronach serwisów edukacyjnych literka.pl, profesor.pl i 45minut.pl swój plan rozwoju zawodowego oraz przykładowe testy z języka niemieckiego dla dyslektyków. Systematycznie umieszczałam

również swoje materiały na stronie wydawnictwa WSIP (testy, ćwiczenia itp.)
Wykorzystuję pocztę elektroniczną do komunikowania się z uczniami: przesyłają mi prace domowe, referaty, prezentacje. W ten sposób też mogą mnie o coś zapytać i uzyskać odpowiedź tą samą drogą nie czekając do spotkania w szkole.


EFEKTY

Dzięki wykorzystaniu komputera i oferowanych przez niego możliwości, praca z uczniami jest dużo bardziej urozmaicona. Wykonywane przeze mnie testy i ćwiczenia mogą być, przy niewielkiej modyfikacji, wielokrotnie wykorzystane.
Korzystanie z platform internetowych z materiałami do lekcji zachęca uczniów do aktywnej pracy, ponieważ od razu mają wyniki swojej pracy i pracują w sposób, który lubią.
Ponieważ komputer i Internet są dla obecnych nastolatków środowiskiem naturalnym, wszystko , co da się wykonać za ich pomocą jest dla nich atrakcyjniejsze i przynosi efekty. Wykorzystanie tablicy interaktywnej czyni z lekcji zabawę, która w finale daje uczniom wiedzę i satysfakcję. Wykonywanie ćwiczeń interaktywnych i pisanie testów na komputerze skutkuje lepszymi ocenami.
Wszystkie wykonane przeze mnie dokumenty są efektem wykorzystywania różnych programów komputerowych do prowadzenia dokumentacji własnej oraz klasowej. Wykonałam ankiety, zestawienia, świadectwa, opracowałam plan lekcji.
Ukończenie studiów podyplomowych sprawiło, że mogę uczyć informatyki, początkowo w ramach zastępstwa, a obecnie na stałe.









Wyświetleń: 5928


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.