Katalog

Dorota Pustelnik, 2012-07-17
Jankowice

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Zimowe szaleństwa"

- n +

"Zimowe szaleństwa" -scenariusz zajęć dla dzieci 6- letnich

Cel ogólny:
- ukazanie konsekwencji nieprzestrzegania zakazów dotyczących zimowych zabaw; wdrażanie do zachowania wyobraźni w czasie zabaw na śniegu i lodzie

Cele operacyjne: ( Dziecko):
- potrafi wypowiadać się zdaniami;
- potrafi zilustrować własne pomysły;
- integruje się z grupą w czasie wspólnych zadań i przestrzega zasad zgodnego współudziału
w zabawie,
- zna i potrafi wskazać części ciała człowieka,
- kojarzy przedmioty z ich przeznaczeniem,
- wnioskuje związek przyczynowo – skutkowy i łączy go z odpowiednią sytuacją,
- rozumie konieczność bezpiecznej zabawy w miejscach do tego wyznaczonych,
- wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym poprawną polszczyzną;
- estetycznie i płynnie porusza się w rytm muzyki;

Metody:
- podające: pokaz, obserwacja, objaśnienie
- poszukujące: rozmowa, pogadanka, zadaniowa
- ekspresywne: improwizacja muzyczno- ruchowa, zabawowa
- praktyczne: metoda zadań

Środki dydaktyczne: obrazki o tematyce zimowej, „skarby Królowej Zimy” w dużym worku różne rekwizyty( rękawiczki, czapka, szalik, nauszniki, narty, ślizgawka do zjazdu z górki itp.); tekst opowiadania J. Kusego, Pt. Trzy czerwone serca + sylwety na patykach , gazety, kosz na śmieci, cykl pomocy dydaktycznych z serii: „Bezpieczne zabawy i sporty”, folia malarska, dowolna muzyka klasyczna, magnetofon, piosenka: „ Kule trzy”, flamastry, małe karteczki dla każdego dziecka



Przebieg zajęcia:
I. Wstęp

„ Ludzie do ludzi”- zabawa integracyjna na powitanie;
Dzieci stoją w parach. Nauczycielka głośno mówi jakimi częściami ciała dzieci mają się przywitać, Np. ucho do ucha, głowa do głowy, noga do nogi itp. Na hasło N- la „Ludzie do ludzi – dzieci zamieniają się parami.

II Wprowadzenie do tematu

1. Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną na temat zimowych zabaw:
- Co to znaczy bawić się bezpiecznie?
- W co najchętniej bawicie się zimą?
- Dlaczego lubimy zimę?
- O czym należy pamiętać, aby zabawa była bezpieczna?

2. Zimowe skojarzenia:
Próby wymyślania nazw związanych z zimą na sylabę podaną przez Nauczyciela, np.
- ły-…., san- ……, bał- …., lo- do-….., itp

3. Zimowy detektyw
Dzieci losują obrazki o tematyce zimowej. Ich zadaniem jest znaleźć w sali przedmiot lub osobę, która pasuje do wylosowanego obrazka, np. ptak –karmnik; rękawiczki – lalka, koleżanka (inne dziecko z grupy), płatek śniegu – podwórko, bałwan – podwórko itp.



4. „ Zimowa zgadywanka”
Nauczyciel ma przed sobą „zaczarowany worek”, w którym ukryte są różne „skarby Królowej Zimy”. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie i odgadnięcie za pomocą zmysłu dotyku co to za przedmiot ( np. szalik , czapka , rękawiczki , łyżwy , narty, zimowe skarpetki,rajstopy, nauszniki itp.)

5. Słuchanie opowiadania J .Kusego , pt. Trzy czerwone serca” z wykorzystaniem sylwet

Nocą mróz ściął kałuże. Kazik, Tomek i Idzich trzej przyjaciele z jednego podwórka i przedszkola wracali do domu. Postanowili pójść dłuższą drogą i przy okazji sprawdzić, czy pobliski staw już pokrył się lodem. Zamarzał każde zimy. Ale sprawdzić trzeba. Szli wąską drą, wzdłuż szkolnego parkanu. Tuż za boiskiem skręcili wzdłuż niewielkiego wzniesienia, który zasłaniało lasek i staw położony obok niego. – Na pomoc! Ratunkuuuuu!!!!
- Stanęli, nasłuchują. – Ratunku! Naaaaa pooomoooo….- wołanie powtórzyło się.
Spojrzeli po sobie, bez zbędnych słów ruszyli tam, skąd nadal słychać było dramatyczne wołanie. Po krótkim biegu znaleźli się na wzgórzu, z którego widać już było zamarznięty staw, na lodzie czarną plamę wody, a w niej dwie kolorowe czapeczki…Tomek bez wahania rzucił komendę: - Dawać szaliki!
Związane razem trzy szaliki utworzyły sznur, który próbowali rzucić znajdującym się w wodzie malcom. Niestety ten zrobiony na poczekaniu sprzęt ratunkowy okazał się za krótki. Opuścili bezradnie ręce. To na nic, sami nie dadzą rady…
Wtedy nieoczekiwanie na pobliskiej szosie ukazał się czerwony strażacki samochód. Wracał z akcji? Spieszył do ognia? Czy takim chłopcom jak oni wolno go zatrzymać? W desperackim j odruchu krzyknęli niemal równocześnie: - Na pomoc!...- zaczęli wymachiwać rękami.
Samochód przejechał jeszcze kilkanaście metrów drogą i gwałtownie skręcił w lewo. Widocznie kierowca usłyszał, a być może i dojrzał, co się dzieje na lodzie, bo przeorawszy zaśnieżone pole, zjechał nad sam staw. Poszły w ruch strażackie drabiny. Chłopcy w granatowych mundurach ułożyli je jak pomost łączący brzeg z lodowatą pułapką. Po nim wyciągnięto zdrętwiałych malców z topieli. Teraz szybko do domów! Samochód zawrócił ku szosie i na sygnale popędził do wioski.
Nazajutrz do przedszkola przyszedł komendant miejscowej straży pożarnej i opowiedział o wczorajszym zdarzeniu wszystkim dzieciom. Wszystkie dzieci podziwiały Tomka, Kazika i Zdzicha. Na znak tego, że można na nich liczyć w każdej chwili i sytuacji, pani wręczyła im czerwone serca z napisami: „ Na mnie zawsze możesz liczyć”. Pani przypomniała dzieciom, że bawić się wolno tylko na specjalnie do tego przygotowanym lodowisku.

6. Analiza treści opowiadania – przestroga przed ślizganiem się w niedozwolonych miejscach




7. Zabawy z gazetami – „ Śnieżne kule”
Dzieci z gazet codziennych wykonują kule śniegowe

* Toczą „ śnieżną” wojnę
* Rzut do celu ( rzut kulą papierową np. do pudełka, kosza na śmieci, czy reklamówki)
* Podmuch halnego wiatru ( przedmuchiwanie śniegowych kul jak najdalej od linii startowej)
* Śniegowe figury (wykonanie z gazet na dywanie dowolnych figur wg. inwencji twórczej dzieci

8. Demonstracja cyklu ilustracji z serii: ”Bezpieczne zabawy i sporty” ( nie tylko zimowe)
- Omówienie zabaw zimowych przedstawionych na ilustracjach;
- Ocena przez dzieci zachowania bohaterów na obrazkach; uzasadnienie swojego wyboru
- umiejętność wyciągania wniosków przyczynowo – skutkowych na podstawie zaprezentowanych ilustracji;
- wyrabianie u dzieci cierpliwości oczekiwania na swoją kolejkę w czasie wypowiadania się;
- umiejętność wypowiadania się zdaniami poprawną polszczyzną


9. Lodowisko – zabawa ruchowo- naśladownicza;
Rozkładamy w sali zajęć folię malarską w kolorze niebieskim, która będzie naszym bezpiecznym miejscem do zabawy. W rytm spokojnej muzyki dzieci ślizgają się po lodzie wykonując różne figury, piruety z zachowaniem szczególnej ostrożności wobec innych użytkowników lodowiska.
Kiedy nasypał śnieg i przyszła „zamieć śnieżna” – wszystkie dzieci miotełkami zamiatają boisko – zabawa naśladownicza

10.” Kule trzy”- rozgrzewamy poszczególne części ciała, które zamarzły nam na mrozie w rytm piosenki ( ilustracja muzyczno – ruchowa) – umiejętność estetycznego poruszania się


11. Podsumowanie zajęcia – informacja zwrotna dla nauczyciela

- O czym powinny pamiętać dzieci w czasie zabaw zimowych
- Jak wam się podobało na dzisiejszym zajęciu?
Dzieci wyrażają swoją opinię za pomocą buźki narysowanej flamastrem na małej karteczce

Wyświetleń: 7582


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.