Katalog

Beata Onyszko, 2012-07-02
Grudziądz

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Mam prawo do…- UCZUCIA

- n +

Temat: Mam prawo do…- UCZUCIA

Cele:
Ř kształtowanie osobistego świata wartości
Ř uczenie się szacunku do samego siebie
Ř krytycznego myślenia, kreatywności
Ř rozpoznawanie i umiejętność wyrażania uczuć
Ř uczenie podejmowania właściwych decyzji
Ř kształcenie umiejętności zrozumienia siebie i swoich uczuć

Metody:
Ř czynna – zadań stawianych dzieciom do wykonania, samodzielne doświadczenia
Ř relaksacja
Ř metoda Dennisona
Forma:
Ř praca z całą grupą
Środki dydaktyczne:
Ř duże lustro umieszczone za zasłoną, historyjka obrazkowa „Syryl i lustro”, buźki z narysowanymi uczuciami, piłka, trzy arkusze szarego papieru, kredki w trzech kolorach: po dwie dla każdego dziecka (czerwona, brązowa, czarna), pisaki, kolorowy papier do ozdobienia gwiazdki, muzyka relaksacyjna.


Przebieg zajęcia:
1. Wycięcie gwiazdki i ozdobienie wg własnego pomysłu – odszukanie swojego imienia i przyklejenie na gwiazdce – zawieszenie na szyi.
2. „Zwierciadło”- zabawa
Za zasłoną umieszczone jest lustro. Mówimy dzieciom, że zobaczą kogoś niezwykłego, niepowtarzalnego, silnego, miłego, kochanego…, spotkają się z tą osobą. Prosimy, aby nie zdradzały sobie nawzajem, kogo zobaczyły za zasłoną, póki wszyscy nie będą mieli okazji tam zajrzeć.
- rozmowa – „Co czułyście, gdy zobaczyłyście swoje odbicie w lustrze?”
- podsumowanie rozmowy – każde dziecko jest wartościowe, niepowtarzalne zasługuje na miłość.
3. „Syryl i lustro” - historyjka obrazkowa
Ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności – opowiedzenie historyjki – zwrócenie uwagi na potrzebę przyjścia komuś z pomocą – pocieszenie go.
5. „Gdy smutno Ci i źle...” – zabawa taneczna do piosenki („Śpiewające
brzdące cz. V”).
6. „Jesteś – wesoły, smutny, obrażony, zły, zadowolony, dumny…gdy.” - zabawa z piłką.
Nauczyciel rzuca piłkę do dzieci i zadaje pytanie, dziecko odpowiada
w jakich sytuacjach jest mu wesoło, a kiedy smutno i odrzuca piłkę.
7. „Szczęśliwe gwiazdki” – relaksacja
Gwiazdki na niebie są piękne. Skrzą się i błyszczą. Można je zobaczyć, ale nie można usłyszeć. One są spokojne i ciche. Wyobraźcie sobie, że jesteście takie jak one, połóżcie się wygodnie…
Przez kilka chwil myślcie o gwiazdkach, którymi właśnie jesteście, wyobraźcie sobie, że jesteście tak jak one… spokojne, i łagodne… Nie ruszajcie się… Rozluźnijcie stopy i nogi. Rozluźnijcie brzuch… i ramiona…, ręce twarz… Jesteście pięknymi, małymi gwiazdkami…
jesteście zdolni i warci miłości. Jaki jest dziś Wasz kolor Spokoju? Może to kolor różowy, który daje uczucie bezpieczeństwa i miłości…. A może kolor niebieski, który daje światło spokoju i odwagi… Jesteście najszczęśliwszymi Gwiazdkami na niebie … nieruchomymi, pełnymi…. Rozluźnionymi i łagodnymi….
Doskonale, na kilka chwil staniecie się takimi gwiazdkami – rozluźnijcie ciało i siądźcie spokojnie, żeby mała gwiazdka, która jest w Was, mogła jasno świecić. Rozświetlić całą salę i przynosić spokój miłość.
8. „Co to za uczucie?”
Dziecko ruchem, gestem, mimiką pokazuje jakieś uczucie, pozostali odgadują, określają je i dopasowują napis do narysowanego uczucia.
9. „Podróż do krainy: złości, radości i smutku” – zabawa ruchowo - pantomimiczna
Dzieci ustawiają się w pociąg i jadą do tajemniczego kraju, najpierw pociąg zatrzymuje się w krainie ,,złości”, tutaj ludzie chodzą obrażeni, są źli i zagniewani, tupią nogami, rzucają się na ziemię, potrząsają głowami, zaciskają dłonie w pięści i krzyczą.
Następnie pociąg rusza dalej i zatrzymuje się w krainie smutku. Tutaj ludzie chodzą markotni, płaczą, siedzą przygnębieni obok siebie. Znowu pociąg nas wzywa musimy jechać dalej. Pociąg zatrzymuje się, dotarliśmy do końcowej stacji. Jesteśmy w krainie radości, ludzie którzy tu mieszkają są zawsze uśmiechnięci, cieszą się od samego rana, przeciągają się z zadowoleniem i witają się z nami serdecznie. Na koniec pociąg wraca do sali. Dzieci wypowiadają się w której krainie podobało im się najbardziej.
10. „Kraina smutku, złości i radości”- rysowanie oburącz, ruchami kolistymi – kredki świecowe w trzech kolorach (czerwony, brązowy, czarny) -podział na 3 zespoły.
Do stołów przyklejony jest duży pakowy papier. Dzieci trzymają w obu rękach kredki tego samego koloru, chodzą w rytm muzyki dookoła stolików i rysują na papierze koliste wzory. Na przerwę w muzyce zmieniają miejsce „krainy”.
11. Przyklejenie gwiazdki do odpowiedniej krainy - uzasadnienie wyboru.
Wyświetleń: 1113


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.