AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Wawrzyniak, 2012-06-27
Wrocław

Język polski, Konspekty

Ania z Zielonego Wzgórza powieścią o odnalezieniu cennej wartości – domu.

- n +

Agnieszka Wawrzyniak
Kwiecień Klasa V

Temat lekcji: Ania z Zielonego Wzgórza powieścią o odnalezieniu cennej wartości – domu.

Zadania lekcji w zakresie:
Wiadomości:
• Uczeń wie, w jakim słowniku należy szukać znaczenia wyrazu dom
• Uczeń wie, jakie znaczenie mają wyrazy dom (rozumienie dosłowne i symboliczne), wyobraźnia
• Uczeń zna definicję wyrazów pochodnych
Umiejętności:
• Uczeń buduje wypowiedź ustną
• Uczeń buduje wypowiedź pisemną
• Uczeń konstruuje notatkę
• Uczeń wypowiada się na temat
• Uczeń uzasadnia swoją opinię
• Uczeń doskonali umiejętność rozmowy
• Uczeń powiązuje zdarzenia przyczynowo-skutkowe
• Uczeń rozumie znaczenie przytaczanego cytatu
• Uczeń koryguje błędne zrozumienie tekstu
• Uczeń wyjaśnia znaczenie wyrazów dom, wyrazy pochodne
• Uczeń podaje skojarzenia związane z domem
• Uczeń tworzy wyrazy pochodne od słowa dom
• Uczeń wzbogaca słownictwo dotyczące domu i rodziny
• Uczeń dostrzega rolę wyobraźni w życiu
• Uczeń wylicza cechy domu Ani
• Uczeń dostrzega różnice pomiędzy „różnymi” domami Ani
• Uczeń potrafi określonym uczuciom, nastrojom, przeżyciom nadać odpowiednią barwę
• Uczeń dostrzega symboliczne znaczenie kolorów
• Uczeń wykorzystuje wiedzę zdobytą na poprzednich zajęciach
• Uczeń wciela się w rolę bohatera
• Uczeń doskonali umiejętność empatii
• Uczeń dostrzega, jaką wartość miał dla głównej bohaterki lektury dom
• Uczeń rozwija w sobie zdolność wnioskowania


Postaw:
• Zwrócenie uwagi na fakt, że dom zaspakaja nasze podstawowe potrzeby bezpieczeństwa, miłości, poznawania świata i ekspresji
• Uwypuklenie wartości zaprezentowanych i aprobowanych w utworze: miłości, przyjaźni, poczucia bezpieczeństwa, więzi rodzinnych
• Uświadomienie uczniom wartości takich jak dom rodzinny, rodzina, bliskość drugiej osoby,
• Zwrócenie uwagi na konieczność dbania i pielęgnowania domu rodzinnego, jako warunku koniecznego do bycia szczęśliwym i spełnionym
• Wskazanie, że na kształt domu mają wpływ wszyscy jego mieszkańcy i w dużej mierze zależy od nas, jak będzie wyglądać „nasza mała ojczyzna”
• Dostrzeganie roli wyobraźni, jako recepty na smutek i samotność
• Zwracanie uwagi na kontakt z grupą klasową jako gwarancja solidnej i dobrej pracy

Typ lekcji: ćwiczeniowo – sprawdzająca
Metody, techniki dydaktyczne: metody aktywizujące: uczenie się przez poszukiwanie – metoda zajęć praktycznych: praca z tekstem i notatkami własnymi, odnajdywanie właściwych kolorów określających uczucia i przeżycia zaprezentowane w „domkach” Ani, uczenie się przez dociekanie, uczenie się przez odkrywanie – metoda zajęć praktycznych: wcielanie się w rolę Ani Shirley, praca z notatkami własnymi i tekstem, interpretacja cytatów, uczenie się przez działanie – metoda zajęć praktycznych: praca zespołowa i jednostkowa, dyskusja, konstruowanie notatki, formułowanie wniosków, uczenie się przez przyswajanie – metoda podająca

Formy organizacji pracy: zespołowa, jednostkowa

Środki dydaktyczne: tekst lektury Ania z Zielonego Wzgórza, wydrukowane cytaty z książki, notatki własne, w razie potrzeby dostępne słowniki

Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel wita się z klasą i sprawdza obecność
2. Pytanie: Co było marzeniem Ani przed przybyciem na Zielone Wzgórze?
3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie podali z czym kojarzy im się słowo DOM i zapisali swoje spostrzeżenia w zeszytach przedmiotowych
ciepło rodzina pomieszczenie budynek

miłość DOM bezpieczeństwo

szczęście przyjaźń radość

4. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji i prosi o wpisanie go do
zeszytów przedmiotowych.
5. Pytanie: Jak rozumiecie słowo dom? (zwrócenie uwagi na dosłowne i symboliczne znaczenie słowa dom) Jaką wartość w życiu człowieka odgrywa dom? Dlaczego jest ważny? (krótka rozmowa)
6. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wykonali krótkie ćwiczenie językowe, polegające na utworzeniu różnych wyrazów pokrewnych od słowa dom oraz zapisaniu kilku (3-4) określeń do wyrazu dom
7. Pytanie zadane w trakcie wykonywania ćwiczenia językowego: W jakim słowniku można sprawdzić znaczenie wyrazu dom? Co to są wyrazy pochodne?
8. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zastanowili się i odpowiedzieli na pytanie: Jaki był dom Ani przed przybyciem na Zielone Wzgórze? Nauczyciel prosi, żeby uczniowie narysowali w zeszytach schemat domu i sam również wykonuje rysunek na tablicy. Wszystkie trafne spostrzeżenia uczniowie zapisują w domku a nauczyciel na tablicy (klasa pracuje wspólnie a efekty ich pracy są zamieszczone na tablicy).




smutek, brak miłości, ciepło, miłość, przyjaciele miłość, rodzina
samotność, brak wsparcia, bezpieczeństwo przyjaciółka Diana
ciężka praca rodzina, własny pokój opiekunowie
tęsknota Maryla i Mateusz
poczucie
przynależności

9. Pytanie: Co Ania robiła, by móc przetrwać w tak smutnej rzeczywistości?
10. Pytanie: Jaką rolę odgrywały wyobraźnia i marzenia w życiu Ani?
11. Kolejny etap to rysowanie pozostałych dwóch domków: domu marzeń i domu po przybyciu do Avonlea.
12. Pytanie do klasy: Czy patrząc na domy, zauważacie w nich coś szczególnego? (zwrócenie uwagi na podobieństwo domu marzeń z domem w Avonlea. Wniosek: marzenia Ani zaczęły się spełniać, dom w Avonlea był taki sam jak dom marzeń)
13. Pytanie: Jakie kolory wykorzystalibyście do narysowania domów przedstawionych na tablicy? Dlaczego taki wybór barw? (zwrócenie uwagi na to, że barwy mają symboliczne znaczenie, mogą służyć przedstawieniu różnych uczuć, przeżyć, nastrojów).
14. Zadanie: Każdy uczeń otrzymuje zestaw cytatów z lektury (cytaty dołączone są do konspektu). Polecenie: Wcielcie się w rolę Ani Shirley i zastanówcie się, w jakich okolicznościach bohaterka wypowiadała przytaczane słowa i jakie uczucia temu towarzyszyły. Po krótkiej dyskusji uczniowie zapisują podane przez siebie uczucia i przeżycia.
15. Pytanie: Czy przypominacie sobie utwór, który poruszał temat domu? ( w razie trudności, nauczyciel podpowiada autora tekstu)
16. Pytanie do klasy: Ania odnalazła dom, czy poza przyjemnościami miała obowiązki? Jeśli tak, to jakie? (wniosek: Każdy poza przywilejami i prawami ma obowiązki wobec swojego domu i powinien je solidnie wypełniać).
17. Pytanie: W jaki sposób Ania dbała o dom? Po wymianie informacji, nauczyciel pyta: Dlaczego powinno się dbać o dom i jak my możemy pielęgnować naszą „małą ojczyznę”?
18. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapisali kilka sposobów dotyczących „pielęgnacji domu”.
19. Na zakończenie nauczyciel prosi, żeby uczniowie zajrzeli na chwilę w głąb siebie i zastanowili się, czy zawsze sumiennie wywiązują się z domowych obowiązków? (refleksja: obowiązki ma każdy członek rodziny i wcale nie trzeba ogromnego wysiłku, żeby się z nich wywiązywać, potrzebne są do tego przede wszystkim chęci!!!)







Wybrane cytaty z powieści Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza

1. „Ach jak to cudnie, że będę z wami mieszkała i do was należała. Nigdy dotąd do nikogo nie należałam”.
Uczucia Ani ..................................................................................................
2. „Ta wyspa to wspaniały ogród, już ją kocham i jestem tata szczęśliwa, że będę tu mieszkała.
Uczucia Ani ..................................................................................................
3. „Nikt mnie nigdy nie chciał. Zawsze tak bywało. Powinnam była zrozumieć, że to zbyt piękne, aby mogło się spełnić. Powinnam wiedzieć, że nikt mnie nigdy nie zechce”.
Uczucia Ani ..................................................................................................
4. „Błagam, niechże pani powie, czy mnie odeślecie, czy też nie...Nie potrafię dłużej żyć w tej niepewności”.
Uczucia Ani ..................................................................................................
5. „Ja już kocham Zielone Wzgórze, a przecież przedtem nie kochałam żadnej miejscowości”.
Uczucia Ani ..................................................................................................
6. „Pani także płakałaby, gdyby będąc sierotą przybyła pod dach domu, który miał zostać jej rodzinnym domem i nagle dowiedziała się, że jej nie chcą, bo nie jest chłopcem”.
Uczucia Ani ..................................................................................................
7. „Nie wytworzyłam sobie pojęcia o Zielonym Wzgórzu. Lecz zaledwie je dojrzałam, uczułam, że tam jest mój dom. Ach, czy to aby nie sen?”
Uczucia Ani ..................................................................................................
8. „Widzisz Diano, nie sądziłam, aby ktokolwiek mógł mnie kochać. Nikt nigdy mnie nie kochał, od czasu jak sięgnę pamięcią. Ach jakże to cudnie!”
Uczucia Ani ................................................................................................
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8863


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.