AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Sylwia Jakubiak, 2012-06-19
Kaszyce Wielkie

Religia, Scenariusze

Być sobą to znaczy kim?

- n +


SCENARIUSZ Z ZAJĘĆ KATECHEZY W KLASIE I

Temat: Być sobą! – To znaczy kim?


Cele:
- uczeń wie kim się jest z racji bycia stworzonym na obraz i podobieństwo Boga
- uczeń potrafi rozpoznać w sobie możliwości( uzdolnienia, zalety)
- uczeń przyjmuje postawę miłości i szacunku wobec siebie i drugiego człowieka

Metody: Wędrujące plakaty, sonda uliczna/wywiad, burza mózgów, okienko informacyjne

Środki dydaktyczne: Pismo Święte, teksty: „Przypowieść , czyli opowieść także o Tobie”, „Obrazek z prosto życia”, kartki A 4.











I. Czynności wstępne:
1. Modlitwa spontaniczna na rozpoczęcie
2. Sprawdzenie obecności
II. Zainteresowanie
Nauczyciel rozdaje uczniom formularz do indywidualnego wypełnienia.


Kto lub co przeszkadza Ci w byciu naprawdę sobą?


W jakich sytuacjach najmniej naturalnie? Dlaczego?


Czy wiesz, kiedy zachowujesz się najbardziej autentycznie, czyli wyrażasz naprawdę siebie? Co lub kto w tym Ci pomaga?


Co z tego, co określasz: „myślę, że…” jest naprawdę przez Ciebie przemyślane, przedyskutowane, uzewnętrznione, sprawdzone?


Czy bycie sobą kojarzy Ci się z byciem modnym, nowoczesnym, przebojowym? (Tak?, Nie? Dlaczego?)


Po wypełnieniu tego formularza jeden z uczniów czyta tekst pt: „Przypowieść, czyli opowieść także o Tobie”. Po przeczytaniu nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i rozdaje plakaty z zapisanymi pytaniami oraz flamastry:
Grupa I – Scharakteryzuj ludzi podobnych do słupa i drzewa i powiedz, dlaczego tacy są?
Grupa II – Jaką rolę w zrozumieniu siebie ma cisza i pamięć?
Grupa III – Dlaczego teraz negatywnie ocenia się staroświeckość a pozytywnie nowoczesność? Czy moda ma rację?
Grupa IV – Jak rozumiesz zdanie: „Ludzie teraz tylko myślą, że myślą, a w rzeczywistości powtarzają bezmyślnie to, co inni dla nich i za nich wymyślą?
Uczniowie udzielają odpowiedzi w czasie 5-6 minut, a następnie przekazują plakaty do grup sąsiednich zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Przekazywanie plakatów trwa tak długo, aż wrócą do grup ich pierwsze plakaty. Katechetka pilnuje czasu na udzielenie odpowiedzi oraz tego, by poddawać kartki na jej polecenie. Po zakończonej pracy przedstawiciele grup odczytują odpowiedzi z plakatów. Prowadząca notuje najciekawsze wypowiedzi uczniów.
III> Rozwinięcie
Katechetka czyta opowiadanie „Obrazek prosto z życia”, a następnie dzieli uczniów na 5 grup: osoby starsze, młodzież licealna, piosenkarze, politycy, pedagodzy. Prosi, by grupy wcieliły się w przydzielone role i stawiamy następujące pytanie: Kto lub co ma największy wpływ na tworzenie obrazu samych siebie przez młodych ludzi? Dlaczego? Po zastanowieniu się uczniowie odpowiadają na pytanie.
Prowadzący stawia pytania do refleksji osobistej:
- Czy jest to prawdziwy obraz mnie samego?
- Czy własną niepowtarzalność się dziedziczy?
- Kto wie jakim mam być naprawdę?
- Kto zna więc prawdę?
- Kto zna moje tęsknoty, marzenia, zalety, wady, możliwości, lęki potrzeby?
- Kto wie, cojest we mnie ukryte, a co winienem rozwiązać, aby według tego być dobrym w niepowtarzalny sposób? Aby być sobą?
Jeśli to Pan Bóg, to dlaczego?
Podaj znane Ci fragmenty z Biblii, z których wynika, że Pan Bóg zna odpowiedzi na twoje pytania? Katechetka zapisuje odpowiedzi na tablicy. Następnie czytane są fragmenty z Pisma Świętego: Rdz 1, 26-27; Jer 1, 5; J 8, 14 .
Katechetka dokonuje podsumowania: Jest Ktoś, kto stwarza wszystko według mądrego zamysłu, a człowieka na swoje podobieństwo. Kto zna i widzi niepowtarzalność i potencjalność wszystkich istot ludzkich, a więc także i mnie. Bóg jest wieczny, czyli widzi ten łańcuch istnień ludzkich, w którym ja jestem ogniwem. Zna więc moje dzieje i kształt, jak mogę nadać sens swojemu życiu według Jego zamysłu. Dzięki Bogu wiem, kim jestem jako człowiek, znam swoją wartość i godność, a także wiem, z kim mogę współtworzyć siebie, aby siebie spełnić.
IV. Pogłębienie
Katechetka czyta opowiadanie „Obrazek prosto z życia”, a
Następnie dzieli uczniów na 5 grup: osoby starsze, młodzież licealna, piosenkarze, politycy, pedagodzy. Prosi, by grupy wcieliły się w przydzielone role i stawiamy im następujące pytanie: Kto lub co ma największy wpływ na tworzenie obrazu samych siebie przez młodych ludzi? Dlaczego? Po zastanowieniu się uczniowie odpowiadają na pytanie.
Prowadzący stawia pytania do refleksji osobistej:
- Czy jest to prawdziwy obraz mnie samego?
- Czy własną niepowtarzalność się dziedziczy, czy tworzy?
- Kto więc zna Prawdę?
- Kto wie jakim mam być naprawdę?
- Kto zna moje tęsknoty, marzenia, zalety, wady, możliwości, lęki, potrzeby?
- Kto wie, co jest we mnie ukryte, a co powinnam rozwiązać, aby według tego być dobrym w niepowtarzalny sposób? Aby być sobą?
Jeśli to Pan Bóg, to dlaczego?
Podaj znane Ci fragmenty z Pisma Świętego, z których wynika, że Pan Bóg zna odpowiedzi na twoje pytania? Katechetka zapisuje odpowiedzi na tablicy. Następnie są czytane fragmenty z Pisma Świętego: Rdz 1, 26-27; Jer 1, 5; J 8,14.
Katechetka dokonuje podsumowania: Jest ktoś, kto stwarza wszystko według mądrego zamysłu, a człowieka na swoje podobieństwo. Kto zna i widzi niepowtarzalność i potencjalność wszystkich istot ludzkich, a więc także i mnie. Bóg jest wieczny, czyli widzi ten łańcuch istnień ludzkich, w którym ja jestem ogniwem. Zna moje dzieje i kształt, jaki możemy nadać swojemu życiu według Jego zamysłu. Dzięki Bogu wiem, kim jestem jako człowiek, znam swoją wartość i godność, a także wiem, z kim mogę współtworzyć siebie, aby siebie spełnić.

IV. Pogłębienie
Prowadząca podkreśla, że święci, którzy naśladowali Jezusa, rozwijali w pełni swoją oryginalność osobowości dziejów swojego losu. Uczniowie w grupach pracują nad uzupełnieniem tabeli.

ŚWIĘTY
1. Definicja, opis słowny 2. Schemat graficzny

3. Metafora porównanie 4. Dialog komiksowy

Na przykładzie wybranego ze świętych spróbujcie wyjaśnić, jak to możliwe, że naśladując Jezusa, rozwijali w pełni swoją oryginalność osobowości., charyzmatu i dziejów swojego losu? Postać wybranego świętego rozpracujcie według podanego schematu informacyjnego. W pierwszy należy wpisać dlaczego był, świętym, co takiego zrobił? W drugim należy za pomocą jakiegoś symbolu graficznego lub matematycznego przedstawić świętość tego człowieka. W trzeciam kończymy metaforę Święty jest jak …….. W czwartym rysujemy scenkę dialogową, komis z życia tego świętego. Następnie dokonuje się prezentacja poszczególnych grup. Katechetka podsumowuje: Co znaczy być sobą? – w obiegowym znaczeniu sprowadza się czasem do: mówienia i robienia wszystkiego co się chce, wyciągnięcie ręki po wszystko, co się podoba, a zwłaszcza po zakazane. Jest to raczej pod presją tłumu. Być sobą to bardziej:
- wiedzieć kim się jest z racji bycia stworzonym na obraz i podobieństwo Boga;
- rozpoznawać w sobie te możliwości ( uzdolnienia, cechy temperamentu, zalety), które trzeba rozwijać, nawet wbrew modzie czy popularnym stereotypom
- wciąż wybierać to, do czego moja godność, piękno bycia człowiekiem, zadany mi kształt osobowości zobowiązuje
V. Zadanie domowe:
Przeprowadzę sondę, ankietę na temat: Co znaczy być? Napiszę komentarz do tych wypowiedzi i zestawię z tym, co tutaj przemyślałem.
VI. Modlitwa na zakończenie: „Chwała Ojcu…..”

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2654


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.