Katalog Bożena Lewandowska, 2012-06-14 Otomin Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć w grupie 6-latków ,,W moim domu"Krąg tematyczny: W moim domu nie nudzi się nikomu Temat zajęć: W moim domu Data: 16.IX.2011 Cele ogólne : *aktywizowanie myślenia dzieci poprzez różne formy aktywności: językową, matematyczną , zabawową , plastyczną , muzyczną i ruchową *uświadomienie dzieciom znaczenia rodziny w życiu człowieka, *przekonanie dzieci , że dom i rodzina to przede wszystkim uczucia łączące ludzi tam mieszkających *kształtowanie u dzieci poczucia własnej wartości i szacunku dla własnego domu i rodziny *wyrabianie właściwych postaw i zachowań wobec dorosłych Cele operacyjne : dziecko -rozwiązuje zagadkę -wypowiada się na temat : „Co jest potrzebne do budowy domu ?” -potrafi wykonać pracę według instrukcji nauczyciela – z wyciętych elementów „buduje” dom -dziecko czerpie radość z wykonanej pracy Środki dydaktyczne : Podręcznik - opow. ,,Co to jest dom?", kolorowe zdjęcia przedstawiające miejsca zamieszkania różnych zwierząt , ( gniazda ptaków , norę lisa itp. ),ilustracje różnych domów,wycięte elementy przedstawiające figury geometryczne ( do budowy domu), nagranie z piosenką „ Rodzina pięciolatka ” PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Powitanie przez N-la ,,Witam tych, którzy..." ( np. mają dobry humor, często się uśmiechają itd. Dzieci , które tak uważają podchodzą do N-la i witają się. 2.Rozwiązanie zagadki podanej przez N-la : „ Zmień jedną literę w słowie „dym ”, a będziesz mógł zamieszkać w nim ”. ( dom ) 3. Rozmowa wprowadzająca do tematu zajęć , wspólne wyjaśnienie pojęcia: „ dom ” N-l przedstawia dzieciom ilustracje przedstawiające różne miejsca zamieszkania zwierząt, a następnie zadaje pytania: Czym one są dla tych zwierząt ?Do czego są im takie miejsca potrzebne? W jaki sposób zwierzęta budują swoje domy ? Następnie N-l kieruje uwagę dzieci na domy ludzi. Dzieci opisują budowle, które znajdują się na przygotowanych ilustracjach.N-l pomaga im zrozumieć , dlaczego domy są tak bardzo różne . Rozmowa ma prowadzić do wniosku , że na całym świecie , w różnych domach mieszkają ludzie , których łączą więzy rodzinne , a więc nie są to ludzie sobie obcy . Dzieci z pomocą N-la próbują określić , co kryje się pod nazwą „ dom” ( np.Dom – to miejsce kochających się ludzi , uczucia łączące ludzi tam mieszkających ).By łatwiej skoncentrować uwagę dzieci na uczuciach łączących domowników , N-l stawia pytania : -Dlaczego ludzie wracają do domów ? -Dlaczego ludziom jest dobrze w domach ? -Dlaczego wam jest dobrze w domu ? 4.Zabawa ruchowa przy piosence „ Rodzina sześciolatka ”. 5. Wysłuchanie opow. odczytanego przez N-la ,, Co to jest dom?“z Podręcznika. 6. Swobodne wypowiedzi na temat wysłuchanego tekstu oraz ukierunkowane pytania N-la dotyczące tekstu i doświadczeń dzieci:Co jest potrzebne do budowy domu ”?Kto mieszka w waszym domu ?Co znajduje się w waszym domu ? Co robicie w swoich domach ?Kiedy w domu jest najprzyjemniej ?Co jest potrzebne ludziom do budowy domu ? Podsumowując odpowiedzi dzieci N-l zwraca uwagę na to , że na dom składa się nie tylko sam budynek , ale i jego wyposażenie oraz te osoby, które ten dom zamieszkują . Wszyscy domownicy najlepiej czują się , jeśli w domu panuje wzajemna życzliwość , zaufanie , kiedy domownicy potrafią coś robić wspólnie , a jednocześnie każdy ma do spełnienia jedyną niepowtarzalną rolę. Budowanie domu i jego domowej atmosfery nie jest łatwe i wymaga trudu od wszystkich członków rodziny, także od dzieci. 7.Zabawa ruchowa – „Budujemy dom ” z wykorzystaniem kształtów ( klocków do ćwiczeń gimnastycznych) 8. Wykonanie pracy plastycznej na temat „ Mój dom – to moja rodzina” N-l wraz z dziećmi ustala, na podstawie poprzednich rozmów , listę elementów , które potrzebne będą do budowy DOMU , a następnie omawia z dziećmi , która figura będzie symbolizowała dany element .Gdy wszystko jest wyjaśnione , każde dziecko stara się z posiadanych elementów „ wybudować dom ”. 9. Omówienie i wystawa prac dzieci . 10 . Ewaluacja prowadzonych zajęć. Przekazanie dzieciom kartek symbolizujących dom w celu podsumowania zajęć. ( Dzieci poprzez podniesienie domu ocenią zajęcia pozytywnie lub poprzez nie podniesienie - negatywnie ) 11. Podsumowanie oraz pożegnanie dzieci. Wyświetleń: 2922
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |