Katalog

Bożena Lewandowska, 2012-06-14
Otomin

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć w grupie 6-latków ,,W moim domu"

- n +


Krąg tematyczny: W moim domu nie nudzi się nikomu
Temat zajęć: W moim domu
Data: 16.IX.2011

Cele‭ ‬ogólne‭ ‬:
*aktywizowanie‭ ‬myślenia‭ ‬dzieci‭ ‬poprzez‭ ‬różne‭ ‬formy‭ ‬aktywności:‭ ‬językową,‭ ‬matematyczną‭ ‬,‭ ‬zabawową‭ ‬,‭ ‬plastyczną‭ ‬,‭ ‬muzyczną‭ ‬i‭ ‬ruchową
*uświadomienie‭ ‬dzieciom‭ znaczenia rodziny w życiu człowieka,
*przekonanie‭ ‬dzieci‭ ‬,‭ ‬że‭ ‬dom‭ ‬i‭ ‬rodzina‭ ‬to‭ ‬przede‭ ‬wszystkim‭ ‬uczucia‭ ‬łączące‭ ‬ludzi‭ ‬tam‭ ‬mieszkających
*kształtowanie‭ ‬u‭ ‬dzieci‭ ‬poczucia‭ ‬własnej‭ ‬wartości‭ ‬i‭ ‬szacunku‭ ‬dla‭ ‬własnego‭ ‬domu‭ ‬i‭ ‬rodziny
*wyrabianie właściwych postaw i zachowań wobec dorosłych
Cele‭ ‬operacyjne‭ ‬:
dziecko‭
-rozwiązuje‭ ‬zagadkę
-wypowiada‭ ‬się‭ ‬na‭ ‬temat‭ ‬:‭ „‬Co‭ ‬jest‭ ‬potrzebne‭ ‬do‭ ‬budowy‭ ‬domu‭ ?”
-potrafi‭ ‬wykonać‭ ‬pracę‭ ‬według‭ ‬instrukcji‭ ‬nauczyciela‭ – ‬z‭ ‬wyciętych‭ ‬elementów‭ „‬buduje‭” ‬dom
-dziecko‭ ‬czerpie‭ ‬radość‭ ‬z‭ ‬wykonanej‭ ‬pracy
‭Środki dydaktyczne ‬:
Podręcznik - opow. ,,Co to jest dom?", kolorowe‭ ‬zdjęcia‭ ‬przedstawiające‭ ‬miejsca‭ ‬zamieszkania‭ ‬różnych‭ ‬zwierząt‭ , ( ‬gniazda‭ ‬ptaków‭ ‬,‭ ‬norę‭ ‬lisa‭ ‬itp.‭ ),‬ilustracje‭ ‬różnych‭ ‬domów‭,wycięte elementy przedstawiające figury geometryczne ( do budowy domu), ‬nagranie‭ ‬z‭ ‬piosenką‭ „ Rodzina pięciolatka ”

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie przez N-la
‭,,Witam tych, którzy..." ( np. mają dobry humor, często się uśmiechają itd.
Dzieci‭ ‬,‭ ‬które‭ ‬tak‭ ‬uważają‭ ‬podchodzą‭ ‬do‭ ‬N-la‭ ‬i‭ ‬witają‭ ‬się.

2.Rozwiązanie‭ ‬zagadki‭ ‬podanej‭ ‬przez‭ ‬N-la‭ ‬:
‭„ ‬Zmień‭ ‬jedną‭ ‬literę‭ ‬w‭ ‬słowie‭ „‬dym‭ ”,
a‭ ‬będziesz‭ ‬mógł‭ ‬zamieszkać‭ ‬w‭ ‬nim‭ ”‬.‭ ( ‬dom‭ )

3. Rozmowa‭ ‬wprowadzająca‭ do tematu zajęć , wspólne wyjaśnienie pojęcia:
‭„ ‬dom‭ ”
N-l przedstawia dzieciom‭ ilustracje ‬przedstawiające różne miejsca‭ ‬zamieszkania‭ ‬zwierząt, a następnie zadaje pytania:
Czym‭ ‬one‭ ‬są‭ ‬dla‭ ‬tych‭ ‬zwierząt‭ ?‬Do‭ ‬czego‭ ‬są‭ ‬im‭ ‬takie‭ ‬miejsca‭ ‬potrzebne?‭ W jaki sposób ‬zwierzęta‭ ‬budują‭ ‬swoje‭ ‬domy‭ ?
Następnie N-l‭ ‬kieruje‭ ‬uwagę‭ ‬dzieci‭ ‬na‭ ‬domy‭ ‬ludzi.
Dzieci‭ ‬opisują‭ ‬budowle,‭ ‬które‭ ‬znajdują‭ ‬się‭ ‬na‭ ‬przygotowanych‭ ‬ilustracjach.N-l pomaga‭ ‬im‭ ‬zrozumieć‭ ‬,‭ ‬dlaczego‭ ‬domy‭ ‬są‭ ‬tak‭ ‬bardzo‭ ‬różne‭ ‬.
Rozmowa‭ ma ‬prowadzić‭ ‬do‭ ‬wniosku‭ ‬,‭ ‬że‭ ‬na‭ ‬całym‭ ‬świecie‭ ‬,‭ ‬w‭ ‬różnych‭ ‬domach‭ ‬mieszkają‭ ‬ludzie‭ ‬,‭ ‬których‭ ‬łączą‭ ‬więzy‭ ‬rodzinne‭ ‬,‭ ‬a‭ ‬więc‭ ‬nie‭ ‬są‭ ‬to‭ ‬ludzie‭ ‬sobie‭ ‬obcy‭ ‬.‭
Dzieci‭ ‬z‭ ‬pomocą‭ ‬N-la‭ ‬próbują‭ ‬określić‭ ‬,‭ ‬co‭ ‬kryje‭ ‬się‭ ‬pod‭ ‬nazwą‭ „ ‬dom‭”
( np.Dom‭ – ‬to‭ ‬miejsce‭ ‬kochających‭ ‬się‭ ‬ludzi‭ ‬,‭ ‬uczucia‭ ‬łączące‭ ‬ludzi‭ ‬tam‭ ‬mieszkających‭ ).‬By‭ ‬łatwiej‭ ‬skoncentrować‭ ‬uwagę‭ ‬dzieci‭ ‬na‭ ‬uczuciach‭ ‬łączących‭ ‬domowników‭ ‬,‭ ‬N-l‭ ‬stawia‭ ‬pytania‭ ‬:
-Dlaczego‭ ‬ludzie‭ ‬wracają‭ ‬do‭ ‬domów‭ ?
-Dlaczego‭ ‬ludziom‭ ‬jest‭ ‬dobrze‭ ‬w‭ ‬domach‭ ?
-Dlaczego‭ ‬wam‭ ‬jest‭ ‬dobrze‭ ‬w‭ ‬domu‭ ?

4.Zabawa‭ ‬ruchowa‭ ‬przy‭ ‬piosence‭ ‬„ Rodzina sześciolatka‭ ”‬.

5.‭ Wysłuchanie opow. odczytanego przez N-la ,, Co to jest dom?“z Podręcznika.
‭6. Swobodne wypowiedzi na temat wysłuchanego tekstu oraz ukierunkowane pytania N-la dotyczące tekstu i doświadczeń dzieci:‬Co‭ ‬jest‭ ‬potrzebne‭ ‬do‭ ‬budowy‭ ‬domu‭ ”?‬Kto‭ ‬mieszka‭ ‬w‭ ‬waszym‭ ‬domu‭ ?‬Co‭ znajduje się w waszym domu ? ‬Co‭ ‬robicie‭ ‬w‭ ‬swoich‭ ‬domach‭ ?‬Kiedy‭ ‬w‭ ‬domu‭ ‬jest‭ ‬najprzyjemniej‭ ?C‬o‭ ‬jest‭ ‬potrzebne‭ ‬ludziom‭ ‬do‭ ‬budowy‭ ‬domu‭ ?
Podsumowując‭ ‬odpowiedzi‭ ‬dzieci‭ ‬N-l‭ ‬zwraca‭ ‬uwagę‭ ‬na‭ ‬to‭ ‬,‭ ‬że‭ ‬na‭ ‬dom‭ ‬składa‭ ‬się‭ ‬nie‭ ‬tylko‭ ‬sam‭ ‬budynek‭ ‬,‭ ‬ale‭ ‬i‭ ‬jego‭ ‬wyposażenie‭ ‬oraz‭ ‬te‭ ‬osoby,‭ ‬które‭ ‬ten‭ ‬dom‭ ‬zamieszkują‭ ‬.‭ W‬szyscy‭ ‬domownicy‭ ‬najlepiej‭ ‬czują‭ ‬się‭ ‬,‭ ‬jeśli‭ ‬w‭ ‬domu‭ ‬panuje‭ ‬wzajemna‭ ‬życzliwość‭ ‬,‭ ‬zaufanie‭ ‬,‭ ‬kiedy‭ ‬domownicy‭ ‬potrafią‭ ‬coś‭ ‬robić‭ ‬wspólnie‭ ‬,‭ ‬a‭ ‬jednocześnie‭ ‬każdy‭ ‬ma‭ ‬do‭ ‬spełnienia‭ ‬jedyną niepowtarzalną‭ ‬rolę.‭ ‬Budowanie‭ ‬domu‭ ‬i‭ ‬jego‭ ‬domowej‭ ‬atmosfery‭ ‬nie‭ ‬jest‭ ‬łatwe‭ ‬i‭ ‬wymaga‭ ‬trudu‭ ‬od‭ ‬wszystkich‭ ‬członków‭ ‬rodziny, także od dzieci.

7.Zabawa‭ ‬ruchowa‭ – ‬„Budujemy‭ ‬dom‭ ” z wykorzystaniem kształtów ( klocków do ćwiczeń gimnastycznych)

8.‭ ‬Wykonanie‭ ‬pracy‭ ‬plastycznej‭ ‬na‭ ‬temat‭ „ ‬Mój‭ ‬dom‭ – ‬to‭ ‬moja‭ ‬rodzina‭”
N-l‭ ‬wraz‭ ‬z‭ ‬dziećmi‭ ‬ustala,‭ ‬na‭ ‬podstawie‭ ‬poprzednich‭ ‬rozmów‭ ‬,‭ ‬listę
elementów‭ ‬,‭ ‬które‭ ‬potrzebne‭ ‬będą‭ ‬do‭ ‬budowy‭ ‬DOMU‭ ‬,‭ ‬a‭ ‬następnie
omawia‭ ‬z‭ ‬dziećmi‭ ‬,‭ ‬która‭ ‬figura‭ ‬będzie‭ ‬symbolizowała‭ ‬dany
element‭ ‬.Gdy‭ ‬wszystko‭ ‬jest‭ ‬wyjaśnione‭ ‬,‭ ‬każde‭ ‬dziecko‭ ‬stara‭ ‬się‭ ‬z posiadanych‭ ‬elementów‭ „ ‬wybudować‭ ‬dom‭ ”‬.

9.‭ ‬Omówienie‭ ‬i‭ ‬wystawa‭ ‬prac‭ ‬dzieci‭ ‬.

10 . Ewaluacja prowadzonych zajęć.
Przekazanie dzieciom kartek symbolizujących dom w celu podsumowania zajęć.
( Dzieci poprzez podniesienie domu ocenią zajęcia pozytywnie lub poprzez nie podniesienie - negatywnie )

11. Podsumowanie oraz pożegnanie dzieci.
Wyświetleń: 2922


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.