Katalog

Aneta Krytkowska, 2012-06-14
Kutno

Język polski, Scenariusze

Jak można pomóc tragicznym bohaterom dramatu Szekspira?

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie III gimnazjum.
Opracowała Aneta Krytkowska.

Lekcja z cyklu poświęconego omówieniu lektury. Poprzednie tematy:
1. Teatr i dramat w czasach królowej Elżbiety.
2. „Dzieje miłości śmiercią naznaczonej”, czyli o budowie akcji w dramacie „Romeo i Julia”.
3. Język miłosnych wyznań Romea i Julii.

Temat: Jak można pomóc tragicznym bohaterom dramatu Szekspira?

Czas:45 minut

Cele ogólne lekcji:
- przypomnienie i utrwalenie definicji tragizmu
- kształcenie umiejętności przewidywania skutków podjętej decyzji
- nazywanie postaw życiowych, wartości, stanów emocjonalnych
- określanie motywów działania postaci

Cele szczegółowe lekcji:
Po lekcji uczeń powinien:
- wykazać się umiejętnością samodzielnej analizy utworu;
- rozumieć pojęcie „tragizmu” w odniesieniu do omawianej lektury;
- wskazywać argumenty potwierdzające; że miłość młodych kochanków była od początku skazana na niepowodzenie;
- dokonywać oceny sytuacji, podejmować decyzje;
- rozpoznawać wartości i postawy życiowe bohaterów;
- dzielić się własnymi przemyśleniami, stosując odpowiednie słownictwo;
- kulturalnie dyskutować.

Metody:
Drzewko decyzyjne, dyskusja, myślące kapelusze, pogadanka

Formy pracy:
praca w grupach

Środki dydaktyczne:
Tekst „Romea i Julii” W. Szekspira, schemat drzewka decyzyjnego, nagranie musicalowej wersji spektaklu „Romeo i Julia”, kolorowe paski




Tok lekcji:
1. Wprowadzenie.
-Powitanie, podanie tematu lekcji, uświadomienie celów lekcji, podział klasy na grupy. ( 3 minuty)

2. Część właściwa.
- Nauczyciel rozpoczyna krótką pogadankę, której celem jest przypomnienie pojęcia tragizmu w odniesieniu do „Antygony” Sofoklesa. Uświadamia uczniom, że także w przypadku dramatu Szekspira można mówić o konflikcie tragicznym. Uczniowie uzasadniają te tezę. Przedstawiają różne możliwości rozwiązania problemu zarysowanego w dramacie ( 5 minut)
- Klasa jest podzielona na 3 grupy: zieloną, czarną i białą. Każda z grup ma za zadanie uzupełnić część drzewka decyzyjnego (Skutki negatywne i pozytywne powziętej decyzji, cele i wartości). W czasie pracy uczniowie słuchają utworu „Romeo i Julia”(10 minut)
- Lider każdej grupy przedstawia wyniki pracy, pozostali uczniowie uzupełniają schemat drzewka decyzyjnego. (10 minut)
- Każda grupa ma za zadnie przekonać drużynę przeciwną do swoich racji zgodnie z przypisanym kolorem ( 10 minut):
Biały - opiera się na neutralnych faktach, liczbach, danych, argumentuje na płaszczyźnie rzeczowej.
Czarny - widzi wszystko w czarnych kolorach, wnosi trudności, wszystko jest dla niego niemożliwe, wydaje negatywne opinie.
Żółty - kieruje się optymizmem, myśli pozytywnie, konstruktywnie, widzi świetlaną przyszłość.

2. Podsumowanie
Zebranie wszystkich wniosków, ocena aktywności uczniów. (3 minuty)

Praca domowa ( 4 minuty)
Napisz opowiadanie twórcze na temat: „Gdyby Romeo i Julia żyli w XXI wieku….”



Wyświetleń: 1746


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.