Katalog Aneta Krytkowska, 2012-06-14 Kutno Język polski, Scenariusze Jak można pomóc tragicznym bohaterom dramatu Szekspira?Konspekt lekcji języka polskiego w klasie III gimnazjum. Opracowała Aneta Krytkowska. Lekcja z cyklu poświęconego omówieniu lektury. Poprzednie tematy: 1. Teatr i dramat w czasach królowej Elżbiety. 2. „Dzieje miłości śmiercią naznaczonej”, czyli o budowie akcji w dramacie „Romeo i Julia”. 3. Język miłosnych wyznań Romea i Julii. Temat: Jak można pomóc tragicznym bohaterom dramatu Szekspira? Czas:45 minut Cele ogólne lekcji: - przypomnienie i utrwalenie definicji tragizmu - kształcenie umiejętności przewidywania skutków podjętej decyzji - nazywanie postaw życiowych, wartości, stanów emocjonalnych - określanie motywów działania postaci Cele szczegółowe lekcji: Po lekcji uczeń powinien: - wykazać się umiejętnością samodzielnej analizy utworu; - rozumieć pojęcie „tragizmu” w odniesieniu do omawianej lektury; - wskazywać argumenty potwierdzające; że miłość młodych kochanków była od początku skazana na niepowodzenie; - dokonywać oceny sytuacji, podejmować decyzje; - rozpoznawać wartości i postawy życiowe bohaterów; - dzielić się własnymi przemyśleniami, stosując odpowiednie słownictwo; - kulturalnie dyskutować. Metody: Drzewko decyzyjne, dyskusja, myślące kapelusze, pogadanka Formy pracy: praca w grupach Środki dydaktyczne: Tekst „Romea i Julii” W. Szekspira, schemat drzewka decyzyjnego, nagranie musicalowej wersji spektaklu „Romeo i Julia”, kolorowe paski Tok lekcji: 1. Wprowadzenie. -Powitanie, podanie tematu lekcji, uświadomienie celów lekcji, podział klasy na grupy. ( 3 minuty) 2. Część właściwa. - Nauczyciel rozpoczyna krótką pogadankę, której celem jest przypomnienie pojęcia tragizmu w odniesieniu do „Antygony” Sofoklesa. Uświadamia uczniom, że także w przypadku dramatu Szekspira można mówić o konflikcie tragicznym. Uczniowie uzasadniają te tezę. Przedstawiają różne możliwości rozwiązania problemu zarysowanego w dramacie ( 5 minut) - Klasa jest podzielona na 3 grupy: zieloną, czarną i białą. Każda z grup ma za zadanie uzupełnić część drzewka decyzyjnego (Skutki negatywne i pozytywne powziętej decyzji, cele i wartości). W czasie pracy uczniowie słuchają utworu „Romeo i Julia”(10 minut) - Lider każdej grupy przedstawia wyniki pracy, pozostali uczniowie uzupełniają schemat drzewka decyzyjnego. (10 minut) - Każda grupa ma za zadnie przekonać drużynę przeciwną do swoich racji zgodnie z przypisanym kolorem ( 10 minut): Biały - opiera się na neutralnych faktach, liczbach, danych, argumentuje na płaszczyźnie rzeczowej. Czarny - widzi wszystko w czarnych kolorach, wnosi trudności, wszystko jest dla niego niemożliwe, wydaje negatywne opinie. Żółty - kieruje się optymizmem, myśli pozytywnie, konstruktywnie, widzi świetlaną przyszłość. 2. Podsumowanie Zebranie wszystkich wniosków, ocena aktywności uczniów. (3 minuty) Praca domowa ( 4 minuty) Napisz opowiadanie twórcze na temat: „Gdyby Romeo i Julia żyli w XXI wieku….” Wyświetleń: 1746
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |