Katalog

Danuta Szymikowska, 2012-06-11
Gdańsk

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć w grupie 5-latków -Gdzie robimy zakupy?

- n +


Krąg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy
Temat zajęć: Gdzie robimy zakupy?
Data: 13.II.2012

Cele ogólne:
- zapoznanie z różnorodnością artykułów spożywczych,
- rozwijanie umiejętności definiowania pojęć,
- pobudzenie procesów myślowych: uwaga, pamięć,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole,
- przestrzeganie kontraktów dotyczących kolejnego wypowiadania się.

Cele operacyjne:
Dziecko :
- zna nazwy produktów spożywczych,
- potrafi je segregować i operować nazwami: warzywa, owoce, wędliny, pieczywo, słodycze,
- trafnie analizuje wysłuchany tekst,
- potrafi zaczekać na swoją kolej.

Metody: słowna, oglądowa

Środki dydaktyczne: koszyk na zakupy, puzzle - dwie części owoców, np. .jabłko, gruszka, śliwka z kolorowego papieru, obrazki przedstawiające produkty spożywcze oraz produkty występujące w wierszu, wyrazy do globalnego czytania, sylweta „buźki – kosza”, kolorowe sylwety słońca i chmury, „ cenki” - kartoniki samoprzylepne.

Przebieg zajęć

1. „Uścisk przyjaźni” – powitanie. Dzieci stoją w kręgu trzymając się za ręce, nauczyciel wypowiada słowa: „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk” i delikatnie ściska rękę dziecka, np. z lewej strony, które przekazuje uścisk dalej. Gdy iskierka ominie krąg n-l mówi „Płonę wielką przyjaźnią”. Następnie dzieci wymyślają inny sposób trzymania za ręce.

2. „Rozmowa w parach” na temat ulubionych owoców.
Nauczyciel rozdaje dzieciom „puzzle”- dwuczęściowe owoce. Dzieci dobierają się w pary. W parach rozmawiają na temat ulubionych owoców. Chętne dzieci mogą opowiedzieć czego dowiedziały się o koledze lub koleżance.

3. „ Sklep spożywczy” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego.
Ten sklep jest najważniejszy,
Bo tu najwięcej jest ludzi.
Sklep pachnie chlebem i kawą,
a czasem migdałami.

Na kostkach masła wędrują
Czerwone, mleczne krowy,
A na okrągłych puszkach
Ryby ruszają płetwami.

Szeleści w torebkach cukier
I sypkie ziarenka ryżu.
W kompotach przegląda się słońce,
Rozświetla różowe lusterka.

Wchodzę do sklepu z koszykiem,
Kupuję masło i kompot,
Topiony serek z koziołkiem
I księżycowy rogalik.

4.Rozmowa na temat wiersza:
- o jakim ważnym miejscu była mowa?
- co można było w nim kupić?, w jaki sposób?
Dzieci wymieniają produkty które wystąpiły w wierszu, wybierają odpowiednie obrazki, a chętne dzieci napisy, które przyporządkowują do obrazków.

5.Czytanie globalne wyrazów : chleb, kawa, migdały, masło, cukier, ryż, kompot, serek, rogal. Analiza i synteza słuchowa wymienionych produktów.
- jak nazywamy taki sklep?
- co jeszcze można kupić w takim sklepie?- dzieci wymieniają inne produkty spożywcze.

6. „Zakupy”- uszeregowanie obrazków.
Nauczyciel wysypuje z koszyka obrazki artykułów spożywczych mówiąc:
„ Byłam w sklepie spożywczym i zrobiłam duże zakupy, które mi się pomieszały”.
- Nauczyciel prosi dzieci, aby każde wybrało sobie 3 obrazki, które im się podobają,
- dzieci siadają w kręgu, a w środku koła leży sylweta „ buźki - kosza”,
- chętne dziecko omawia swoje obrazki i układa je wokół „buźki”,
- dzieci które maja takie same obrazki, układają je w promyczek,
- zachowując kolejność wszystkie dzieci nazywają swoje obrazki i rozkładają je w inne promyczki uzasadniając swoją decyzję,
- nauczyciel pyta „co przypominają ułożone obrazki?” ( słoneczko).

7. „ Produkty spożywcze”- zabawa integracyjna.
Nauczyciel mówi: „ Hej, dzieciaki, stwórzmy koło, Zabawmy się wesoło”.
Dzieci ustawione w kole, nauczyciel nadaje każdemu nazwę produktu spożywczego, np. chleb, kompot, ryż, cukier, masło, następnie wywołuje dowolne nazwy – dzieci z tymi nazwami, zamieniają się miejscami, na hasło
„produkty spożywcze”- wszystkie dzieci zamieniają się miejscami.

8. Omówienie słoneczka.
Nauczyciel pyta dzieci : „Jak można nazwać” ?
-chleb, bułka, rogal (pieczywo),
- kiełbasa, szynka, parówka ( wędliny),
- czekolada, baton, lizak ( słodycze),
- jabłka, gruszki, banany ( owoce),
- kapusta, marchewka, ogórek ( warzywa).

9. „ Słoneczko i chmurka”- ewaluacja wrażeń.
Nauczyciel rozdaje dzieciom „ cenki”, jeśli są szczęśliwe mają przykleić je na słoneczko, jeśli jest im smutno - na chmurkę.
Wyświetleń: 2705


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.