Katalog Danuta Szymikowska, 2012-06-11 Gdańsk Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć w grupie 5-latków -Gdzie robimy zakupy?Krąg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy Temat zajęć: Gdzie robimy zakupy? Data: 13.II.2012 Cele ogólne: - zapoznanie z różnorodnością artykułów spożywczych, - rozwijanie umiejętności definiowania pojęć, - pobudzenie procesów myślowych: uwaga, pamięć, - kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, - przestrzeganie kontraktów dotyczących kolejnego wypowiadania się. Cele operacyjne: Dziecko : - zna nazwy produktów spożywczych, - potrafi je segregować i operować nazwami: warzywa, owoce, wędliny, pieczywo, słodycze, - trafnie analizuje wysłuchany tekst, - potrafi zaczekać na swoją kolej. Metody: słowna, oglądowa Środki dydaktyczne: koszyk na zakupy, puzzle - dwie części owoców, np. .jabłko, gruszka, śliwka z kolorowego papieru, obrazki przedstawiające produkty spożywcze oraz produkty występujące w wierszu, wyrazy do globalnego czytania, sylweta „buźki – kosza”, kolorowe sylwety słońca i chmury, „ cenki” - kartoniki samoprzylepne. Przebieg zajęć 1. „Uścisk przyjaźni” – powitanie. Dzieci stoją w kręgu trzymając się za ręce, nauczyciel wypowiada słowa: „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk” i delikatnie ściska rękę dziecka, np. z lewej strony, które przekazuje uścisk dalej. Gdy iskierka ominie krąg n-l mówi „Płonę wielką przyjaźnią”. Następnie dzieci wymyślają inny sposób trzymania za ręce. 2. „Rozmowa w parach” na temat ulubionych owoców. Nauczyciel rozdaje dzieciom „puzzle”- dwuczęściowe owoce. Dzieci dobierają się w pary. W parach rozmawiają na temat ulubionych owoców. Chętne dzieci mogą opowiedzieć czego dowiedziały się o koledze lub koleżance. 3. „ Sklep spożywczy” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego. Ten sklep jest najważniejszy, Bo tu najwięcej jest ludzi. Sklep pachnie chlebem i kawą, a czasem migdałami. Na kostkach masła wędrują Czerwone, mleczne krowy, A na okrągłych puszkach Ryby ruszają płetwami. Szeleści w torebkach cukier I sypkie ziarenka ryżu. W kompotach przegląda się słońce, Rozświetla różowe lusterka. Wchodzę do sklepu z koszykiem, Kupuję masło i kompot, Topiony serek z koziołkiem I księżycowy rogalik. 4.Rozmowa na temat wiersza: - o jakim ważnym miejscu była mowa? - co można było w nim kupić?, w jaki sposób? Dzieci wymieniają produkty które wystąpiły w wierszu, wybierają odpowiednie obrazki, a chętne dzieci napisy, które przyporządkowują do obrazków. 5.Czytanie globalne wyrazów : chleb, kawa, migdały, masło, cukier, ryż, kompot, serek, rogal. Analiza i synteza słuchowa wymienionych produktów. - jak nazywamy taki sklep? - co jeszcze można kupić w takim sklepie?- dzieci wymieniają inne produkty spożywcze. 6. „Zakupy”- uszeregowanie obrazków. Nauczyciel wysypuje z koszyka obrazki artykułów spożywczych mówiąc: „ Byłam w sklepie spożywczym i zrobiłam duże zakupy, które mi się pomieszały”. - Nauczyciel prosi dzieci, aby każde wybrało sobie 3 obrazki, które im się podobają, - dzieci siadają w kręgu, a w środku koła leży sylweta „ buźki - kosza”, - chętne dziecko omawia swoje obrazki i układa je wokół „buźki”, - dzieci które maja takie same obrazki, układają je w promyczek, - zachowując kolejność wszystkie dzieci nazywają swoje obrazki i rozkładają je w inne promyczki uzasadniając swoją decyzję, - nauczyciel pyta „co przypominają ułożone obrazki?” ( słoneczko). 7. „ Produkty spożywcze”- zabawa integracyjna. Nauczyciel mówi: „ Hej, dzieciaki, stwórzmy koło, Zabawmy się wesoło”. Dzieci ustawione w kole, nauczyciel nadaje każdemu nazwę produktu spożywczego, np. chleb, kompot, ryż, cukier, masło, następnie wywołuje dowolne nazwy – dzieci z tymi nazwami, zamieniają się miejscami, na hasło „produkty spożywcze”- wszystkie dzieci zamieniają się miejscami. 8. Omówienie słoneczka. Nauczyciel pyta dzieci : „Jak można nazwać” ? -chleb, bułka, rogal (pieczywo), - kiełbasa, szynka, parówka ( wędliny), - czekolada, baton, lizak ( słodycze), - jabłka, gruszki, banany ( owoce), - kapusta, marchewka, ogórek ( warzywa). 9. „ Słoneczko i chmurka”- ewaluacja wrażeń. Nauczyciel rozdaje dzieciom „ cenki”, jeśli są szczęśliwe mają przykleić je na słoneczko, jeśli jest im smutno - na chmurkę. Wyświetleń: 2705
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |