Katalog

Liliana Pieprzyk, 2012-06-11
Srem

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajecia : Zabawy i gry przygotowujące do nauki czytania i pisania.

- n +

Temat : Zabawy i gry przygotowujące do nauki czytania i pisania.
Cel ogólny:
-doskonalenie umiejętności przygotowujących do nauki czytania i pisania.
Cele operacyjne :dziecko:
-rozumie polecenia i umie je wykonać,
-wyodrębnia głoskę w nagłosie,
-umie policzyć litery w wyrazie,
-segreguje obrazki pod względem pierwszych liter ich nazw,
- rozpoznaje swoje imię oraz imiona kolegów,
- wie, jaką literą zaczyna się jego imię,
- układa swoje imię z pamięci lub wg wzoru
-doskonali umiejętność dokonywania analizy i syntezy,
-kształci słuch fonematyczny,
-dzieli wyrazy na sylaby, głoski,
-ćwiczy czytanie globalne,
-pisze po śladzie.

Metody: pedagogika zabawy, czynna, słowna, oglądowa, samodzielnych doświadczeń dzieci, odimienna dr I. Majchrzak.
Formy : zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne : wizytówki, rozsypanka literowa, obrazki , inicjały, kosze, karty do pracy indywidualnej, kostka, CD.


Przebieg zajęcia:
1.Zabawy z wizytówkami.
- Sprawdzenie obecności. Nauczyciel rozrzuca wizytówki na dywanie, dzieci mają za zadanie wyszukać swoją wizytówkę . Przeliczenie przez dzieci ile jest obecnych a ile nieobecnych .
-Układanie imion z rozsypanki literowej – dzieci otwierają koperty, w których znajdują się kolorowe jajeczka z literkami i układa z nich swoje imię. Wśród rozłożonych liter wyszukują tą, na którą zaczyna się dane imię.
-„Żabki”- dzieci żabki gdy słyszą wolną muzykę skaczą pomiędzy wizytówkami, gdy muzyka jest szybsza dzieci żabki pływają koło swojej wizytówki na brzuchu lub w siadzie skrzyżnym.

2.„Sylabowe kosze” – na dywanie rozłożone są kosze, na każdym koszu narysowane są koła. Dzieci losują obrazki np. balon, samolot, kot, parasol itp. Zadaniem dziecka jest głośne wypowiedzenie nazwy , podzielenie jej na sylaby, policzenie, z ilu sylab się składa, i ułożenie pod odpowiednim koszem.

3.„Co jest potrzebne do zabawy?”-spośród obrazków dzieci wybierają te , które potrzebne są do zabawy, określają głoskę w nagłosie i układają obrazek pod kartonikiem z odpowiednią literą.


4.„Tropienie sylab”. Na dywanie rozłożone obrazki pocięte na części. Podczas gdy gra muzyka dzieci swobodnie poruszają się, na przerwę zabierają jedną część obrazka i szukają innej osoby z pozostałą częścią obrazka. Składają w całość , nazywają a następnie dzielą na sylaby.

5.„Odczytaj zdanie”- dzieci „odczytują” nazwy obrazków wskazane przez nauczyciela-tworzą one zdanie. Następnie chętne dzieci próbują same budować zdanie z wybranych obrazków, np. Smutny zając chodzi po lesie.


6.„Gra w sylaby”- dzieci losują obrazki z podpisami podzielone na sylaby, nauczyciel mówi „masz słowo czy nie masz słowa?”. Komu sylaby ułożą się w wyraz wygrywa. Należy używać także słów jednosylabowych.

7.„Literowa kostka”. Na kostce umieszczone są litery. Dzieci kolejno rzucają kostką i odczytują jaka litera (litery na kostce to inicjały dzieci) jest wyrzucona i szuka wyrazu zaczynającego się na tę literę. Dzieli wyraz na głoski(lub liczy litery) i układa odpowiednia liczbę klocków .
8.„Jaka to głoska?” . Na dywanie rozłożone są obrazki, dzieci nazywają je, wyróżniają pierwszą głoskę, ostatnią, głoskują. Wyszukują wśród wyrazów do globalnego czytania odpowiednie wyrazy , pasujące do danego obrazka.
9.Ćwiczenia graficzne np. :
-napisz po śladzie litery, swoje imię
-napisz po śladzie podane zdania.
10.Ewaluacja „Kwiatek Ci powie”. Dzieci otrzymują kolorowe kwiatki, na których rysują uśmiechniętą lub smutną buzię. W ten sposób oceniają zajęcia.


Wyświetleń: 5599


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.