Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Katarzyna Bartosz, 2012-06-11
Lublin

Język polski, Konspekty

Świtezianka

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego
przeprowadzonej w klasie III szkoły gimnazjalnej
przez Katarzynę Bartosz



CZĘŚĆ INFORMACYJNA:

I. Podręcznik: brak (materiały własne).
II. Materiał programowy: Adam Mickiewicz, Świtezianka (fragm.); Franciszek Karpiński, Laura i Filon (fragm.).
III. Ścieżki międzyprzedmiotowe: elementy edukacji ekologicznej (uczeń poznaje i uwrażliwia się na piękno przyrody poprzez lekturę i analizę utworów literackich).
IV. Cele lekcji:
a. uczeń identyfikuje nastrojowość sielankową oraz łączy ją z utworem F. Karpińskiego, zaś grozę i tajemniczość identyfikuje z balladą Mickiewicza
b. uczeń streszcza i charakteryzuje utwory omawiane na zajęciach
c. uczeń porównuje Laurę i Filona Karpińskiego ze Świtezianką Mickiewicza.
V. Typ lekcji: wprowadzająca nowy materiał programowy
VI. Metody nauczania: nauczanie polimetodyczne:
a. m. podająca – opis i pogadanka;
b. m. poszukująca – heureza;
c. m. oglądowa – tabelka na tablicy
d. m. aktywizujące –przedstawienie.
VII. Formy pracy: jednostkowa, zbiorowa oraz grupowa pod kierunkiem nauczyciela.
VIII. Środki dydaktyczne: słowne – fragmenty utworów; słuchowe – odtwarzacz płyt (kompozycje oddające charakter omawianych utworów, które mają wprowadzić uczniów w odpowiedni nastrój: Joseph Haydn, Sonata nr 1 C-dur; Beethoven, IX Symfonia )
IX. Materiał rezerwowy: opowieści (legendy, ustne przekazy, nawet plotki) o ciekawych, tajemniczych postaciach lub zdarzeniach, związanych z okolicą, w której mieszkasz (pogawędka).
X. Praca domowa: Przeczytam Lilije Adama Mickiewicza.
CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA:

I. Temat lekcji: Jak pachną maliny, czyli o próbie uczuć w sielance Laura i Filon F. Karpińskiego i balladzie Świtezianka A. Mickiewicza.
II. Przebieg lekcji:

Część wstępna:
1. Moment organizacyjny (przywitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności).
2. Sprawdzenie pracy domowej: klasa miała przeczytać fragmenty utworów, które będą omawiane na lekcji (kartkę z tymi fragmentami uczniowie otrzymali wcześniej od nauczyciela).
3. Poinformowanie uczniów o temacie lekcji, zapisanie tematu na tablicy.
4. Nauczyciel pyta uczniów kim był Franciszek Karpiński i w jakiej epoce tworzył (uczniowie omawiali już Pieśń Poranną i Pieśń Wieczorną Karpińskiego).
5. Nauczyciel w ten sam sposób pyta o Adama Mickiewicza (uczniowie omawiali już wiersz Niepewność).

Część właściwa:
1. Nauczyciel podaje uczniom informacje dotyczące powstania omawianych utworów:
a) Laura i Filon F. Karpińskiego: utwór znalazł się w zbiorku poezji Zabawki wierszem i przykłady obyczajne z 1780 roku
b) Świtezianka A. Mickiewicza: utwór pochodzi z Poezji wydanych w 1822 r., tomik ten wyznacza początek romantyzmu – nowej literackiej epoki w Polsce; omawiany utwór wchodzi w skład cyklu nazwanego Ballady i romanse.
2. Uczniowie, którzy wcześniej zgłosili się do dodatkowej pracy domowej, przedstawiają kolejno 3-minutowe scenki rodzajowe: pierwszą pt. Laura i Filon, drugą na podstawie Świtezianki.
[w tle uczniowie słyszą muzykę, która została odpowiednio dobrana przez nauczyciela do każdej ze scenek]
3. Uczniowie próbują znaleźć podobieństwa w omawianych utworach (każda teza musi zostać poparta cytatem):
a) sytuacja spotkania dwojga kochanków: na łonie przyrody, z daleka od siedlisk ludzkich, w obu utworach schadzka odbywa się nocą, przy świetle księżyca. świadkiem miłosnych spotkań jest drzewo (u Karpińskiego jawor, u Mickiewicza modrzew), w obu wypadkach ważnymi rekwizytami są: kosz malin i wieniec z kwiatów
b) próba uczuć, która ma potwierdzić prawdziwość miłosnych zapewnień; ma to też być gwarancją stałości kochanków; w obu utworach pojawia się osoba trzecia, która ma być miernikiem męskiej stałości
4. Nauczyciel dzieli klasę na trzy części; w parach uczniowie szukają cech różniących omawiane utwory (oczywiście każda teza musi być poparta cytatem):
a) 1 grupa – różnice dotyczące natury (jaka jest dla kochanków, czy bierze udział w zdarzeniach)
b) 2 grupa – różnice wypływające z kreacji bohaterów (co wiemy na temat ich pochodzenia, czy mają imiona, czym się zajmują i jakim językiem się posługują)
c) 3 grupa – różnice dotyczące uczuciowości (czy sprawa miłości została potraktowana poważnie, jak silne jest uczucie łączące bohaterów, co wiąże ze sobą kochanków)
(na zadanie przeznaczone są 3-4 minuty)

5. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelkę, którą uczniowie przerysowują do zeszytów; tabelka jest uzupełniana wspólnie (nauczyciel, w razie potrzeby, zadaje pytania pomocnicze, wskazuje fragmenty i prosi o interpretację).

Laura i Filon Cecha różniąca Świtezianka
- natura sprzyja kochankom, jest im przyjazna
- jest tłem dla rozgrywających się wydarzeń i nie bierze w nich udziału

Natura - natura jest tajemnicza i dzika
- aktywnie uczestniczy w wydarzeniach
- wymierza karę niewiernemu kochankowi
- bohaterowie mają imiona
- imiona nie są polskie, są mitologiczne (Filon, Laura, Doryda)
- bohaterowie to pasterze i pasterki
- ich język zawiera w sobie wiele mitologicznych odniesień

Kreacje bohaterów - bohaterowie nie mają imion
- on jest strzelcem w borze
- o niej nikt nic nie wie, jest postacią tajemniczą; ukazuje się potem jako Świtezianka, nimfa wodna
- bohaterowie posługują się prostym językiem
- miłość traktowana jest jak zabawa, gra miłosna, która ma umocnić uczucia kochanków
- ckliwość i przesadne gesty
- o uczuciach mają świadczyć splecione wieńce i ryte na gałęzi imiona kochanków


Uczuciowość - uczucia są niezwykle silne, domagają się wyłączności
- miłość została przypieczętowana przysięgą, za której naruszenie grozi sroga kara
- uczucie, które łączy kochanków także po śmierci
SIELANKA Gatunek BALLADA



Część końcowa:
1. Nauczyciel pyta uczniów o problem „winy i kary” w Świteziance; dyskusja na temat winy młodzieńca i kary, którą otrzymał (czy kara odpowiada winie i czy jest zasłużona; czy oceniając czyn młodzieńca, można podać jakieś okoliczności łagodzące).
2. Uczniowie zapisują pracę domową: Przeczytam Lilije Adama Mickiewicza.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 684
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014