Katalog

Małgorzata Czaińska-Zawidzka, 2012-06-11
Ostrów Wlkp

Język polski, Konspekty

Kryzys renesansowego optymizmu w "Trenach" Jana Kochanowskiego

- n +

TWÓRCZY KONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO OPRACOWANY PRZEZ
MGR MAŁGORZATĘ CZAIŃSKĄ-ZAWIDZKĄ
TEMAT: Kryzys renesansowego optymizmu na podstawie „Trenów” Jana Kochanowskiego.
KLASA: IA Zespół Szkół Ekonomicznych im. Józefa Gniazdowskiego w Ostrowie Wielkopolskim
REALIZACJA: 30.05.2012
CZAS TRWANIA: jedna jednostka lekcyjna
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
-określa filozofię i światopoglą Jana Kochanowskiego w pieśniach, fraszkach,
-prezentuje portetr Urszuli na podstawie tekstu Mieczysła Jastruna,
- określa genezę „Trenów”,
-wskazuje cechy gatunkowe trenu,
-analizuje i interpretuje „Tren VI”,
-analizuje i interpretuje rzeżbę oraz obraz,
- formułuje wnioski.
METODY NAUCZANIA I FORMY PRACY Z UCZNIAMI:
-problemowa, pogadanka, podawcza, praca z tekstem i dziełami sztuki, praktyczna, ćwiczenia analityczno-interpretacyjne, praca z instrukcją,
-formy pracy- zbiorowa, zespołowa, w parach.
POMOCE DYDAKTYCZNE, MATERIAŁY:
- film dokumentalny o życiu i twórczości Jana Kochanowskiego,
- „Tren VI” Jana Kochanowskiego,
- reprodukcja obrazu Władysława Łuszczkiewicza „Jan Kochanowski z Urszulką”,
-rzeźba Zygmunta Trembeckiego „Jan Kochanowski z Urszulką”
-karta pracy,
- instrukcja,
-„Słownik symboli” Władysława Kopalińskiego,
- „Poeta i dworzanin, rzecz o Janie Kochanowskim” Mieczysława Jastruna.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie.
2. Zapoznanie z celami zajęć.
3. Projekcja filmu dokumentalnego na temat życia i twórczości Jana Kochanowskiego. Krótka pogadanka na temat światopoglądu poety odzwierciedlonego w pieśniach i we fraszkach. (renesansowy optymizm, epikureizm, stoicyzm itp.).
4. Określenie genezy „Trenów” (film, podręcznik)
5. Wskazanie cech trenu jako gatunku literackiego ( podręcznik)- krótka notatka do zeszytu.
6. Zapoznanie się z fragmentem tekstu Mieczysława Jastruna „Poeta i dworzanin…”
i określenie, jakim dzieckiem była Urszula Kochanowska.

7. Recytacja „Trenu VI”.
8. Podział klasy na 4-osobowe grupy. Rozdanie kart pracy. Zespoły analizują i interpretują omawiany tren (czas- 8 minut). Dwa wybrane zespoły prezentują wyniki pracy. Odpowiedzi na kartach stanowią jednocześnie notatkę.
KARTA PRACY – „TREN VI” JANA KOCHANOWSKIEGO:
1. Kim jest podmiot liryczny w „Trenie VI”?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Wypisz z utworu określenia dotyczące Orszulki i wskaż ich funkcję.
Środek stylistyczny Cytat Funkcja
epitety

zdrobnienia

apostrofy


3. Jaki portret dziecka wyłania się na podstawie „Trenu VI”? Uwzględnij cechy dziecka, jego umiejętności, plany na przyszłość, itp.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Uzasadnij, że „Tren VI” zbudowany jest na zasadzie kontrastu (weź pod uwagę treść i nastrój obu części utworu).
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5. W jaki sposób ojciec wyraził żal po stracie dziecka? Nazwij uczucia pogrążonego w bólu ojca.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Porównaj portret dziewczyny zaprezentowany w „Trenie VI” i w tekście Mieczysława Jastruna „Poeta i dworzanin…”. Sformułuj wniosek.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9. Poinformowanie uczniów, że „Treny” Jana Kochanowskiego stanowiły źródło inspiracji dla wielu artystów.
Rozdanie uczniom dwóch dzieł sztuki: obrazu Władysława Łuszczkiewicza oraz rzeźby Zygmunta Trembeckiego. Do każdego dzieła nauczyciel dołącza instrukcję. Uczniowie będą pracować w parach ( czas- 2minuty).
INSTRUKCJA OPISU OBRAZU WŁADYSŁAWA ŁUSZCZKIEWICZA
1. Kto został zaprezentowany na obrazie?
2. Kto znajduje się na pierwszym planie malowidła? Jak wygląda? Co robi?
3. Co odzwierciedla wyraz twarzy dziewczynki?
4. Co oznaczają znajdujące się na obrazie rekwizyty?
5. W jaki sposób malarz nawiązuje do „Trenu VI” Jana Kochanowskiego?

INSTRUKCJA OPISU RZEŹBY TREMBECKIEGO
1. Kogo odzwierciedla rzeźba Trembeckiego?
2. W jakiej sytuacji znajdują się bohaterowie?
3. Określ emocje mężczyzny.
4. Jak należy zinterpretować wyrzeźbione rekwizyty?
5. W jaki sposób rzeźbiarz nawiązuje do „Trenu VI” Jana Kochanowskiego?
10. Prezentacja wyników pracy.
11. Podsumowanie zajęć stanowi odpowiedź na pytanie- Jak śmierć córki wpłynęła na światopogląd Jana Kochanowskiego? (przeżył kryzys światopoglądowy)
12. Zapisanie tematu zajęć.
OPRACOWAŁA
Mgr Małgorzata Czaińska-Zawidzka
Nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Ekonomicznych im Józefa Gniazdowsakiego w Ostrowie Wielkopolskim
Wyświetleń: 1534


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.