Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Iwona Gwiżdż, 2012-06-01
jordanow

Język polski, Konspekty

Scenariusz lekcji z języka polskiego – A. Mickiewicz Dziady cz. III

- n +

Temat: "Lecz twarz każdego jest jak ich kraina, / Pusta, otwarta i dzika równina". Obraz carskiej Rosji i jej mieszkańców w III cz. "Dziadów".

Czas trwania zajęć: 1 lub 2 godz. lekcyjne

Poziom: podstawowy

Cele lekcji:
- przedstawienie wizerunku Rosjan i obrazu carskiej Rosji,
- ukazanie relacji polsko-rosyjskich w XIX wieku,
- przedstawienie martyrologii Polaków.

Metody pracy:
- praca w grupach,
-„burza mózgów”,
- metaplan.

Materiały dydaktyczne:
- tekst dramatu "Dziady cz. III" ,
- fotografie obrazów J. Malczewskiego ("Wigilia na Syberii", "Na etapie"),
- tekst utworu J. Kaczmarskiego "Zesłanie studentów".

Przebieg lekcji:

1.Podanie tematu lekcji, wyjaśnienie cytatu zawartego w temacie.

2.Przypomnienie na podstawie I aktu dramatu wizerunku cara (np. Herod, szatan, despota), Nowosilcowa (np. opanowany przez zło, cyniczny, bezwzględny, próżny, nieczuły) i innych Rosjan (okrutni, obłudni, pochlebcy).

3.Praca w grupach lub w parach. Uczniowie analizują fragmenty "Ustępu", zwracając uwagę na :
- krajobraz Rosji (gr. I),
- obraz Petersburga (gr. II),
- lud Rosji (gr. III ),
- dworskich urzędników (gr. IV),
- cara (gr. V),
- wojsko (gr. VI),
- Rosjan – spiskowców (gr. VII).

4.Wykorzystanie metody „burzy mózgów” i metaplanu (jak jest? / jak powinno być? / dlaczego nie jest tak, jak być powinno? / co zrobić, by zmienić ten stan rzeczy?) dla określenia przyczyn ukazanych sytuacji i zachowań bohaterów.
Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie 1. i 2. oraz wskazują przyczyny dysproporcji między diagnozą (jak jest?) a tym, jak być powinno. Następnie uczniowie zgłaszają propozycje („burza mózgów”), które stanowią odpowiedź na pytanie „dlaczego nie jest tak, jak być powinno?” oraz próbują wskazać sposoby rozwiązań zaistniałych problemów („co zrobić, by zmienić ten stan rzeczy?”).

Notatki zamieszczane są na bieżąco w tabelce.

Jak jest? Jak być powinno?





Dlaczego nie jest tak, Co zrobić, by zmienić
jak być powinno? ten stan rzeczy










5.Omówienie relacji polsko – rosyjskich na podstawie całości dramatu oraz wiersza "Do przyjaciół Moskali".
Przykładowy wniosek:
Obraz Rosjan w utworze A. Mickiewicza nie jest jednoznaczny, choć dominuje ich negatywny wizerunek. Z jednej strony Rosja to kraina nieprzyjazna, rządzona przez tyrana – szatana, a Rosjanie są konformistami, ludźmi zepsutymi moralnie, gnębiącymi Polaków. Polacy buntują się przeciwko niewoli, w imię wolności gotowi są do największych poświęceń, przypominają Chrystusa Narodów. Z drugiej jednak strony widzimy wśród Rosjan przyjaciół narodu polskiego, którzy również cierpią prześladowania, solidaryzują się z filomatami i filaretami, nienawidzą cara. W Dziadach cz. III mamy do czynienia
z walką dobra ze złem.

6.Refleksje na temat sytuacji Polaków w XIX wieku można wzbogacić o interpretację obrazów J. Malczewskiego ( "Wigilia na Syberii", "Na etapie") oraz tekstu J. Kaczmarskiego "Zesłanie studentów".


Jacek Kaczmarski "Zesłanie studentów"
Pod wielką mapą Imperium
Odpocząć - jak kto potrafi
Kończymy bliską Syberią
Skrócony kurs geografii

Śpi - kto spać może po drodze
Trudnej jak lekcja historii
Na wielkiej pustej podłodze
Egzamin wstępny katorgi

Najmłodszy w mapę jak w okno
Patrzy sczytując litery
Układa drogę powrotną
Przez białe wiorsty papieru

Dwaj inni usiedli razem
Dręczą się w mokrych ubraniach
Jak by tu ojcu pokazać
Naganne ze sprawowania

Ten ściągnął buty tarł palce
Ten nogą zdrętwiałą kołysze
Ten jeszcze myśli o walce
Ten Odyseję już pisze

A żołdak spity jak bela
Śpi i karabin odrzucił
Wie nawet już w majaczeniach
Że i tak nie mają gdzie uciec

Szynele o wyrok za duże
Kij co z wilgoci poczerniał
Książki tobołki podróżne
Pod wielką mapą Imperium



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3048
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014