Katalog

Jolanta Dziemiańczyk, 2012-06-01
Ińsko

Różne, Program nauczania

INDYWIDUALNY PROGRAM NAUCZANIA UCZNIA UPOŚLEDZONEGO UMYSŁOWO W STOPNIU UMIARKOWANYM INDYWIDUALNY PROGRAM NAUCZANIA UCZNIA UPOŚLEDZONEGO UMYSŁOWO W STOPNIU UMIARKOWANYM INDYWIDUALNY PROGRAM NAUCZANIA UCZNIA UPOŚLEDZONEGO UMYSŁOWO W STOPNIU UMIARKOWANY

- n +

Jolanta Dziemiańczyk Ińsko- 31.05.2012r.



INDYWIDUALNY PROGRAM NAUCZANIA UCZNIA UPOŚLEDZONEGO UMYSŁOWO
W STOPNIU UMIARKOWANYM - GIMNAZJUM PUBLICZNE W IŃSKU
W ROKU SZKOLNYM 2011/2012


I. Informacje o uczniu:

Chłopiec ur. 25.12.1995r. w…………. Do szkoły uczęszcza od 7 roku życia (powtarzał grupę przygotowania przedszkolnego). Od klasy III szkoły podstawowej chłopiec objęty kształceniem specjalnym ze względu na stopień upośledzenia (upośledzenie lekkie). Jest dzieckiem przewlekle chorym nie wydolność nerek.
W klasie VI opuszczał często zajęcia lekcyjne z powodu ciągłych stanów chorobowych.Z powodu braku jakichkolwiek postępów w nauce, bardzo wolnego tempa pracy oraz spowolnionego procesu myślenia, skierowano ucznia na badania do PPP w ....., gdzie stwierdzono u chłopca upośledzenie w stopniu umiarkowanym. Ze względu na duża absencję spowodowaną chorobą w roku szkolnym 2009/2010 został objęty nauczaniem indywidualnym na podstawie orzeczenia PPP. W roku szkonym2010/2011 kontynuował naukę w klasie masowej. Od roku szkolnego 2011/2012 ze względu na dializowane trzy razy w tygodniu, objęty jest ponownie nauczaniem indywidualnym w domu i w szkole.

II. Charakterystyka psychologiczno-pedagogiczna ucznia:

Wiadomości szkole ucznia są bardzo wąskie i ograniczają się do podstawowej orientacji w środowisku społeczno-przyrodniczym. Myślenie pojęciowe pozostaje na poziomie konkretno -obrazowym. Chłopiec pracuje w wolnym tempie, niezbyt wytrwale, wymaga dodatkowych powtórzeń i wyjaśnień. Wszystkie funkcje wykonawcze: spostrzeganie, wyobraźnia przestrzenna, koordynacja wzrokowo-ruchowa wykazują sprawność upośledzoną. Cechuje go introwertywny sposób przeżywania i słabo wykształcona zdolność do werbalizacji. Długo zastanawia się nad odpowiedzią, formułuje ją krótko. Nie radzi sobie z porównywaniem, uogólnianiem i definiowaniem pojęć. Przyswoił sobie minimalny zakres wiedzy ogólnej. Nie orientuje się w zasadach i regułach społecznego funkcjonowania. Deficyt ten wskazuje na brak odpowiedniego stopnia dojrzałości emocjonalno-społecznej. Pojemność pamięci świeżej upośledzona. Myślenie przyczynowo-skutkowe na materiale obrazkowym jest obniżone. Funkcje percepcyjno-motoryczne budzą wiele zastrzeżeń. Zarówno procesy analizy i syntezy jak i wyobraźnia przestrzenna rozwija się znacznie poniżej normy dla wieku.

Mocne strony ucznia
Jest dzieckiem pogodnym, nie sprawiającym problemów wychowawczych. Chętnie współpracuje z nauczycielem. Orientuje się w najbliższym otoczeniu - jest samodzielny- sam przychodzi do szkoły. Chłopiec zna wszystkie litery. Nie zawsze rozumie czytany tekst, chodź wykazuje dużo chęci. Czytając ze zrozumieniem lecz potrzebuje dużo czasu i pomocy nauczyciela na opowiedzenie przeczytanego tekstu. Bardzo chętnie liczy, dodaje, odejmuje. Zna cyfry i liczby do 1000, odczytuje je, odróżnia barwy, kształty, wielkości oraz godziny z zegara.

Słabe strony ucznia
Chłopiec jest uczniem małomównym. Wypowiada się tylko wtedy gdy jest zapytany. Chłopiec posiada bardzo ubogi zasób słownictwa. Pismo jest mało czytelne. Pisząc popełnia liczne błędy, nie pamięta reguł ortograficznych i gramatycznych. Przepisując tekst lub pisząc ze słuchu popełnia liczne błędy. Ma problem z pisaniem z pamięci, z samodzielnym układaniem zdań np: opisu. Ma problemy z budowaniem zdań, najczęściej są to zdania proste. Uczeń wszelkie czynności wykonuje z opóźnieniem. Tempo pracy bardzo wolne, wymaga stałej kontroli nauczyciela. Ma problem z mnożeniem nie potrafi dzielić. Popełnia błędy w obliczeniach zegarowych. Ma problem z zagospodarowaniem dużej przestrzeni kartki przy wykonywaniu rysunku. Nie potrafi samodzielnie tworzyć rysunku na dowolny temat- wymaga podpowiedzi nauczyciela-ukierunkowania. Sklejanie sprawia m duży problem, prace są nieestetyczne. Nie śpiewa piosenek samodzielnie, nie zapamiętuje tekstu, nie ma poczucia rytmu. Ma duży problem z wykonywaniem ćwiczeń fizycznych, szybko się męczy, nie potrafi sam angażować zabaw z rówieśnikami.

Głównym celem programu nauczania jest ukształtowanie umiejętności z których uczeń będzie mógł korzystać codziennie, które pomogą mu podejmować właściwe decyzje, rozwiązywać problemy, radzić sobie z emocjami, pomogą mu prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie, naucza rozumienia i uznawania norm społecznych, które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby.

Celem terapeutycznym jest troska o rozwój emocjonalny, akceptacja siebie i drugiego człowieka, budowanie relacji z rówieśnikami, pozytywne wzmacnianie, dostrzeganie nawet niewielkich postępów, wspieranie aktywności i samodzielności, wspieranie rozwoju umysłowego i społecznego poprzez zajęcia rewalidacyjne.

Celem edukacyjnym jest utrwalanie i poszerzanie zakresu posiadanej wiedzy, kształtowanie kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i nabywanie nowych umiejętności, umożliwiających samodzielne, niezależne funkcjonowanie ucznia.

Treści nauczania:
1.Rozwijanie i utrwalanie (na mirę możliwości) umiejętności pisania i czytania oraz ich praktycznego wykorzystania do formułowania krótkich wypowiedzi, tworzenia i przekazywania informacji z zastosowaniem form gramatycznych odpowiednich do wyrażania teraźniejszości, przeszłości i przyszłości w szczególności tekstów kierowanych do różnych adresatów, w różnych celach, pisanie na temat własnych doznań.
2.Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat zarówno w formie pisemnej jak i ustnej.
3.Kształtowanie poczucia przynależności społecznej, przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych, narodowych.
4.Wzbogacanie słownictwa ucznia.
5.Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
6.Rozwijanie umiejętności słuchania i zadawania pytań.
7.Doskonalenie sprawności manualnej, zdolności percepcyjnych oraz procesów pamięci i uwagi.
8.Rozwijanie umiejętności pisania pod kątem estetyki pisania.
9.Rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym.
10.Rozwijanie umiejętności liczenia, przeliczania, mnożenia, dzielenia dodawania i odejmowania.
11.Odczytywanie i dokonywanie zapisu liczb sposobem rzymskim.
12.Odczytywanie i dokonywanie obliczeń z wykorzystaniem jednostek miar.
13.Rozwijanie sprawności umysłowej.
14.Rozwijanie zdolności myślenia logicznego.
15.Rozwijanie sprawności technicznych i manualnych.
16.Posługiwanie się przyrządami geometrycznymi.
17.Kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
18.Rozwijanie umiejętności w liczeniu prostych zadań matematycznych.
19.Doskonalić umiejętność radzenia sobie w sytuacjach praktycznych.
20.Odczytywanie i dokonywanie obliczeń z wykorzystaniem jednostek miar.
21.Rozwijanie umiejętności wykonywania prac przestrzennych np. brył, figur
22.Rozwijanie umiejętności zastosowania i wypełniania druków np. pocztowych, urzędowych
23.Rozwijanie umiejętności plastycznych poprzez wykorzystanie różnych technik: ołówek, farby, kolorowy papier itp.
24.Kształcenie umiejętności technicznych.
25.Kształcenie umiejętności korzystania z urządzeń technicznych w codziennym życiu.
26.Rozwijanie umiejętności muzycznych.
27.Usprawnianie funkcjonowania ucznia oraz jego kondycji fizycznej.

Zasady pracy z uczniem :

1.Możliwie pełna indywidualizacja pracy z uczniem
2.Stawianie zadań dostosowanych do możliwości dziecka i zapewnienie warunków do poprawnego wykonania ćwiczeń.
3.Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
4.Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków.
5.Dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka.
6.Mobilizowanie ucznia do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń.
7.Stosowanie pozytywnych wzmocnień przy wykonywaniu wszystkich zadań.

Procedury osiągania celów:
Przez procedury osiągania założonych celów rozumiemy sposób wykorzystania metod, form i środków dydaktycznych. W przypadku ucznia o takiej niepełnosprawności nie można wskazać takich procedur, które miały by ogólne zastosowanie. Na zajęciach będą przestrzegane zasady pracy z uczniem, założone cele realizowane będą za pomocą metod poglądowych, praktycznego działania oraz metody ośrodków pracy. Będą stosowane ciekawe i atrakcyjne metody pracy oraz odpowiednie pomoce dydaktyczne i urządzenia techniczne zachęcające ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym do aktywności i dające mu radość z odnoszonych sukcesów.


Załącznikiem do programu jest plan pracy.




Opracowała :Jolanta Dziemiańczyk
Wyświetleń: 14491


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.