Katalog Barbara Włudyka, 2012-05-31 Brzesko Przyroda, Konspekty Układ oddechowyPrzyroda Klasa V Prowadzący: Barbara Włudyka Temat: „Od czego zależy nasze zdrowie? ” Treści programowe - cel poznawczy - profilaktyka chorób, - właściwe odżywianie, higiena ciała, odzieży, pomieszczeń, nauki, zabawy i wypoczynku, - szczepienia ochronne. Cele lekcji: - potrafi wymienić czynniki, od których zależy nasze zdrowie, - wyjaśnia, czym są szczepionki i jakie jest ich działanie, - rozumie znaczenie szczepień ochronnych, - planuje harmonogram dania zgodny z higienicznym trybem życia, Metody: - pogadanka, - mapa mentalna, - działania praktyczne, - metoda aktywnego opisu - elementy dyskusji - obserwacja. Formy pracy: - zbiorowa, - indywidualna, - praca z podręcznikiem, - praca z planszami Środki dydaktyczne: - podręcznik (s. 186 - 187), - zeszyt ucznia (s. 104 - 105), - krzyżówka, Przebieg lekcji: I Faza wprowadzająca: I Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji. II Uczniowie przypominają wiadomości z poprzedniej lekcji : - Co to jest choroba? - Jakie znasz choroby zakaźne? II Faza realizacyjna: Mapa mentalna 1 Elementy budowy układu oddechowego płuca drogi oddechowe - jama nosowa - gardło - krtań - tchawica - oskrzela a)Uczniowie wklejają do zeszytu rysunek przedstawiający organizmu człowieka , - rysują i opisują elementy układu oddechowego 2 Schemat budowy układu oddechowego 3 Proces oddychania zachodzi w dwóch etapach : wdech, wydech. - w czasie wdechu – dostarczany jest tlen, - w czasie wydechu – usuwany jest dwutlenek węgla. Doświadczenie1 Doświadczenie ma na celu sprawdzenia ile razy oddychamy na minutę w czasie spoczynku, a ile po wykonanym wysiłku (10 przysiadów): uczniowie siadają w wygodnej pozycji, liczą ilość wykonanych oddechów, które wykonają w czasie 1 min (nauczyciel mierzy czas). Następnie uczniowie wykonują po 10 przysiadów, (liczą ilość oddechów, które wykonają w czasie 1 min, tuż po wykonanych przysiadach), uczniowie wyniki i wnioski zapisują do zeszytu. Uczeń Ilość wykonanych oddechów w czasie spoczynku /min Ilość oddechów po wykonanych 10 przysiadach / min 1 2 3 Wniosek: W trakcie intensywnego ruchu wzrasta liczba oddechów, gdyż wzrasta zapotrzebowanie organizmu na tlen. Doświadczenie 2 Doświadczenie ma na celu sprawdzenie, zobrazowanie uczniom jaką pojemność mają ich płuca, wybrani uczniowie napełniają balon powietrzem pochodzącym z jednego głębokiego wdechu, (wielkość balonika będzie odpowiadała pojemności płuc). Wynik: Pojemność płuc - jest to ilość powietrza zalegającego w płucach. Przeciętna pojemność płuc u dorosłej kobiety wynosi 3200 ml, a u mężczyzn 4500 – 5000 ml. 4 Oddychanie wewnątrzkomórkowe – reakcja spalania składników pokarmowych (cukrów, tłuszczów) w obecności tlenu – powstaje energia. Krzyżówka 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1. Rozgałęziające się drobne przewody, którymi powietrze płynie do pęcherzyków płucnych. 2. Wspólny odcinek układu oddechowego i pokarmowego. 3. Proces podczas którego kurczy i obniża się przepona 4. W czasie …….. człowiek oddycha 18 razy na minutę. 5. Tędy płynie powietrze z krtani do oskrzeli. 6. Proces podczas którego maleje obwód klatki piersiowej. 7. Odcinek dróg oddechowych i narządu głosu. 8. Mięsień oddzielający klatkę piersiową od jamy brzusznej. 9. W komórkach zachodzi proces zwany……. wewnątrzkomórkowym. 10. Jeden ze składników powietrza. III Faza podsumowująca: Uczniowie wykonują w zeszycie ćwiczeń zadanie 1, 2 i 3 (str. 98- 99). Wyświetleń: 1704
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |