Katalog

Barbara Włudyka, 2012-05-31
Brzesko

Wychowanie do życia w rodzinie, Konspekty

Dlaczego sie buntujemy?

- n +









Wychowanie do życia w rodzinie



„Dlaczego się buntujemy”

















opracowała:
Barbara Włudyka
]




Temat: „Dlaczego się buntujemy?”

Treści programowe – cel poznawczy
- Cechy życia emocjonalnego zbuntowanego nastolatka,
- Formy i przyczyny buntu,
- Pozytywne i negatywne strony buntu młodych ludzi,

Cele lekcji:
- Wie, czym jest bunt młodzieńczy,
- Wie, jakie czyhają niebezpieczeństwa na młodego człowieka w okresie buntu,
- Znajduje pozytywne strony buntu,

Metody:
- pogadanka,
- sześć myślących kapeluszy
- działania praktyczne,
- dyskusja

Formy pracy:
- zbiorowa,
- indywidualna,
- grupowa,

Środki dydaktyczne:
- tablica i kreda,
- kolorowe kartki papieru i pisaki,

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji. (2 min)

2. Nauczyciel zadaje pytanie do uczniów „ Z czym kojarzy się wam słowo bunt?

Skojarzenia zapisywane są na tablicy (10 min)


konflikt pokoleń chęć swobody niezależności chęć odkrycia świata

nakazy BUNT obawy

sprzeciw problemy wychowawcze walka w obronie marzeń




Faza realizacyjna:
Sześć myślących kapeluszy- twórcze rozwiązanie problemu

Nauczyciel przed lekcją przygotowuje odpowiednią ilość kartek w sześciu różnych kolorach (niebieski, biały, żółty, czerwony, czarny, zielony). W kolorze niebieski tylko 2 kartki. Na jednej kartce każdego koloru umieszcza napis „kapelusz.” Dla każdego koloru podaje opis omawianego problemu.
Uczniowie losują kolorowe kartki, dzielą się na 6 grup. Osoba która wylosowała kartkę
z „kapeluszem” zostaje reprezentantem swojej grupy.

Niebieski (analiza procesu) szef, który przyznaje prawo głosu. Druga osoba zapisuje na tablicy propozycje i argumenty, które padły podczas dyskusji.

Biały (fakty) Grupa zadaje sobie pytanie „Dlaczego się buntujemy?.” Nie poddaje się emocjom, używa rzeczowych i konkretnych argumentów. (np. o konflikcie pokoleń)

Czerwony (emocje)”Życie emocjonalne zbuntowanego nastolatka.” Grupa kieruje się intuicją i emocjami. Wyraża przypuszczenia, a opinie wydaje na podstawie odczuć większości. (np. chwiejność emocjonalna, burza hormonów, ambiwalencja uczuć,)

Żółty (optymizm) Grupa zastanawia się „Czy istnieją pozytywne strony buntu?” Grupa jest nastawiona pozytywnie i myśli konstruktywnie. Widzi zalety i korzyści.

Zielony (możliwości) Grupa zastanawia się w jaki sposób można wykorzystać drzemiący
w młodym człowieku potencjał. „Twórczy aspekt buntu, walka w obronie marzeń.”

Czarny (pesymizm) Grupa zastanawia się „Jakie czyhają niebezpieczeństwa na młodego człowieka w okresie buntu?.”(np. alkohol, narkotyki, papierosy, próby samobójcze, ucieczki z domu).

Uczniowie z zespołu przeprowadzają krótką dyskusję na zadany temat. Na zakończenie dyskusji przedstawiają wspólne stanowisko. (10 min)
Na forum klasy odbywa się dyskusja reprezentantów, którzy wylosowali „kapelusze.” Wykorzystują w dyskusji argumenty wypracowane przez ich zespoły. (10 min)

Faza podsumowująca:

Szef „niebieski kapelusz” podsumowuje dyskusję. Uczniowie na podstawie zapisanych na tablicy argumentów wspólnie wyciągają wnioski z dyskusji. (13min)






Wyświetleń: 1691


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.