Katalog Barbara Włudyka, 2012-05-31 Brzesko Wychowanie do życia w rodzinie, Konspekty Dlaczego sie buntujemy?Wychowanie do życia w rodzinie „Dlaczego się buntujemy” opracowała: Barbara Włudyka ] Temat: „Dlaczego się buntujemy?” Treści programowe – cel poznawczy - Cechy życia emocjonalnego zbuntowanego nastolatka, - Formy i przyczyny buntu, - Pozytywne i negatywne strony buntu młodych ludzi, Cele lekcji: - Wie, czym jest bunt młodzieńczy, - Wie, jakie czyhają niebezpieczeństwa na młodego człowieka w okresie buntu, - Znajduje pozytywne strony buntu, Metody: - pogadanka, - sześć myślących kapeluszy - działania praktyczne, - dyskusja Formy pracy: - zbiorowa, - indywidualna, - grupowa, Środki dydaktyczne: - tablica i kreda, - kolorowe kartki papieru i pisaki, Przebieg lekcji: Faza wprowadzająca: 1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji. (2 min) 2. Nauczyciel zadaje pytanie do uczniów „ Z czym kojarzy się wam słowo bunt? Skojarzenia zapisywane są na tablicy (10 min) konflikt pokoleń chęć swobody niezależności chęć odkrycia świata nakazy BUNT obawy sprzeciw problemy wychowawcze walka w obronie marzeń Faza realizacyjna: Sześć myślących kapeluszy- twórcze rozwiązanie problemu Nauczyciel przed lekcją przygotowuje odpowiednią ilość kartek w sześciu różnych kolorach (niebieski, biały, żółty, czerwony, czarny, zielony). W kolorze niebieski tylko 2 kartki. Na jednej kartce każdego koloru umieszcza napis „kapelusz.” Dla każdego koloru podaje opis omawianego problemu. Uczniowie losują kolorowe kartki, dzielą się na 6 grup. Osoba która wylosowała kartkę z „kapeluszem” zostaje reprezentantem swojej grupy. Niebieski (analiza procesu) szef, który przyznaje prawo głosu. Druga osoba zapisuje na tablicy propozycje i argumenty, które padły podczas dyskusji. Biały (fakty) Grupa zadaje sobie pytanie „Dlaczego się buntujemy?.” Nie poddaje się emocjom, używa rzeczowych i konkretnych argumentów. (np. o konflikcie pokoleń) Czerwony (emocje)”Życie emocjonalne zbuntowanego nastolatka.” Grupa kieruje się intuicją i emocjami. Wyraża przypuszczenia, a opinie wydaje na podstawie odczuć większości. (np. chwiejność emocjonalna, burza hormonów, ambiwalencja uczuć,) Żółty (optymizm) Grupa zastanawia się „Czy istnieją pozytywne strony buntu?” Grupa jest nastawiona pozytywnie i myśli konstruktywnie. Widzi zalety i korzyści. Zielony (możliwości) Grupa zastanawia się w jaki sposób można wykorzystać drzemiący w młodym człowieku potencjał. „Twórczy aspekt buntu, walka w obronie marzeń.” Czarny (pesymizm) Grupa zastanawia się „Jakie czyhają niebezpieczeństwa na młodego człowieka w okresie buntu?.”(np. alkohol, narkotyki, papierosy, próby samobójcze, ucieczki z domu). Uczniowie z zespołu przeprowadzają krótką dyskusję na zadany temat. Na zakończenie dyskusji przedstawiają wspólne stanowisko. (10 min) Na forum klasy odbywa się dyskusja reprezentantów, którzy wylosowali „kapelusze.” Wykorzystują w dyskusji argumenty wypracowane przez ich zespoły. (10 min) Faza podsumowująca: Szef „niebieski kapelusz” podsumowuje dyskusję. Uczniowie na podstawie zapisanych na tablicy argumentów wspólnie wyciągają wnioski z dyskusji. (13min) Wyświetleń: 1691
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |